I když zrovna nehoříte pro investiční hrátky a netrávíte hodiny u burzovních zpráv, tahle informace by vám neměla uniknout: Světoví miliardáři a nejúspěšnější investoři v jednom se momentálně koncentrují na komodity, které jsou určeny hlavně pro střední třídu, a neváhají utratit stovky miliard za společnosti podnikající v potravinářských evergreenech typu kečupu, burgerů, piva a kávy i věcí téměř denní potřeby, jako jsou prostředky do myček, kondomy nebo dezinfekční spreje.

Před pár dny tenhle trend potvrdila i společnost JAB Holding, poměrně málo známá firma se sídlem v Lucembursku, která investuje majetek rodiny Reimannů. Makléře na Wall Street totiž překvapila nabídkou 13,9 miliard dolarů za koupi Keurig Green Mountain, výrobce populárních domácích kávovarů a náplní. JAB tím fakticky pokračuje v kávovém tažení, které začalo už roku 2013.

Tehdy získala za 9,8 miliard dolarů společnost D.E. Master Blenders, vlastníka Douwe Egberts a o rok později ji následovala kávová divize Mondelez v ceně 5 miliard. Během svých akvizičních kávových orgií si JAB pořídila také Peets Coffee & Tea, Caribou Coffee a Stumptown Roasters.

keurig
Kapsle s kávou od společnosti Keurig Green Mountain Inc.

Keurig je vydatnou posilou pro JAB na poli domácích kávovarů, kde si drží silné pozice Gevalia a Tassimo, a jeho koupě skvěle zapadá do současného kávového impéria JAB. Vlastnictví kavárenské sítě Caribou a populárních gurmetských značek jako Stumptown mohou posílit přitažlivost kávovarů od Keurig a předpřipravených šálků od Green Mountain, a vytvořit tak nové příležitosti zisku. Až bude obchod uzavřen, bude kávové impérium JAB rozsahem i velikostí prakticky nedostižné, což konglomerátu zajistí výbornou pozici na stále rostoucím trhu.

Čerstvá sázka na kávu ale není zdaleka jediným počinem téhle společnosti. JAB Holding je totiž velkým menšinovým vlastníkem v koncernu Reckitt Benckiser, což je gigant na poli spotřebního zboží a vlastník značek, jako jsou kondomy Durex, vložky do bot Dr.Scholl, prostředek do myčky Finish, Lysol či francouzská hořčice. Mimo to ovládá skrze akcie i kosmetický konglomerát Coty a je často přirovnáván k 3G Capital, brazilské soukromé investiční společnosti, která vlastní Anheuser Busch-InBev, Kraft Heinz a také Restaurant Brands International, mateřskou firmu řetězce Burger King.

Fakt, že JAB sází na kávu, kondomy a prostředky do myček, a 3G zase na pivo, burgery a dochucovadla, má přitom společného jmenovatele – vzestup střední třídy po celém světě. Dokazuje to i průzkum společnosti Euromonitor, podle něhož porostou až do roku 2030 reálné spotřebitelské výdaje na rozvíjejích se trzích třikrát rychleji než na trzích rozvinutých – a to díky růstu populace, urbanizaci a stoupajícím příjmům. Tenhle trend je stejně příznivý pro kávu a čisticí prostředky jako pro pivo.

Přesto zůstává důležitým faktorem i současná situace v rozvinutém světě. Koneckonců se očekává, že noví členové střední třídy se budou inspirovat u svých předchůdců a kolegů. Ať už je to Budweiser, Heinz, Durex nebo kávové instantní šálky od Keurig Green Mountain – investoři by na ně nesázeli, kdyby v nich neviděli tahouny, kteří přetrvají a mají kapacitu růst.

Dnešní situace na trhu se zdá být nakloněna těm, kdo se nebojí na něj vkročit. Aktuální vlna obchodů a přesunů přichází v době, kdy úrokové sazby zůstávají nízko a investoři jako JAB nebo 3G nacházejí nové cesty, jak ještě více ušetřit u zavedených značek, z nichž mnohé si s sebou vlečou nadměrné korporátní balastní struktury.

Některé z největších značek, které přešly pod kontrolu JAB – Douwe Egberts, Gevalia a Tassimo — totiž pocházejí z původně z velkých konglomerátů jako Sara Lee nebo Mondelez, které se aktuálně restrukturalizují. Tyhle „odštěpky“ jsou perfektní příležitostí pro optimalizaci, která zeštíhlí jejich korporátní struktury a odkryje nové možnosti efektivity.

Jinými slovy, Koupě Keurig firmou JAB za 92 dolarů za akcii má rozhodně na to se zařadit do dlouhé řady sázek na spotřebitele, které přicházejí od konglomerátů sestavených miliardářskými investory.