skip to main content

Nejdražší letenka z Prahy. Vyzkoušeli jsme first class Emirates

4 minuty čtení

Kaviár, šampaňské a sprcha v 11 kilometrech nad zemí. Vyzkoušeli jsme first class na palubě Emirates, největší luxus, jaký můžete v letadle zažít, když letíte z Prahy. A tohle vás čeká.

Tohle je jediné místo na světě, kde vám splní i ty touhy a potřeby, o kterých jste ani nevěděli, že je máte. Vážně. Nikdy by mě nenapadlo, že se v letadle neobejdu bez skleničky nejlepšího šampaňského. Nebo druhé večeře, o kterou si můžu říct, kdykoli chci. A sprchy v 11 kilometrech nad zemí.
Po tomhle first class zážitku v letadle z Prahy do Dubaje už nic nebude jako dřív. A dost možná nejen pro mě.

Fotka z letu, kterou jsem dal na svůj Instagram, vyvolala odezvu, jakou jsem ještě nezažil. „Wow! Oooo, pozor! Jaké to bylo? Užij si to,“ psala mi spousta kamarádů zvědavě.

Emirates loni přepravily 59 milionů pasažérů, ale jen zlomek z nich seděl v první třídě. Jen pro připomenutí: Airbus A380 má v barvách Emirates kapacitu 517 míst, ale jen 14 z nich je first class. Je to stejné jako být členem Bratrstva kočičí pracky. Elitního klubu pro vyvolené. Zkrátka tajný sen každého, který ale není pro každého – zpáteční letenka do Dubaje totiž vyjde na 130 tisíc korun.

V budoucnu navíc půjde o ještě elitnější zkušenost, protože aerolinky obecně počet míst ve first class dlouhodobě snižují. Jednak proto, aby zvětšily místo a zkvalitnily služby, ale také aby udělaly prostor pro víc míst v business class, která je pro ně ekonomicky nejzajímavější.

Pokud si tedy chcete v oblacích konečně dopřát ten největší luxus, teď je ta správná chvíle. Nejlepší bude zážitek v ikonickém stroji A380, jichž Emirates provozují nejvíc na světě. Momentálně mají ve své flotile 104 dvoupodlažních letadel, která létají do 49 měst napříč šesti kontinenty. A od května 2016 je mezi nimi i Praha. Takže vítejte na palubě!

Před domem mě vyzvedává řidič v černém mercedesu a já se těším na výjimečný zážitek. Letím z Prahy do Dubaje a v kapse mám zpáteční letenku ve first class od Emirates, což zaručuje ten největší luxus, jaký můžete v letadle startujícím z Prahy momentálně zažít. To se ovšem nedá říct o letištním salonku Menzies, kde k letence v ceně čtyř průměrných platů dostanete chlebíček s pomazánkou z krabích tyčinek, kávu z automatu a český sekt.

Chvíli přemýšlím, jestli nejsem na špatném místě, ale nejsem. První a nakonec i poslední zklamání, které mě čeká. Pravda, Emirates v Praze nemají vlastní salonek, i když by vás mohly poslat alespoň do toho naproti přes uličku, který je přece jen lepší. Ale i tak je to v porovnání s First Class Loungí v Dubaji, odkud je tahle fotka, intergalaktický rozdíl.

Takže cestou zpátky dorazte na letiště klidně s předstihem – salonek zabírá celé patro, v ceně je masáž, a hlavně skvělá a la carte restaurace se špičkovým servisem.

LUXUS SVĚTA EMIRATES, které pravidelně obsazují čelná místa v žebříčcích nejlepších aerolinek světa, začíná v Praze zkrátka až v letadle. U vchodu mě vítá letuška, oslovuje mě jménem a vede mě na mé místo. Těch mají Emirates v Airbusu A380 v první třídě 14. Dnes jsem tady úplně sám, byť prý bývají většinou všechna obsazena.

Oproti business class je hlavní rozdíl v soukromí, protože všechna místa tady mají posuvné dveře, takže se můžete uzavřít do své vlastní bubliny. Vtipné je, že výhled z okna máte i z prostředních dvou sedadel – až na to, že okna jsou ve skutečnosti LCD displeje, na které se promítá reálný výhled. Přede mnou je 55palcová dotyková obrazovka (nabídka zábavního systému ice je stejná v celém letadle), napravo minibar s nealkoholickými nápoji a tablet, kterým se ovládá osvětlení nebo poloha kožené sedačky, v níž pochopitelně nechybí masáž.

PRVNÍ ČTVRTHODINU se u mě střídá jedna letuška za druhou.
Káva, arabské datle, vlhký ubrousek, ještě něco, pane? Pokud se bojíte létat, ve first class dáte své fobii sbohem. Vůbec si totiž nepřipadáte jako v letadle, navíc se zabavíte tak, že si ani nevšimnete, že letíte. Dávám si první skleničku šampaňského Dom Pérignon, ročník 2009, kterého v příštích pěti hodinách vypiju nejvíc ve svém životě. Kromě toho je na vinném listu spousta skvělých vín z Bordeaux včetně Château Mouton Rothschild a také si můžete dát koňak Hennessy Paradis, nejdražší alkohol, jaký se na světě podává v letadle.

Na palubě letadel Emirates se loni vypilo 5,5 milionu lahví vína, aerolinky do vín od roku 2006 investovaly přes 700 milionů dolarů a jen loni ve Francii nakoupily vína a šampaňské za 100 milionů dolarů. V Burgundsku dokonce vlastní sklep, ve kterém je uloženo sedm milionů lahví, z nichž část se otevře až v roce 2035. Tohle je první smysluplný důvod, proč oproti business class (rozdíl na stejné lince je zhruba 50 tisíc korun) připlatit – větší výběr exkluzivnějšího alkoholu. A pokud by vás nebavilo pít o samotě, můžete samozřejmě zajít do baru, který sdílí business i first class.

Reklama

DRUHÝ DŮVOD JE JÍDLO. Chvíli po startu mi na stolku přistane talíř s kaviárem, po kterém si dál objednávám houbovou polévku a z pěti hlavních jídel si vybírám pečené kuře se špenátovou palačinkou a fazolkami. Chuť i kvalita jsou špičkové, téměř jako v restauraci, takže vzpomínka na chlebíček z pražského letiště už je pryč. Díky bohu. Let do Dubaje je bohužel na gastronomické hody moc krátký, ale těsně před přistáním ještě alespoň stihnu ochutnat výběr francouzských sýrů.

Nabídka menu je podobná jako v business class, ale je tady několik podstatných rozdílů – jen ve first class dostanete kaviár, jídlo je servírované na kvalitním porcelánu, a hlavně si ho můžete objednat, kdykoli a kolikrát chcete. Jediné omezení je půlhodina potřebná na přípravu. Mimochodem, catering Emirates je oficiálně největší létající restaurací na světě. Pár čísel: denně musí 1200 kuchařů obsloužit 590 letů, což znamená, že každou minutu letušky roznesou v průměru 190 jídel. Na ně je ročně potřeba tři miliony vajec, 70 tun jahod nebo 110 tun hummusu. Docela slušná čísla, co říkáte?

NIKDY JSEM NEPOCHOPIL NADŠENÍ travel blogerů z kosmetiky, kterou ve first class dostanete, když byste si jí za ty peníze mohli koupit celý vagon. Ale dobře, uznávám, že když mi letuška donese velkou látkovou tašku s logem Emirates, je to podobný pocit, jako když na Vánoce rozbalujete dárek, ve kterém netušíte, co bude. Emirates už roky spolupracují se značkou Bulgari, takže uvnitř je kosmetická taška se vším, co bych jako muž mohl potřebovat – od holicího strojku až po kolínskou. Mnohem víc mě ale zaujme pyžamo, které je určené jen pro cestující ve first class a o kterém Emirates tvrdí, že se z jeho látky postupně uvolňují výtažky z mořských chaluh, což by mělo předejít vysušení pokožky a zároveň to má podporovat krevní oběh. Takže to jdu vyzkoušet.

JEŠTĚ PŘEDTÍM MĚ ALE ČEKÁ VRCHOL CELÉHO LETU. Něco, co můžete zažít jen v případě, že si pořídíte tu nejdražší letenku. Sprcha v 11 kilometrech nad zemí! Hallelujah! Airbus A380 má dvě koupelny, ve kterých můžete strávit půl hodiny a z toho pět minut vám poteče voda. Obvykle je třeba si svůj časový slot zarezervovat, ale tím, že jsem ve first class sám, je to jen na mně. Překvapuje mě, jak je koupelna prostorná, žádné ohýbání v ní není potřeba, má příjemně vyhřívanou podlahu, takže opět úplně zapomenete, že jste v letadle. A ano, sprcha je skvělá, i když v mém případě i trochu stresující zážitek, protože se mi během ní rozsvítilo světlo signalizující, že se mám vrátit na místo. Pokud letíte někam dál, je sprcha větší pomoc, než jsem si dovedl představit. Ven z letadla jsem vystoupil svěží a rozhodně méně unavený, než bych po šestihodinovém letu čekal.

ZATÍMCO JSEM VE SPRŠE, letuška mi sedačku promění v ustlanou postel, na stolek mi připraví misku s ovocem a hrnek s čajem, o který jsem požádal. Podobně se sice můžete natáhnout i v business class, tady je ovšem postel opravdu kompletně rovná, navíc máte pod sebou ještě tenkou matraci a na sobě skutečnou peřinu. Při své výšce 186 centimetrů se nemusím nijak krčit, takže jedinou vadou na kráse je trup letadla nade mnou, kvůli kterému nevidím noční oblohu. Výš už určitě nikdy usínat nebudu. Pouštím si film, na uši nasazuji sluchátka Bowers & Wilkins a snažím se usnout.

PO NECELÝCH ŠESTI HODINÁCH je můj nadpozemský zážitek u konce. Z letadla vystupuji jako úplně první, u letadla na mě už čeká first class autobus s koženými křesly (každá třída má v Dubaji svůj vlastní letištní autobus), a než dojdu k pásu se zavazadly, už vidím svůj kufr, který vyjel jako první. Zatímco ostatní cestující v economy teprve jedou v autobuse k terminálu, řidič BMW s logem Emirates za mnou právě před letištěm zavírá dveře a vyráží do mého hotelu. To je další výhoda first class – po příletu neztrácíte čas a z letiště mizíte nejrychleji, jak jen to jde.

Související vydání

Otázka zní, jestli se to celé vyplatí. Pokud je pro vás létání jen nutné zlo, nemá pro vás first class smysl. Pokud jste ale zvyklí se rozmazlovat a peníze pro vás nejsou problém, pak se to rozhodně vyplatí. Dostanete kvalitu z private jetu, jen bez starostí o údržbu letadla a pořád levněji. Pro mě je hlavním argumentem sprcha na palubě, kvalitní postel, úspora času po příletu a kvalita jídla. Zvážit je potřeba jen to, jestli first class potřebujete na každý let – určitě se totiž mnohem víc vyplatí na letu z Dubaje do Sydney, který trvá 13 hodin (a stojí zhruba jen o 60 tisíc korun víc), než na krátké trase Praha–Dubaj, kde si spoustu výhod ani nestihnete pořádně užít.

Reklama
Reklama
Reklama