skip to main content
Byznys

Nejúspěšnější tenisky v NBA? LeBron, Kobe i Durant se sklánějí před Michaelem Jordanem

4 minuty čtení

Od posledního odehraného utkání Michaela Jordana uplynuly dvě dekády, ale fanoušci nepřestávají řešit, jestli byl opravdu tím nejlepším basketbalistou všech dob. Novodobá dominance LeBrona Jamese jim tyto debaty rozhodně neulehčuje. LeBron v květnu přeskočil Jordana v historické tabulce bodování, ale před oběma borci jsou ještě další tři legendy: Kobe Bryant, Karl Malone a Kareem Abdul-Jabbar.

Jenže pokud bychom se bavili o teniskách, debata je rozhodnutá předem.

Velkoobchodní příjem Jordanovy značky Air Jordan, dceřiné společnosti firmy Nike, přesáhl za účetní období do května 2019 tři miliardy dolarů. Oproti loňskému roku jde o 10procentní narůst. Roční příjem někdejší hvězdy palubovek se odhaduje na 130 milionů, čtyřnásobek částky, kterou inkasuje LeBron. Šestnáct let poté, co Jordan své vlastní high tops pověsil na hřebík, se jeho řada obuvi a oblečení prodává lépe než značky kohokoli z aktivních hráčů – i kdybyste jejich prodeje sečetli.

Je to o botách

Smlouvy s výrobci obuvi jsou pro hráče NBA hlavním zdrojem příjmů mimo hřiště.

Jordanova značka má navíc velký prostor k dalšímu růstu. „Mohla by vynášet daleko víc,“ říká John Kernan, analytik z Cowen & Co. Vyzdvihuje především vyvážení výroby a poptávky, díky kterému si Air Jordan drží vysoké ceny. Značka se zároveň vydala za hranice basketbalových kurtů, například v rámci partnerství s fotbalovým týmem Paris Saint-Germain.

Pro Nike je zásadním úlovkem podpis smlouvy s první volbou letošního NBA draftu Zionem Williamsonem. Marketingový potenciál devatenáctiletého mladíka je srovnatelný s nováčkovskou sezonou LeBrona Jamese v roce 2003. Williamsonovy smeče nechybí v žádných sestřizích těch nejlepších momentů ligy a perfektně zapadají jak do marketingové strategie Nike, tak do éry obsahu porcovaného pro zobrazení na sociálních sítích.

Aktuální vydání magazínu
Eso
Forbes 8/2020

Williamson si ročně odnese sympatických 13 milionů dolarů, což ho v aktuálním žebříčku staví na páté místo. V Nike dobře vědí, že se jim podobná investice vyplatí, protože vedle fotbalu je basketbal jediným dalším týmovým sportem, který se hraje po celé planetě a jeho hvězdy lze uplatnit v marketingových kampaních v podstatě kdekoli.

Z našich hovorů s basketbalovými insidery vyplynulo 14 jmen, jejichž příjmy z prodeje tenisek dosahují podle našich odhadů alespoň devíti milionů dolarů. Jednotlivé smlouvy s výrobci totiž obsahují bonusy, vázané jak na prodeje konkrétní kolekce, tak na výkon v dané sezoně. Do následujících čísel jsme tedy zahrnuli i skutečnost, že jde o hvězdy s pravidelnou účastí ve vyřazovacích bojích.

Klay Thompson (Anta) | 9 milionů $

Ostrostřelec z Golden State Warriors odešel od Nike a během sezony 2014/2015 podepsal smlouvu s čínskou Antou. Tu v roce 2017 prodloužil na dalších 10 let. Thompsonovy každoroční letní cesty do Číny se pod hashtagem #ChinaKlay staly hitem sociálních sítí.

Damian Lillard (Adidas) | 10 milionů $

Adidas Dame se loni stala nejoblíbenější hráčskou botou mimo řady od Nike/Jordan. Adidas si Lillarda dva roky po jeho draftování pojistil až do roku 2024. Ve třech z posledních čtyř sezon byl oceněn výběrem do All-NBA týmu.

Jannis Antetokunmpo (Nike) | 10 milionů $

Nejplatnější hráč za rok 2019 si před dvěma lety zásadně polepšil díky obnovené smlouvě s firmou Nike – ta předchozí mu vyplácela sotva 20 tisíc dolarů. „Greek Freak“, jak je řeckému basketbalistovi přezdíváno, svou první licencovanou botu představil letos v červnu.

Derrick Rose (Adidas) | 11 milionů $

Titul MVP si vysloužil v roce 2011, ale jeho následnou kariéru zpomalila zranění. Má za sebou povedenou sezonu v dresu Minnesoty, prodeje přesto zůstávají vlažnější. Smlouvu s Adidasem má od roku 2012, tehdy si výrazně polepšil z předchozího rovného milionu. Zkraje roku se objevila D Rose 10, desátá bota v jeho signaturní řadě.

Kyrie Irving (Nike) | 11 milionů $

Tenisky brooklynského nahrávače patří už pátým rokem mezi nejprodávanější. Letos v létě odhalila Nike ve spolupráci s kabelovou stanicí Nickelodeon kolekci SpongeBob SquarePants x Kyrie. Irving je velkým SpongeBobovým fanouškem a barevná kombinace tenisek se inspirovala právě postavami z tohoto kresleného seriálu.

Russell Westbrook (Jordan) | 12 milionů $

Reklama

Osminásobný účastník Utkání hvězd před dvěma lety prodloužil svou smlouvu až do roku 2027. Jeho první vlastní teniskou se loni stala bota Why Not Zero.

Dwyane Wade (Li-Ning) | 12 milionů $

Po spolupráci se značkami Converse a Jordan se Wade před sedmi lety upsal čínské Li-Ning. Před svou poslední sezonou podepsal doživotní smlouvu na řadu nazvanou poeticky Way of Wade.

Zion Williamson (Jordan) | 13 milionů $

LAS VEGAS, NEVADA – JULY 05: Zion Williamson #1 of the New Orleans Pelicans wears Nike sneakers during a game against the New York Knicks during the 2019 NBA Summer League at the Thomas & Mack Center on July 5, 2019 in Las Vegas, Nevada. NOTE TO USER: User expressly acknowledges and agrees that, by downloading and or using this photograph, User is consenting to the terms and conditions of the Getty Images License Agreement. (Photo by Ethan Miller/Getty Images)

Williamson patřil mezi nejoblíbenější hráče na Instagramu ještě před svou první smečí v samotné NBA. Sleduje ho přes čtyři miliony uživatelů a firma Nike ho pro sebe ulovila ve tvrdém souboji s Adidasem a Pumou.

James Harden (Adidas) | 14 milionů $

Harden před čtyřmi lety prodloužil smlouvu s Adidasem na dalších 13 let a jeho celková finanční hodnota se po započítání všech bonusů blíží hranici 200 milionů. Na nedávném tréninku se poprvé ukázal v teniskách z připravované řady Harden Vol. 4.

Kobe Bryant (Nike) | 16 milionů $

Na 24. srpna připadá tzv. Mamba Day, vycházející z čísel Bryantových dresů: 24 a 8. Tradiční oslavy letos zpestřilo vydání limitované edice klasických bryantovských tenisek, „remixovaných“ ve spolupráci s losangeleskou sítí obchodů Undefeated.

Stephen Curry (Under Armour) | 20 milionů $

Když firma Kevina Planka před šesti lety vstupovala do světa basketbalu, bylo to právě prostřednictvím Stephena Curryho. Nemohli si vybrat lépe: Curryho hvězda vystřelila nahoru a od té doby posbíral tři ligové tituly a dvě ceny pro nejplatnějšího hráče. Zkušený rozehrávač se zasadil také o výrobu tenisek v dětské velikosti, k čemuž ho ponoukla prosba devítileté fanynky Riley Morrison.

Kevin Durant (Nike) | 26 milionů $

Durantův společník Rich Kleiman říká, že Nike prodá na čínském trhu více Durantových tenisek než na tom americkém. V roce 2019 rostla značka Durant Nike v dvouciferných číslech.

LeBron James (Nike) | 32 milionů $

Před čtyřmi lety podepsal LeBron s Nike doživotní smlouvu, kterou LeBronův obchodní partner Maverick Carter v rozhovoru pro GQ ocenil na miliardu dolarů. Pokud by měl LeBron tento smělý odhad naplnit, musí se jeho boty prodávat ještě dlouho po ukončení jeho sportovní kariéry.

Michael Jordan (Jordan) | 130 milionů $

A o tom by mohl Michael Jordan dlouze vyprávět. Svou první, tehdy pětiletou, smlouvu podepsal už v roce 1984 a vyšla na z dnešního pohledu skromných 500 tisíc dolarů. Loni na podzim nadchl fanoušky teniskami Jordan XXXIII, prvními jordany bez tkaniček.

Reklama
Reklama
Reklama