skip to main content

Nejlepší superauta, hyperauta a sporťáky z letošního autosalonu v Ženevě

Můžete se spolehnout na to, že autosalon v Ženevě vždy vzbudí vášnivé reakce.

A letos tomu není jinak. Ani přicházející krize totiž nejproslulejším světovým značkám, jako jsou Aston Martin, Audi, Bugatti, Ferrari, Lamborghini, McLaren a další, nezabránila v tom, aby do Ženevy přivezly nejvýkonnější auta za posledních několik let.

Tady je pár provokativních sporťáků i nablýskaných limuzín, které budete chtít mít ve své stáji.

Aston Martin AM-RB 003

AM-RB 003, vyvíjený pod označením Project 003, je v pořadí třetím modelem slavné britské automobilky osazeným motorem uprostřed – první dva byly senzační Valkyrie a její vylepšená verze Valkyrie AMR Pro. Zbrusu nový auťák se řadí pod Valkyrii a měl by konkurovat modelům LaFerrari od Ferrari a Senna od McLarenu.

Přestože je designovou obdobou Valkyrie (zadní reflektory a odvody vzduchu jsou téměř identické), celkovým vzhledem navazuje model AM-RB 003 víc na tradiční sporťáky, které jsou pro kategorii aut s motorem uprostřed typické – ať už jde o výfuky, kabinu připomínající stíhačku, nebo o aktivní aerodynamiku či odpružení.

Model 003 je poháněný úplně novým šestiválcovým motorem, zčásti hybridním, ale s turbem, které mu přidává na výkonu. Může například naplno využívat technologii KERS, jinak standard v závodech seriálu formule 1. Tahle technologie pracuje s kinetickou energií, která se hromadí při brzdění, a ukládá ji pro pozdější využití například v okamžicích, kdy je potřeba jednorázově zvýšit výkon motoru. Uvidíme. Každopádně ačkoli to automobilka zatím odmítla blíž komentovat, výkon tohohle supersporťáku by měl dosahovat více než tisíce koní.

Model zatím nemá jméno, jen označení AM-RB 003. S jeho výrobou by se mělo začít v roce 2021, přičemž z výrobní linky by mělo sjet pouhých 500 kusů. Co se jména týče, automobilka prý dál loví v severských mytologiích a údajně se zhlédla ve slově Valhalla, označujícím nebe, kam po smrti přijdou stateční bojovníci.

Bugatti La Voiture Noire

La Voiture Noire znamená jednoduše „černé auto“. Nic jednoduchého na tomhle kupé ale nehledejte. Spojuje v sobě komfort luxusní limuzíny s výkonem hyperauta. Podle Bugatti je La Voiture Noire moderní interpretací legendárního modelu Type 57 SC Atlantic, který letos slaví 80. výročí. Jenže jde o mnohem víc. Technicky vzato staví La Voiture Noire na stejných základech jako Bugatti Chiron. Osobité ztvárnění karoserie, její elegantní leštěný povrch, delší rozvor kol a neuvěřitelně výkonný motor z něj dělají opravdovou bestii, která si zaslouží unikátní cenovku.

Srdcem auta je ikonický šestnáctiválcový motor o obsahu osm litrů, který najdeme už u modelů Chiron a Divo a který je schopen vyvinout výkon 1479 koní a krouticí moment 1600 Nm. Na rozdíl od svých sportovních protějšků je však La Voiture Noire stavěný na delší cesty. Zkrátka spojuje v sobě pověstnou dravost s mimořádným pohodlím.

Smůla je, že si tohohle černého krasavce nemůžete koupit. Ne že by si ho Bugatti za 12,5 milionu dolarů (před zdaněním, po zdanění téměř 19 milionů dolarů) nechávalo pro sebe, ale proto, že ještě než vůbec ženevský autosalon začal, byl tenhle kousek už prodaný.

Ferrari F8 Tributo

Dvousedadlový sporťák s motorem umístěným uprostřed je nástupcem oblíbeného modelu 488 GTB. Podle italské automobilky tepe tomuhle krasavci pod kapotou stejně výkonné srdce jako u legendárního modelu 488 Pista, který v Maranellu koncipovali právě s důrazem na výkon. Jen je jako bonus komfortnější.

F8 Tributo pohání motor o obsahu 3,9 litru s turbodmychadlem o výkonu 710 koní a krouticím momentem 770 Nm, což z něj dělá nejvýkonnější dělo v jeho kategorii (tedy s motorem uprostřed). Tahle čísla jej staví na roveň sporťáku McLaren 720S – díky nim je schopen vyvinout maximální rychlost 340 km/h a zrychlit z 0 na 100 km za pouhé 2,9 sekundy.

Auto je vybavené systémem zvaným Ferrari Dynamic Enhancer, který umožňuje naplno využít jeho výkonu a možností, aniž by tím jakkoli utrpěl komfort řidiče. Viděno letmo, nepřipadne zvenku nijak zvláštní – další ferrari, řeknete si, ale při bližším zkoumání oceníte čistší linie, které aspoň podle automobilky „představují malou designovou revoluci kladoucí velký důraz na výkon a co nejúčinnější aerodynamiku“.

Koenigsegg Jesko

Švédský výrobce Koenigsegg postavil už pěkných pár opravdu rychlých superaut. Namátkou třeba Ageru RS, která drží rychlostní rekord (přes 450 km/h) v kategorii sériově vyráběných sporťáků. A právě ji by měla novinka zvaná Jesko příští rok nahradit. Celkem logicky teď všechny nejvíc zajímá, jestli bude přinejmenším stejně rychlá.

Papírově ano. Alespoň podle samotné automobilky by tenhle model měl být schopen vyvinout rychlost až 483 km/h. Faktem ale je, že to zatím Švédové nemají ověřené v praxi. Jesko by měl pohánět pětilitrový osmiválec s turbem o výkonu 1280 koní (pokud budete tankovat standardní palivo, pokud E85, vyvine až 1600 koní) a krouticím momentu 1500 Nm, což by z něj dělalo nejsilnější motor v historii automobilky. Jen pro srovnání, motor Agery byl schopen při tankování konvenčního paliva výkonu „jen“ 1160 koní.

Ultrarychlé řazení může obstarávat až devítistupňová převodovka. Za zmínku stojí i zbrusu nové zadní přítlačné křídlo, přední spojler a zadní světlomety. Všechno dohromady tvoří dokonalý design, který minimalizuje odpor vzduchu. Dynamické řízení zajišťuje rychlejší a plynulejší průjezd zatáčkami, současně umožňuje lepší manévrovatelnost a v neposlední řadě také celkově jistější ovládání.

Luxus interiéru podtrhuje systém infotainmentu s pětipalcovým displejem za volantem a dalším, devitipalcovým na palubní desce, dále induktivní systém nabíjení mobilu, spojení přes Bluetooth, automatická klimatizace či parkovací senzory.

Automobilka plánuje vyrobit celkem 125 kusů modelu Jesko, a to ve dvou variantách – první bude stavěná na okruhy, druhá bude civilnější, určená do běžného provozu. Cena každého z nich bude dosahovat 2,8 milionu dolarů.

Lamborghini Huracán Evo Spyder

Jen pár měsíců poté, co značka Lamborghini představila světu své kupé Huracán Evo, přišla s modifikovanou vyšší verzí Evo Spyder. Jak model s pevnou střechou, tak kabriolet jsou poháněny desetiválcovým motorem o obsahu 5,2 litru, který disponuje výkonem 640 koňských sil a krouticím momentem 600 Nm (stejně jako sportovnější model Performante). S pomocí sedmirychlostní a dvouspojkové převodovky a pohonu všech čtyř kol dokáže Huracán Evo zrychlit z nuly na 100 km/h za 3,1 sekundy. Co se nejvyšší rychlosti týče, může dosahovat až 325 km/h.

Řízení usnadňuje celá řada vychytávek, včetně centrální řídicí jednotky, která vyhodnocuje aktuální parametry a poskytuje šoférovi veškerou možnou myslitelnou podporu, aby byla jízda co možná nejpřesnější a nejplynulejší. Huracán Evo Spyder by se měl začít prodávat letos na jaře za 287 400 dolarů (v základu), a co se vzhledu týče, odlišují jej od jeho předchůdce hlavně výraznější nasávání vzduchu, nižší podvozek a nové výfuky, které vystupují výrazněji z karoserie.

McLaren Speedtail

Tohle umělecké dílko bere dech. McLaren Speedtail je pomyslnou replikou speciálu McLaren F1 z roku 1992, legendárního ultralehkého vozu s dvanáctiválcovým motorem umístěným uprostřed šasí, jehož zběsilé zrychlení a maximální rychlost 402 km/h z něj udělaly první skutečné hyperauto na světě.

Stejně jako legendární model F1 i Speedtail je třímístný, přičemž místo řidiče je uprostřed. Tam však veškerá podobnost s předchůdcem končí. Sama automobilka Speedtail klasifikuje jako hyper-GT. Na první pohled se zdá, že tohle auto překoná rychlostní rekordy už jen tím, jak vypadá. Každý detail – počínaje ultranízkým posezem přes velmi úzké přední světlomety až po kabinu připomínající stíhačku – byl navržen s tím, aby zdokonalil aerodynamické vlastnosti auta. Dokonce i tradiční zpětná zrcátka byla nahrazena kamerami, které se dají zatáhnout do karoserie tak, aby minimalizovaly odpor vzduchu.

I vnitřek auta je fantastický a nadchne. Palubní deska je jeden velký displej rozdělený do tří zón – první zóna je určená řidiči, se všemi tradičními ovládacími prvky, druhá zóna je pro navigátora a třetí je vyhrazena pro mobily a ostatní zařízení.

Pohon obstarává motor o výkonu 1036 koní, který je schopen Speedtail katapultovat během pouhých 13 sekund na rychlost 300 km/h. Maximální rychlost činí 402 km/h, což dělá ze Speedtailu nejrychlejší vůz McLaren v historii. Bohužel, ani tohle auto už si koupit nemůžete. Všech 106 kousků, které automobilka plánuje vyrobit, bylo už prodáno – a to přesto, že cena každého z nich činí 2,3 milionu dolarů.

Mercedes-AMG GT R Roadster

Pouhých pár měsíců v ulicích stačilo kupé AMG GT R, aby dokázalo, že je opravdovým klenotem, který kombinuje luxus s vysokým výkonem. Stuttgartská automobilka šla ale ještě dál a přišla s roadsterem, který poskytne srovnatelný výkon, zatímco si budete naplno užívat slunce a větru ve vlasech.

Roadster má identickou výbavu jako kupé. Pod kapotou najdete čtyřlitrový osmiválec s turbem o výkonu 577 koní a s krouticím momentem 700 Nm. Ve spojení se sedmistupňovou automatickou převodovkou je roadster – alespoň podle Mercedesu – schopen zrychlit z nuly na 100 km/h za 3,5 sekundy a vyvinout maximální rychlost až 317 km/h (je jen o něco málo pomalejší než kupé).

Aby zajistili, že tenhle krasavec bude jako doma na závodním okruhu, stejně jako na pobřeží oceánu, zapracovali výrobci ještě trochu na odpružení. To se teď automaticky přizpůsobuje stylu jízdy. K tomu připočtěte skvělou aerodynamiku a aktivní řízení. Mercedes plánuje vyrobit jen 750 kusů.

Piëch Automotive Mark Zero

Už jsou to téměř čtyři roky, co se dali dohromady Anton Piëch s podnikatelem a designérem Reemem Starkem Rajcicem, aby vyvinuli zcela novou a flexibilní „architekturu“ – takovou, která by měla nezaměnitelnou DNA. Vymysleli elektromobil s vyměnitelnými motory, bateriemi a softwarem, díky čemuž jen tak nezestárne – jak se budou postupně dál vylepšovat technologie, bude se moci automaticky inovovat i samotné auto.

Platforma by měla být multifunkční, aby na ní bylo možné postavit nejrůznější typy aut, od hybridů přes auta na vodík až po ta s klasickými spalovacími motory. Tak se zrodila automobilka Piëch Automotive, která aktuálně představuje svůj první elektromobil Piëch Mark Zero.

Pokud vám zní povědomě jméno Piëch, nemýlíte se. Anton Piëch pojmenoval firmu po svém otci, Ferdinandu Piëchovi, vnukovi legendárního konstruktéra Ferdinanda Porscheho. Takže auta má Anton v krvi.

Hladký sporťák pohání tři elektromotory – každé zadní kolo pohání synchronní motor o výkonu 150 kW, zatímco o pohon přední nápravy se stará jeden asynchronní motor o stejném výkonu. Výsledkem je kombinovaný výkon 450 kW, což je v přepočtu 611 koňských sil. Z nuly na 100 km/h zrychlí tenhle fešák za 3,2 sekundy a vyvine maximální rychlost 250 km/h.

Aby se auto dobře ovládalo, umístili inženýři baterie doprostřed šasí a k zadní nápravě. Díky téhle konfiguraci je sporťák skvěle vyvážený, současně má nízký posez, takže na silnici i při vyšších rychlostech drží jako přibitý.

Podobně jako další výrobci elektromobilů se i Piëch rád chlubí. Například tím, že využívá zcela nového typu baterií, které se během nabíjení téměř nezahřívají, díky čemuž se nabíjejí mnohem rychleji než konvenční články. Za pouhých pět minut jsou prý schopny nabít se až na 80 procent své kapacity. Dojezd je prý až 500 kilometrů.

V plánu je dvousedadlová a čtyřsedadlová verze, ale i SUV. Vše by prý mělo být k mání do tří let.

Automobili Pininfarina Battista

Legendární italský designér Pininfarina přivedl na svět celou řadu ikonických sporťáků, ať už pro Alfu Romeo, Ferrari, nebo Maserati. Teď se rozhodl rozjet vlastní značku sportovních superaut, a to pod hlavičkou Automobili Pininfarina. První vlaštovkou je tenhle pompézní elektromobil.

Model Battista pohání motor o výkonu 1900 koňských sil a s krouticím momentem 2299 Nm. Díky tomu zrychlí z nuly na 100 km/h za necelé 2 sekundy a vyvine rychlost až 350 km/h. Battista se začne sériově vyrábět v roce 2020, přičemž vyrobeno má být jen 150 kusů. Každý bude stát od 2 do 2,5 milionu dolarů, alespoň podle informací časopisu Car and Driver.

Porsche 718 Cayman T a Boxster 718 T

Tihle dvousedadloví krasavci jsou doma víc na pobřeží oceánu než na nudné dálnici. Nejvíc je docení ten, kdo nejde jen po výkonu a rychlosti, ale i po jízdních vlastnostech. Modely 718 Cayman a 718 Boxster T pohání tentýž dvoulitr s turbem o výkonu 300 koní a s krouticím momentem 379 Nm. Motor je umístěný hned za pasažéry. K dispozici je buď šestistupňová, nebo za příplatek sedmistupňová automatická převodovka.

Porsche uvádí zrychlení z nuly na 100 km/h za 5,1 sekundy, maximální rychlost je 275 km/h.

Sportovně odladěné odpružení s adaptivními tlumiči, nízký posez a jedinečné řízení, to jsou ve stručnosti největší plusy těchhle čistokrevných sporťáků. Za model 718 Cayman T dáte v základu 71 tisíc dolarů a za model 718 Boxster T 73 tisíc dolarů.