Aktuální vydání magazínu Forbes

Nechceme skončit jako Nokia, proto se vrháme do 3D tisku, říká šéf YSoftu

Pošli to dál

Brněnská technologická firma YSoft – světová špička v oblasti správy tisku – letos dospěla, když oslavila 18 let od svého založení. Možná by jako dárek ráda překročila milník jedné miliardy korun na ročních tržbách, ale kvůli posilování koruny její výsledky za letošní fiskální rok, končící posledním červnem, skončily „jen“ na 966 milionech korun (45 milionů dolarů).

Čtěte také: Proč vaše firma existuje? Odpovězte si a máte firemní vizi

„Trošku teď lituji, že jsme v Česku, protože mohu ukázat jen 28procentní nárůst. Kdybychom byli ve Spojených státech, ukázal bych 45procentní nárůst,“ posteskl si minulý týden před novináři v jednom ze salonků pražského hotelu Hilton zakladatel a šéf firmy Václav Muchna.

Václav Muchna při prezentaci výsledků za fiskální rok 2017/2018

Ten zároveň dodal, že do nového fiskálního roku YSoft vkročil šťastnou nohou a že letos by už miliarda padnout měla.

YSoft patří do první trojky na světě mezi firmami orientujícími se na správu a zabezpečení tisku. Po celém světě má přes 16 tisíc klientů (jde o B2B segment, klienty jsou tedy firmy) a k jeho partnerům patří takové značky, jako jsou Xerox nebo Konica Minolta. Firma si ale uvědomuje, že i když je objem tisku ve světě stále stabilní, nemusí tu být vždy, a proto už před dvěma lety začala přemýšlet nad novou strategií.

„Abychom nedopadli jako Nokia nebo Kodak, nesmíme si říkat, že se bude navždy tisknout, a musíme přemýšlet o tom, kde je ta budoucnost,“ řekl osmatřicetiletý vlasatý podnikatel a představil novou strategii diverzifikace portfolia, kde by hlavní slovo měly mít namísto 2D tiskáren 3D tiskárny.

Nová strategie se skládá ze tří hlavních bodů:

1. Digitalizace dokumentů

Digitalizace je obecně velkým tématem a YSoft má všechny předpoklady co nejvíce usnadňovat převod dokumentů z offline do online světa. Nejde jen o prachsprosté skenování smluv, které vám z kopírky přijdou do mailu a vy je pak uložíte do interního systému. YSoft to díky svému řešení SafeQ řeší za vás.

Nejenže dokáže spárovat faktury, objednávky či dodávky, i když je skenují různí lidé v různém čase na různých strojích, ale při povinnosti zveřejňování některých smluv (například u obcí) dokáže jednoduchým trikem zcela začernit citlivá data, která nesmějí být například v rámci GDPR zveřejněna.

  • „Vezmete červený fix či zvýrazňovač, označíte s ním citlivou pasáž a pro SafeQ to bude povel, že má pasáže při převodu do počítače odstranit,“ dával příklad Muchna s tím, že tento segment zatím tvoří 5 procent tržeb, potenciál má ale velký.

2. 3D tisk

„Důležitý je pro nás ukazatel, kolik tiskáren máme v portfoliu,“ řekl Muchna na setkání s novináři. A protože je nejisté, jak dlouho se ještě bude tisknout na 2D tiskárnách v takových objemech jako v současnosti, YSoft se chce uchytit na poli 3D tiskáren. I proto koupil firmu be3D a teď s ní pracuje například na zabezpečení – tedy na implementaci dvířek se zámkem -, které 3D tiskárny běžně nemají.

Potenciál přitom vidí zejména ve školách, kde jsou podle průzkumu až z 80 procent 3D tiskárny zamčeny v kabinetech učitelů a žáci se k nim dostanou jen s asistencí kantorů. „Chceme dostat 3D tiskárny na chodby škol. A dvířka zajistí, že student, který k tiskárně přijde, nemůže objekt někoho jiného vzít a omylem si ho strčit do kapsy,“ nastínil Muchna budoucnost.

YSoft to ale bude mít v tomto těžší, potřebuje totiž přesvědčit ostatní výrobce 3D tiskáren, aby podobná dvířka začali ke svým strojům též vyrábět. Brněnská firma prý už jedná s několika výrobci, jestli je mezi nimi i Čech Josef Průša, to ale prozradit zatím nemohl.

3. Cloud

Byznysmodel software jako služba, tzv. SaaS, je to, co dnes největším dílem přispívá k růstu YSoftu. Služby tohoto typu jsou zatím stále ve valné většině spojené s 2D tiskem.

To jsou tři hlavní body diverzifikace, se kterou YSoft vykročil do své dospělosti. A možná trochu symbolicky se v souvislosti s ní rozhodl,  že je nejvyšší čas „vyletět ze svého hnízda“.

Čtěte také