Jeden je teenager, druhému je pár let přes dvacet. Oba mají energie na rozdávání. David se ji snaží rozložit mezi školu, netradičního koníčka a podnikání. Tomáš zase tu svoji investuje do práce, která ho baví. Oba říkají, že neradi dělají kompromisy.

Jak stíhají vše zkombinovat? Jaké jsou jejich „byznyshacky“ a jak k tomu využívají moderní technologie? Přečtěte si příběhy vítězů soutěže Forbes.cz #byznyshacky, příběhy mladých kluků, kteří mění svůj život podle svých snů. Poslali nám je mezi mnoha ostatními a zaujali porotu Forbesu a partnera soutěže Microsoft natolik, že v soutěži zvítězili, a získali tak mj. výkonný notebook Lenovo Yoga.

David Řehořka, WR Production

Je mu 16 let, chodí do druháku na gymnáziu, vlastně by se měl v tomhle věku hlavně bavit životem. David Řehořka se ale rozhodl, že začne podnikat. A že se bude bavit při práci. Se stejně starým (v tomto případě spíš mladým) kamarádem na zakázku fotí a točí videa. Mají široký záběr – od maturitních plesů přes koncerty a klipy až po videa pro youtubery a krátké filmy – a jejich byznys rychle roste.

„Firmu jsme naplno spustili před necelým rokem a postupně se nám to pěkně rozjelo. Rozhodně se nenudíme,“ popisuje David. Jede naplno i proto, aby se firmě co nejdřív vrátila nemalá investice do techniky. „Fotky a videa děláme kompletně od scénáře až po střih a postprodukci. Někdy je složité to při studiu stihnout, ale nás to ohromně baví,“ říká.

A je to na něm vidět, když vypráví o plánech do budoucna a svém snu studovat kameru na FAMU. „Člověk se pořád může učit a rozvíjet a přitom ho skoro nic nelimituje,“ myslí si David.

Baví ho kombinace kreativity a práce s technikou. A taky komunikace s klienty, ke kterým se snaží najít co nejkratší cestu. Při studiu a objemu zakázek není čas na zdržování. „V dnešní době je naprostá ztráta času zabývat se nějakými flashdisky, harddisky nebo, nedej bože, DVD. Hledali jsme co nejjednodušší a nejrychlejší způsob, jak s klienty komunikovat a jak jim předat hotový výstup, aniž by ztratil kvalitu. Věděli jsme, že to je pro nás základ, který musí dobře fungovat,“ doplňuje David.

A to je jeho „byznyshack“ – technologie, která umožní rychle a spolehlivě přenášet data a spravovat je odkudkoli. „Jako ideální a efektivní řešení jsme vyhodnotili OneDrive Microsoftu. I díky němu je naše produkce prosperující, nic nás nebrzdí a čas, který ušetříme, můžeme věnovat na další rozvoj,“ pochvaluje si sympatický student.

Při přípravě scénářů a komunikaci s podobně vytíženým kolegou používá aplikaci OneNote. „Na OneNote naše spolupráce hodně stojí,“ potvrzuje David.

Rychlý a snadný přístup k datům odkudkoli je pro něj zásadní ještě z dalšího důvodu. Vedle podnikání a studia má další srdeční záležitost – debatování. Což v jeho případě není žádné klábosení po barech a hospodách, ale diskuse na vysoké akademické úrovni v rámci nepovinného předmětu ve škole. Jde o organizovanou vzdělávací metodu – debatující se učí diskusí o kontroverzních tématech a zároveň rozvíjejí třeba kritické myšlení, kultivovaný projev i schopnosti vyhledávat informace a argumentovat.

Debaty probíhají i v cizích jazycích, což je další level výuky. A David je v nich hodně úspěšný, se svým týmem má třeba titul mistrů ČR v anglické debatě. „Debatuji už několik let. Je to skvělá zábava a mám hrozně rád lidi, kteří se tomu věnují, přemýšlejí o světě a hledají různá řešení,“ usmívá se.

Potřebuje s nimi sdílet poznámky a podklady pro debaty a komunikovat i na dálku. „Skvělou věcí na programech Microsoftu je podpora týmové spolupráce. Příprava pro debaty probíhá z 90 procent online, takže potřebujeme mít spolehlivé spojení,“ dodává David.

Jeho byznyshack tak vlastně není jen o byznysu. Spíš o tom, jak žít naplno a zvládat všechno, co mu přináší radost.

Tomáš Suk, obchodní manažer, Coprosys

Tomáš Suk je online 24/7. Musí být. V IT světě se připojení nedá vypnout. Tomáš pracuje pro holding Coprosys, který dodává firmám kompletní IT řešení. Včetně servisu. A klienti mu někdy volají i v noci, aby jim pomohl vyřešit nějaký problém. „Musím být k dispozici a musím být připravený klientovi pomoci,“ říká Tomáš.

Je to energický mladý kluk, takže mu občasné noční telefonáty nevadí. „Komunikace s klíčovými zákazníky je důležitou součástí mojí práce, která mě baví. Jsem prostě pořád online,“ tvrdí.

Mluví rychle, je vidět, že je zvyklý v rychlosti i pracovat. A to je i jeho byznyshack. Aby dokázal bleskově reagovat třeba i v noci, potřebuje mít spolehlivé spojení s firemní datovou základnou. „Musím mít přístup odkudkoli a kdykoli. To je pro mě nezbytnost. Abych mohl pomoci, potřebuji velmi rychle vědět, jak má klient postavenou síť, jaké používá řešení a technologie,“ vysvětluje Tomáš Suk.

Když v Coprosys hledali software, který by jejich lidi propojil a umožnil jim přístup, kdykoli potřebují, dlouho váhal. Firma rozhodovala, jestli využije produkty Microsoftu, nebo se spolehne třeba na otevřený software. „Bylo to docela dlouhé rozhodování. Nakonec vyhrál Microsoft – jeho řešení je sice dražší, ale poskytuje mnohem lepší servis. Tohle rozhodnutí jsme udělali určitě správně,“ říká Tomáš. „Pro mě osobně je to super, mám perfektní přehled,“ dodává.

Coprosys spoléhá na Microsoft Teams nejen při řešení problémů, ale už při přípravě každého projektu. „Na projektech spolupracuje vždy několik lidí – obchodník, technik, softwarový inženýr… Sejdou se ve virtuální skupině, kde si vytvoří mapu projektu, připraví si kompletní řešení. Každý projekt tak má vlastní bublinu, do které mají přístup lidé, kteří se na něm podílejí,“ popisuje Suk.


Ceny vítězům předali zástupci Microsoftu ČR Petr Váša a Jakub Mádle.

Spolupráce často probíhá na dálku. „Přístup funguje z jakéhokoli mobilního zařízení, což usnadňuje práci technikům, když si potřebují na místě u zákazníka něco ověřit nebo se o něčem poradit. Navíc jako holding máme pobočky po celé republice a na řadě projektů se podílejí lidé z různých míst. Pak je taková platforma nezbytnost,“ vysvětluje mladý obchodní manažer.

Komunikace probíhá hlavně formou chatu, někdy i videochatu.

Microsoft poskytuje společnosti Coprosys ještě jeden byznyshack – Microsoft Action Pack, tedy předplatné aktuálních produktů pro partnery. „Nejsme ničím limitovaní, nemusíme vývojářům a administrátorům shánět různé aktualizace, nové verze nebo doplňky. Vždycky máme to nejnovější a máme to hned. Díky tomu můžeme velmi rychle testovat aplikace, které vyvíjíme pro naše klienty. To nám dává ohromnou výhodu a náskok před konkurencí,“ říká Tomáš. Je na něm vidět nadšení. „Mě to fakt baví. Mám rád, když něco funguje a zároveň to může posouvat náš byznys,“ směje se a rychle se loučí. Skoro hodinu nebyl kvůli rozhovoru a focení online a zákazníci si ho žádají.