Říká se, že výraz krize znamená v čínštině to samé co nebezpečí i  příležitost zároveň. Je to sice mýtus, ale sklářská firma Lasvit, pro kterou je čínský trh klíčový, potvrzuje, že přinejmenším ve světě byznysu tahle dvouznačnost může fungovat dokonale.

Společnost, kterou v roce 2007 založil Leon Jakimič, má nakročeno k rekordnímu roku – přestože 90 procent jejího obratu tvoří unikátní a nákladné instalace kombinující sklo a světlo pro luxusní hotely, kasina, rezidence nebo zaoceánské lodě. Tedy odbytiště, která se v krizi obvykle škrtají jako první. 

„Všechny nás to popravdě překvapilo, protože ještě v únoru jsme měli strach, co se bude dít. A já jako majoritní vlastník největší. Ale nakonec se podařil malý zázrak a bude to pro nás nejlepší rok v historii. A roste nám počet projektů i pro další roky,“ přiznal Jakimič ve včerejším přímém přenosu Forbes BusinessClass.

Lasvit je jedním z mála skutečně globálních brandů z Česka: centrálu má sice v severočeském Novém Boru, kde jeho skleněné skvosty také fyzicky vznikají, ale zastoupení má dnes po celém světě od New Yorku po Hongkong, kde také Jakimič poslední dvě desetiletí žije.  

Firma se 400 zaměstnanci loni hospodařila s obratem 48,7 milionu dolarů (1,2 miliardy korun), ale letos by to mělo být už 56 milionů dolarů. Nečekaný skok je vidět i na počtu zakázek – v průměru jich mívá do konce května uzavřených zhruba 100, zatímco letos to bylo už 171.

„Pohybujeme se v takovém niche segmentu, kde jsou zřejmě klienti, pro které je krize opravdu spíš příležitost. Developeři, kteří staví luxusní hotely, se nenechali krizí rozhodit, a naopak si řekli: Hotel je stejně zavřený, tak ho aspoň můžeme konečně zrekonstruovat,“ uvažuje Jakimič. 

Patrné to prý bylo hlavně u zákazníků v Číně, mezi kterými byla i firma Imperial Pacific, pro kterou Lasvit zkraje roku po téměř třech letech práce dokončil své monumentální dílo za 250 milionů korun v podobě dvou skleněných draků pro kasino na ostrově Saipan.

„Měl jsem vždycky vizi, že Lasvit bude inspirovat celý svět, a letos jsme se konečně dostali do fáze, kdy můžeme nejen inspirovat, ale i vydělávat. Za těch 13 let jsme nikdy nebyli v nějaké ztrátě, ale měli jsme pár slabších let. Letos to ale naštěstí bude naopak,“ pochvaluje si Jakimič a dodává: „Hodně nám v tom pomohla i nedávná decentralizace projektové části firmy. Rozdělili jsme ji na pět nezávislých buněk rozmístěných po celém světě a to nám obrovsky zvýšilo efektivitu.“

Inspirativní je koneckonců i způsob, jakým svoji firmu krizí provedl. Přestože nyní má Lasvit o zhruba 30 zaměstnanců méně, Jakimič říká, že by k jejich odchodu stejně nejspíš brzy došlo a že šlo v nadsázce o ozdravný proces. Do žádného dalšího propouštění už se nakonec pouštět nemusel.

„Na začátku jsem čekal, že přijde velký propad, takže jsem uvažoval, že si všichni snížíme platy, ale protože nejsem šéf diktátor, ptal jsem se na názor i kolegů okolo sebe. A ti mi říkali: Leone, žádný problém zatím nevidíme, pojď spíš osekat náklady, které jsme měli osekat dávno,“ popisuje Jakimič, jak nakonec snížil náklady firmy o tři miliony dolarů, aniž by se to dotklo kapacity firmy. 

„Jsem rád, že jsem nedal na svůj instinkt. Mohli jsme si platy snížit a zakopat se, asi bychom to také přežili, ale je dobře, že jsme to neudělali, a naopak jsme investovali do růstu,“ říká.

Nová situace ve světě ho také donutila urychlit úvahy o tom, aby se i Lasvit pustil do e-commerce, a výsledkem je, že si už za pár týdnů budete moct koupit menší svítidla, nápojové sklo nebo vázy online. Do online světa pak bleskově převedl i všechny svoje obchodníky po celém světě, kteří se s klienty sice nemohli potkávat osobně, ale přes videokonference mohli zůstat v kontaktu dál.

„Věděl jsem, že teď nic nového neprodají, ale důležité bylo, že klientům naslouchali a ptali se, jak jim mohou pomoct. Obecně bych řekl, že se schopnost naslouchat ukázala v krizi jako extrémně důležitá. Také se potvrdilo, jak je důležité snažit se být v tom, co děláte, nejlepší. Protože když přijde krize a lidé si víc rozmýšlejí, co si koupí, tak minimálně ve světě luxusu raději sáhnou po tom nejlepším,“ dodává.

Jako výhoda se pak ukázalo i to, že Jakimič od začátku Lasvit budoval jako nikoliv českou nebo evropskou, ale globální firmu s českým srdcem. „Analytici nám vždy říkali, že jsme moc rozkročení, že se snažíme být všude, ale přitom si vyzobáváme jen takové třešničky na dortu, což je strašně drahé. Teď se ale ukázalo, že je to v krizi spíš výhoda. Když nastane v jednom regionu problém, zastoupí ho jiný,“ popisuje.

A krize mu nakonec nepřímo ulehčí i zásadní rozhodnutí, které si na letošní rok naplánoval – po 25 letech v zahraničí se i s rodinou vrátí do rodného Liberce, což je krok, kterého se díky digitalizaci nebojí už tolik jako dřív. „Během krize, když jsme byli všichni uvěznění doma na home officu, jsem si uvědomil, že firma se dá řídit opravdu odkudkoliv na světě,“ usmívá se Jakimič. 

Co si z krize odnesl Leon Jakimič a jakou inspiraci si z toho můžete vzít vy:

  • Naslouchejte kolegům a nesnažte se všechno vyřešit sólo. Udrží to motivaci vašich lidí, přinese komplexnější pohled na věc a můžete tím zabránit zbrklým a kontraproduktivním rozhodnutím.
  • Zvyšte frekvenci komunikace směrem do celé firmy, nedáte tím prostor pro nepodložené spekulace.
  • Aktivity, které nejsou klíčové nebo nemají vysokou pravděpodobnost dodatečných příjmů, odložte, původní plán se stává ohebným.
  • Lokálnost není výhoda. Být globální firmou je v krizi bezpečnější strategie – když nějaký region vypadne, jiný jej nahradí.
  • I během krize nezapomínejte na svou vizi, tedy to, co jako firma chcete dokázat, protože bez centrální myšlenky je firma jen rozevlátou bandou lidí bez hlubšího propojení. Ale pozor, vize, která říká pouze „vydělat peníze“ nebo „přežít“, nestačí, aby lidem dávala práce smysl a skutečně se semkli. 
  • Během videokonferencí je ještě důležitější naslouchat než během osobních schůzek. Zaměstnanci nebo klienti, kterým voláte, musí cítit, že vám na nich opravdu záleží jako na lidech, ne jen na jejich výkonu nebo objednávkách.
  • Pokud máte schopné manažery, decentralizujte operativní řízení a vytvořte autonomní týmy. Nejenže tím zvýšíte motivaci a efektivitu, ale v době karantény, kdy je ztížená komunikace mezi lidmi ve firmě, tím zároveň nezpomalíte její chod.