Asi nikdo na sebe během koronavirové pandemie v Česku neupoutal tolik pozornosti jako Tomáš Čupr. Jeho Rohlík přicházel div ne co týden s novou službou a do toho řešil bezprecedentní nápor zákazníků.

Čupr postupně představil projekty jako Suchý Rohlík, který doručuje trvanlivé potraviny po celém Česku, Rohlík Bistro, dovážející šokově zachlazená jídla z kvalitních restaurací, či Turbo Rohlík, jenž supluje roli samoobsluhy blízko bydliště. A i když ne všechny z nich budou pokračovat („Čistě můj nápad byl zrovna Suchý Rohlík, který zavřeme.“), radí sedmatřicetiletý podnikatel následující – je lepší to zkoušet.

Tohle je několik jeho rad pro řízení firmy v těžkých časech, o něž se šéf Rohlíku podělil v rámci Forbes Business Class.

Nebojte se rozhodnout a vsadit si

Během krize není čas pozvat do firmy někoho z velké čtyřky a nechat je měsíce zkoumat, zda má nově vymyšlený projekt smysl. A i když přesně nevíte – a jakože v krizi často nevíte –, prostě to zkuste, radí Tomáš Čupr.

„Je to vratné, v nejhorším případě projekt zavřete. Já tímto způsobem v zásadě zcela sám rozběhl Suchý Rohlík, o němž jsme po několika týdnech usoudili, že se příliš vymyká našemu konceptu, a zavřeme jej. V daný moment ale existovala pro takovou službu poptávka, tak jsem do toho šel,“ popisuje Čupr.

Budťe generál

Venture kapitálový investor Ben Horowitz kdysi napsal článek s názvem Peacetime CEO / Wartime CEO, který si Čupr oblíbil. Horowitz tam například píše, že mírový CEO tráví čas definováním firemní kultury a válečný CEO nechá kulturu definovat válkou.

„Když řídíte firmu z pozice majitele, neotálejte v krizi přepnout do armádního režimu a nasadit si generálskou čepici. Zatímco v době míru s lidmi diskutujete, aby něco šli udělat, v době války zkrátka řekněte ‚tohle se udělá‘. Šťastní společně můžete být, až to skončí, teď je třeba makat. A lidé to z mé zkušenosti pochopí.“

Nesklouzněte k „hyenickému pricingu“

„Během pandemie a velkého náporu jsme v Rohlíku vedli debatu, zda zdražit – přece jen nabídka a poptávka v danou chvíli hrály těžce pro nás. Měli jsme ve firmě dva hlasy, ale nezdražili jsme, pro mě by to byl zkrátka hyenismus,“ přemítá Čupr.

„Navíc věřím, že by se komukoli takové jednání po krizi vrátilo.“

Rozdělte se

Pokud se vám v krizi zadaří, je podle Čupra namístě podělit se o úspěch s ostatními a ocenit jejich úsilí.

„Poslali jsme lidem bonusy za ty krizové týdny a oni si je spletli s kvartálními odměnami, které jim poté přišly též, takže někteří hlásili, že jim přišly dvakrát,“ vzpomíná podnikatel s tím, že šetřit na dobrých lidech se nevyplácí a po takovém vypětí zejména.

A co dál? Už příští středu 20. května v 18:00 promluví v Business Class Simona Kijonková. Téma její lekce nese název „Jak znovu nastartovat firmu z koronavirového byznysového pekla“. Zakladatelka a majitelka skupiny Packeta účastníkům vysvětlí, jak musela reagovat v situaci, kdy byla v důsledku opatření proti pandemii koronaviru výrazně ochromena celá síť více než čtyř tisíc výdejních míst její skupiny v celé Evropě, a co dělá pro to, aby se dostala zpět. Více informací na Facebooku události.