skip to main content
Startupy

Nechtěl platit za nový mobil, dnes má největší opravářskou platformu v Česku

3 minuty čtení

Jan Charvát potřeboval opravit mobil. V servisu mu řekli, že oprava bude stát víc než nový telefon, který mu taky hned nabídli na splátky. On odmítl, na internetu si objednal displej a podle návodu na YouTube si ho sám vyměnil. V tu chvíli ho napadlo vytvořit platformu, která bude spojovat opraváře a zákazníky.

Web Opravárna dnes registruje přes tisíc profesionálních i hobby opravářů a zprostředkuje tisíc oprav měsíčně, Charvát tak vytvořil největší opravářskou síť u nás. Kromě toho usiluje se svou iniciativou Opravme Česko o to, aby se vyráběly opravitelné výrobky. Díky tomu si ho všimly firmy jako Alza, Mall Group nebo Asekol a on v těchto dnech jedná s investorem Martinem Rozhoněm.

Opravárna funguje jako webová aplikace, v níž si zadáte opravu čehokoli od ledničky po mobil. Systém automaticky vyhledá opraváře ve vašem okolí a ti z nich, kteří mají zájem, se vám ozvou. Vy si pak vyberete nejvýhodnější nabídku. Za toto propojení se vám strhne z platební karty 49 korun. V případě, že se opraváře nepodaří najít nebo výrobek opravit, se vám částka na účet vrátí.

Jan Charvát Opravárnu naprogramoval s kamarády z vysoké školy před pěti lety. Od té doby platforma prošla podstatnými změnami.

„Například jsem servisy původně sám manuálně obvolával, což bylo třeba 100 zakázek denně. Nebo nám po odvysílání reportáže o našem projektu v televizi přišlo na web 20 tisíc lidí a stránky na tři dny spadly. Jiný byl i byznysmodel, kdy nám původně opravář odváděl 15 procent provize, což ale většina z nich nedělala,“ vzpomíná Charvát, který v roce 2017 odkoupil podíly svých kamarádů, původní koncept překopal a rozhodl se posunout dál.

Postupně mu docházelo, že pokud má startup fungovat, musí začít kultivovat samotný trh s elektronickými výrobky. V roce 2018 proto rozjel neziskovou organizaci Opravme Česko, která chce propagovat opravitelnost výrobků u nás i v celé Evropské unii. Tu by ale nikdy nerozjel bez podpory Alza.cz.

„Na Hithitu jsme na spuštění této kampaně žádali 150 tisíc korun, a když jsme si mysleli, že už je nevybereme, najednou nám přišla většina cílové částky od nějakého Aleše Zavorala. Tak jsem se díval, kdo to je, a zjistil jsem, že se jedná o zakladatele Alzy,“ směje se Charvát, který od ledna nechal své původní profese PR specialisty a rozhodl se svému startupu a iniciativě věnovat naplno.

Primární je teď pro mě pořádný rozjezd v Česku, chci se stát jedničkou na českém trhu, a pak možná přijde zahraničí.

Protože je podle Charváta opravitelných necelých 60 procent výrobků na českém trhu, začal pod hlavičkou Opravme Česko posílat otevřené dopisy tuzemským i evropským institucím. Vyzýval je, aby podpořily zákon, podle kterého se od roku 2021 na evropský trh nedostane výrobek, který by nebyl snadno rozložitelný a znovu složitelný, výrobci k němu navíc budou muset po dobu několika let dodávat náhradní díly.

„Představte si, že by nějaká firma obsloužila jen 60 procent zakázek. Přijetí tohoto zákona nám samozřejmě přinese nové zakázky, zároveň ale jde o to, že děláme projekt, který mě snad nejen bude živit, ale je zároveň citlivý k přírodě a životnímu prostředí,“ vysvětluje Charvát. Právě pracuje na technologickém řešení, které by zákazníky Alzy s opravami po záruce přesměrovalo přímo na stránky Opravarna.cz

Kromě Alzy spolupracuje například s recyklační firmou Asekol – výrobky, které neopraví, směřují právě do červených kontejnerů na elektroodpad. Ohledně výroby opravitelných výrobků se s Charvátem radí a jedná i Mall Group, investici do Opravárny prý zvažuje investor Martin Rozhoň, který před nedávnem svou skupinu Vivantis prodal právě Mall.cz.

„Investice by měla být ve výši několika milionů korun. Chtěl bych ji využít pro vytvoření mobilní aplikace, zaměstnání čtyřčlenného týmu a vybudování kanceláře. Její součástí by bylo sběrné a výdejní místo oprav s malou dílnou, kde by se mohly dělat základní opravy,“ popisuje Charvát, který by měl případnou dohodu s Rozhoněm uzavřít do dvou měsíců.

A i když nechce říkat konkrétní čísla, jeho startup začal být pro investory zajímavý od chvíle, kdy zavedl zdarma svoz po celém Česku. Kromě 49 korun za objednání zakázky tak má pětadvacetiprocentní provizi od partnerského servisního střediska z oprav výrobků – a dnešní denní obrat se vyrovná tomu týdennímu před spuštěním této služby.

„Primární je teď pro mě pořádný rozjezd v Česku, chci se stát jedničkou na českém trhu, a pak možná zahraničí,“ říká Charvát, který by se mohl za hranice dostat i právě díky spolupráci s Mallem nebo Alzou.