Dodržování stanovených termínů je jeden z největších pracovních stresorů. Nemusí tomu tak ale být, naznačuje výzkum Harvard Business School.

Jeho autoři – Jaewon Yoon, Ashley Whillans a Grant Donnelly – tvrdí, že říct si o posunutí deadlinu nemá vůbec tak děsivé následky, jak si představujeme. Naopak.

V sérii 10 experimentů přišli na to, že když zaměstnanci poprosili své nadřízené o více času, působili na ně dokonce motivovaněji než ti, kteří to neudělali. Očekávané pocity zklamání, ztráty důvěry nebo kompetence u manažerů nenastaly. Navíc 95 procentům všech, kteří si o posunutí termínu požádali, bylo vyhověno.

Dále zjistili, že díky posunutí stanoveného termínu byli účastníci studie ve větší pohodě, a svou práci tak mohli odvést kvalitněji, než kdyby ji museli odevzdat v časovém presu.

Co z toho plyne? Pokud máte pocit, že práci nemůžete stihnout, nenechte se zviklat svými myšlenkami, zajděte za svým nadřízeným a požádejte ho o nový termín.

Jestli jste sami manažery, ujistěte své zaměstnance, že v tom nejsou sami, že prodlužování termínů je normální i u ostatních kolegů, a svěřte se jim třeba i s tím, že by to občas děláte také, radí autoři studie.

Všichni udělají svou práci lépe a nebudou pod takovým tlakem.