skip to main content
Byznys

Nejdražší škoda za 5,7 milionu korun jde na dračku. Do běžného provozu přitom nesmí

1 minuta čtení

Zapomeňte na nejlépe vybavený superb se vším přepychem, co v Mladé Boleslavi dokážou nasoukat do auta. Dokonce ani Kodiaq RS s nejsilnějším dieselovým motorem od Škody je ze hry.

Nejdražší škodovka, kterou si momentálně můžete pořídit, nemá masážní sedadla, klimatizaci, navigaci, a dokonce ani rádio. Jmenuje se Fabia R5 Evo, její základní cena začíná na 4,9 milionu korun, ale většina zákazníků za ni včetně různých příplatků platí v průměru spíš 5,7 milionu.

Jak už asi tušíte, jde o rallye speciál, který má za sebou rekordní rok plný úspěchů. Škoda s ním letos vyhrála mezi výrobci i jezdci světový šampionát ve třídě továrních aut WRC 2 Pro a mistry světa se stala i mezi soukromými týmy v kategorii WRC 2, což je v hierarchii rallye soutěží druhá nejvyšší třída po šampionátu WRC. Stejné auto pak triumfovalo v barvách soukromých týmů i v národních šampionátech ve 23 zemích od Mexika až po Namibii včetně Česka.

„Předčilo to všechna naše očekávání. Po homologaci vylepšené verze Evo letos na jaře jsme počítali s tím, že se jen zúčastníme pár závodů, auto otestujeme, ale nakonec z toho byl titul,“ usmívá se Michal Hrabánek, šéf divize Škoda Motorsport, která má za sebou už 118 let dlouhou historii.

Reklama

Co je pro něj ještě důležitější, Fabia R5 je ve své kategorii, ve které své rallye speciály vyrábí i Ford, Citroën, Hyundai a Peugeot, suverénním bestsellerem. Škoda jich od roku 2015, kdy začala závodní speciál odvozený od sériové fabie vyrábět, prodala už přes 320. Zhruba 40 z nich už připadá na novou verzi R5 Evo, kterou Škoda představila letos na jaře a kterou poznáte podle lehce jiné masky a drobných úprav pod kapotou.

Celkový počet prodaných vozů znamená vzhledem k jejich ceně nezanedbatelný obrat 1,8 miliardy korun. „Kdybychom neexistovali, Škoda by rozhodně nezkrachovala, na druhou stranu to nejsou zanedbatelné peníze,“ říká Hrabánek s tím, že jeho divize je v průměru schopna vyrobit šest až osm speciálů měsíčně a čekací doba se momentálně pohybuje kolem pěti měsíců. „Zájem je pořád velký, což jsme popravdě na začátku nečekali. Teď už je z toho skoro malosériová výroba,“ dodává se smíchem.

Ostrá fabia, která samozřejmě není homologována na běžný silniční provoz, má pod kapotou přeplňovaný čtyřválec o výkonu 284 koní, který z nuly na 100 km/h zrychlí za 4,2 vteřiny a v závodním režimu spotřebuje v průměru 60 litrů benzinu na 100 kilometrů.

Podle pravidel třídy R5 musí mít část dílů stejnou jako sériový model, ze kterého vychází. V tomto případě je to třeba kapota, přední dveře, dveře od kufru nebo světlomety. S novou generací sériové fabie, která by měla přijít za dva roky, se dá očekávat i nová generace úspěšného speciálu.

Reklama
Reklama
Reklama