Poplatek za autorizační SMS. Poplatek za zadání příkazu či změny trvalého příkazu přes internetbanking. Poplatek za změnu osobních údajů, třeba trvalého bydliště či příjmení, u běžného účtu. Poplatek za uzavření hypoteční smlouvy nebo stavebního spoření. Poplatek za vedení účtu zemřelého klienta po dobu dědického řízení…
Při volbě nejbizarnějšího bankovního poplatku je rozhodně z čeho vybírat. O tom, který poplatek je tím nejneuvěřitelnějším mezi neuvěřitelnými, lze spolurozhodovat na webu bankovnipoplatky.cz, kde byla po pěti letech oživena anketa o nejabsurdnější poplatek.
Někteří z již nominovaných kandidátů jsou uvedeni výše, další můžete navrhovat až do 3. února. Následně bude vybrána desítka největších absurdit a spuštěno hlasování, z něhož koncem roku vzejde neslavný vítěz. Novinkou znovuobnovené ankety bude i hodnocení přístupu bank k jednotlivým poplatkům: klienti určí, zda jim poplatková politika bank přijde v pořádku, nebo naopak nelogická.
Z předchozích anketních výsledků čiší místy až nestoudnost ze strany bankovních ústavů – namátkou třeba poplatek za výběr z bankomatu vlastní banky, poplatek za nadměrný vklad, poplatek za vklad na přepážce na vlastní účet, poplatek za zjištění zůstatku přes bankomat nebo poplatek za výpis z účtu zaslaný elektronickou cestou.
I proto by mohla anketa pomoci bankám k jakési sebereflexi, respektive je donutit chytnout se za nos. To se ostatně už v minulosti dělo: pranýřované poplatky zpravidla díky tlaku nespokojených zákazníků přestaly existovat.
24. 1. 20202 min
Filip Saiver
redaktor Forbes Česko
Ve Forbesu od ledna 2020, novinářem od roku 1994. Baví jej hledat velké příběhy i tam, kde zdánlivě nejsou. Věří totiž, že velké příběhy jsou všude.