Rodinné podnikání se v Česku profesionalizuje a získává další významnou podporu. Centrum pro rodinné firmy při Vysoké škole ekonomické (VŠE) založilo strategickou radu složenou z představitelů velkých rodinných podniků, která bude fungovat jako jeho nejvyšší poradní orgán. Zároveň se bude věnovat koncepčním tématům, jež se k rodinnému byznysu vztahují.

„Chceme, aby strategická rada sloužila jako poradní orgán poskytující zpětnou vazbu k výuce tak, aby přesně odpovídala skutečným potřebám rodinných firem,“ uvedl šéf a zakladatel centra Jiří Hnilica, jenž je profesorem na VŠE.

„Zároveň chceme psát o českých rodinných firmách případové studie, které bychom používali my i zahraniční univerzity. A také bych byl rád, aby zajímavé a úspěšné podniky v rodinných rukou byly co nejvíce vidět.“

První schůzka rady se uskuteční v lednu příštího roku a budou se jí účastnit majitelé společností, jako je Michal Strnad z Czechoslovak Group (podle žebříčku Forbesu aktuálně největší česká rodinná firma), rodina Musilových z LIKO-S nebo Kateřina Kadlecová z USSPA a Martina Vítková z NWT.

„Přijde nám to jako dobrý a potřebný počin, navíc zastřešený nezávislou akademickou půdou VŠE. Ráda proto centrum podporuji a těším se, že budeme přicházet tématy, která jsou pro rodinné firmy důležitá,“ říká pro Forbes Martina Vítková ze zlínské společnosti NWT, působící v realitách a technologiích.

Podobně hovoří Kateřina Kadlecová z českého výrobce vířivek USSPA, která firmu založila před 30 lety spolu s otcem. „Jsme hybateli české ekonomiky, bereme na sebe jako majitelé velkou odpovědnost za celý byznys a také držíme hodnoty, které jsou základem celé společnosti. Proto chceme sdílet zkušenosti a vzájemně se inspirovat,“ vysvětluje.

Zleva: Juraj Dvořák a Ivana Řeháková (Deluvis), Petr Milata (Beznoska), Jan a Libor Musilovi (LIKO-S), Martina Vítková (NWT), Kateřina Kadlecová (USSPA), Jan Klokočka (Autosalon Klokočka), Tomáš Kalous a Marek Butula (Collegas), Jiří Hnilica (Centrum pro rodinné firmy), Constantin Kinský (Zámek Žďár), Bořivoj Líbal (Noerr) a Jan Císař (Strateggo).

Vznik strategické rady byl oficiálně oznámen tento týden ve čtvrtek na velkém středoevropském setkání rodinných firem, které organizovalo Centrum pro rodinné firmy a hostil ho na svém zámku ve Žďáru nad Sázavou hrabě Constantin Kinský.

„Sám vedu rodinný podnik a jsem rád, že se o této problematice začíná v Česku více mluvit,“ komentoval svou účast. Doplnil ho další z podporovatelů centra Bořivoj Líbal: „V rámci advokátní kanceláře Noerr, která vyrostla na poradenství významným rodinným firmám s mezinárodním přesahem, bereme poradenství českým rodinným firmám jako jedno z našich poslání. Proto jsme poctěni, že jsme tuto konferenci spoluorganizovali.“

Čestným hostem konference byl Florian Sauvin z firmy Bel Group, největší francouzské rodinné společnosti známé díky výrobě sýrů, jako je například Veselá kráva a Kiri. „Naše firma úspěšně funguje již po pět generací a chtěli jsme se podělit o naše zkušenosti se středoevropskými rodinnými firmami,“ uvedl Sauvin.

Centrum pro rodinné firmy funguje již třetím rokem a na VŠE vznikl díky jeho působení například předmět pro nástupce v rodinném byznysu.

„Kritickým bodem tohoto druhu podnikání je komunikace mezi členy rodiny a předávání rodinného dědictví dalším generacím. Centrum pro rodinné firmy jsem si vysnil během svého studia v zahraničí, kde jsem se inspiroval mnohaletým úspěšným fungováním těchto institucí na významných univerzitách v Dánsku, Německu a Americe,“ doplnil zakladatel centra Jiří Hnilica.

Podle některých analýz rodinné firmy obstarávají 50 procent veškerých pracovních míst v Evropské unii a vytvářejí až 90 procent světového HDP ročně. Tématu se věnuje také Forbes, jenž sestavuje žebříček největších rodinných firem od roku 2013 podle vlastní metodiky. Ta zahrnuje kombinaci tržeb, počtu zaměstnanců a ziskovosti EBITDA. Letos v květnovém čísle jsme tak představili už 130 významných českých rodinných společností.