Zatímco se všichni vzpamatovávají z nákupní horečky způsobené Black Friday a Cyber Monday, je načase slavit další svátek, který ale pro změnu plní přání potřebných, ne obchodníků: Giving Tuesday neboli Světový den dárcovství. 

Česká republika se do téhle bohulibé aktivity, která vznikla v roce 2012 ve Spojených státech a z níž se postupně stal největší světový svátek dárcovství s účastí více než 150 zemí, letos zapojuje už počtvrté.

Loni se Giving Tuesday v Česku celkem zúčastnilo 249 dárcovských výzev, v rámci nichž se dohromady darovalo rekordních 31 921 758 korun. Nejúspěšnější veřejnou sbírkou byla v roce 2018 sbírka pro Centrum Paraple, která získala 15 019 476 korun, nejštědřejší zaměstnanecká sbírka pak ta od Skupiny ČEZ a Nadace ČEZ se 4 925 684 korunami.

A z aktuálních čísel vyplývá, že Češi filantropické aktivity podporují stále víc. Asociace společenské odpovědnosti, která Giving Tuesday v Česku zaštiťuje, pro letošek eviduje už 300 dárcovských výzev.

Nejštědřejší z nich je letos několikaletý filantropický kontrakt společnosti Livesport miliardáře Martina Hájka s centrem pro vzdělávání EDUin ve výši 30 milionů korun – v sídle Livesportu se podepíše symbolicky právě dnes. 

„Chceme dát EDUin jistotu a prostředky na další rozvoj, protože si myslíme, že dělá skvělou práci. Proto mu budeme garantovat rozpočet na několik let dopředu,“ řekl Forbesu Martin Hájek ve velkém říjnovém rozhovoru.

Vydání Forbesu Teď!

Do velkého darovacího svátku se zároveň jako každý rok zapojuje také nakladatelský dům Albatros manželů Silke a Jaroslava Horákových, který je jedním z partnerů celé akce a přichází s výzvou #GivingBooksWeek.

„Společenská odpovědnost je pro nás v Albatrosu nedílná součást naší firemní kultury, stejně jako vášeň pro knihy. Proto spojujeme darování ve prospěch společensky prospěšných projektů, ve kterých se angažují naši zaměstnanci, s darováním knih v rámci GivingBooksWeek,“ uvádí spolumajitelka Albatrosu Silke Horáková.

Mezi další velké společnosti, které se v Česku dne dárcovství účastní, patří letos mimo jiné Unilever, T-Mobile nebo Rohlík.cz. Vedle firem své výzvy a aktivity tradičně představují neziskové organizace a svátku se účastní také státní instituce – například Ministerstvo zahraničních věcí ČR se zaměstnaneckou sbírkou potravin či Státní zemědělský intervenční fond, který pořádá sbírku oděvů.

„Letošní ročník už teď předčil všechna naše očekávání. Filantropie si dobývá pevnou pozici v české společnosti i v každodenních životech lidí, což mě nesmírně těší,“ říká Lucie Mádlová, zakladatelka a výkonná ředitelka Asociace společenské odpovědnosti.

Ta si nedávno nechala společností Ipsos zpracovat studii, z níž vyplývá, že pomoc ostatním je důležitá pro 87 procent dotazovaných Čechů. Lidé nejčastěji podporují aktivity spojené s pomocí dětem a handicapovaným, a pokud darují peníze, nejčastější částkou je 500 korun za rok.

Peníze ale nejsou to jediné, čím mohou zájemci v rámci Giving Tuesday přispět. Je možné nabídnout své odborné znalosti, stát se dobrovolníkem v rámci některého z vyhlášených projektů nebo založit vlastní výzvu, která pomůže někomu potřebnému.

Možností, jak pomáhat, je celá řada a tu svoji najdete na webových stránkách Giving Tuesday.