skip to main content
Světový byznys

Netflix a chill. Jak sledování seriálů proměnilo během dekády celý showbyznys

4 minuty čtení

Ricky Gervais sice na Zlatých glóbech vtipkoval na účet každého, ale Netflix paradoxně ušetřil. „Nikdo už nechodí do kina, nikoho filmy nezajímají. Všichni koukají na Netflix,“ složil poctu streamovacímu gigantu.

Ten sice během večera docela ostrouhal, protože sošky dostaly jen dvě herečky z Manželské historie a Koruny, zatímco filmy jako Irčan nebo Dva papežové opustily ceremoniál s prázdnou, přesto na Gervaisových slovech něco je.

Netflix a další digitální platformy změnily způsob, jakým konzumujeme zábavu, a tím i celý showbyznys. V novém roce to bude přitom ještě patrnější. Přinášíme vám několik postřehů, které se k zemětřesení na poli zábavy vážou.

Netflix přilákal hvězdy

Kolem startu minulé dekády paběrkoval komediální titán Adam Sandler v neúspěšných, strašlivě hodnocených komediích. V roce 2014 ale přišel nenápadný kariérní restart. Herec podepsal mnohamilionovou smlouvu na několik filmů, které natočí pro Netflix. Jejich recenze byly sice pořád dost strašlivé, ale diváci si k němu postupně našli cestu.

Výsledek je takový, že loni byla jeho střelená komedie Vražda na jachtě s Jennifer Aniston vůbec nejúspěšnějším titulem na celém Netflixu, neboť si ji za první čtyři týdny pustilo zhruba 73 milionů účtů. Celý Sandlerův úspěch na streamovací platformě má však ještě jeden nečekaný twist – už 31. prosince bude k dispozici jeho nadšeně hodnocená krimi Uncut Gems, která mu vynesla nejlepší recenze kariéry i volání po nominacích na ceny. Kdo by to před 10 lety čekal?

Vše ale začalo v roce 2013, kdy Netflix spustil naráz první velký seriál Domek z karet, a naučil nás tak termínu „binge-watching“, tedy sledování na jeden zátah. První dvě epizody navíc režíroval David Fincher a v hlavní roli se objevil Kevin Spacey. Ten se po kauze #MeToo stáhl do ústraní, ale jeho tehdejší hvězdnost dodala službě tolik potřebný lesk.

Dnes už je Netflix mnohem dál – dokázal přetáhnout i tvůrčí šlechtu. Ryan Murphy, stvořitel Plastické chirurgie s. r. o nebo muzikálového Glee, podepsal předloni historickou smlouvu za 300 milionů dolarů, podle které má tvořit obsah pouze pro Netflix. Autorka Chirurgů Shonda Rhimes podepsala deal za 100 milionů dolarů, tvůrce Hry o trůny Davida Benioffa a Dana Weisse zase čekala částka 200 milionů dolarů.

Netflix vyplácí i jedny z největších hereckých honorářů: Ryan Reynolds si za 6 Underground přišel na 27 milionů dolarů, Will Smith za pokračování sci-fi Bright inkasoval rovných 35 milionů dolarů. Kde jinde by něco takového dostali?

Netflix ale dokázal v posledních letech stvořit základnu i pro oscarové vábničky a režiséry, kterým dal volné ruce a neomezené prostředky, ať už mluvíme o nestoudné, bujaré akci Michaela Baye v 6 Underground, nebo o nákladném omlazování hereckých hvězd v Irčanovi Martina Scorseseho. Netflix si tak skrze image režisérských velikánů nahání body, které často (třeba v případě Romy Alfonsa Cuaróna) taví do podoby pozlacených sošek. Kdy na to Netflixu dojdou peníze, a hlavně – co na to ostatní hollywoodští hráči?

Velké značky se loučí

V roce 2019 skončily tři populární série, které sledovali úplně všichni. Blockbuster Avengers: Endgame se stal nejvýdělečnějším snímkem historie, poslední díl osmé sezony Hry o trůny pak sledovalo nejvíce lidí v historii. A v prosinci rozpačitě skončila sága Skywalkerů devátou epizodou Hvězdných válek, další globálně úspěšné značky.

Analytici usuzují, že podobná velká značka, která by stmelila všechny divácké skupiny, bude v dalších letech chybět nebo se bude teprve rozvíjet. Zábavní trh se tak bude především dál drolit, za což mohou další hráči na poli streamovacích platforem.

Loni doplnili Netflix, HBO a Amazon další velcí hráči v podobě Applu a Disneyho, letos se čeká na příchod dalších platforem jako Peacock nebo HBO Max. Streamovací války tak zuří v celém Hollywoodu a hraje se o to, kdo nabídne větší knihovnu titulů a kdo zaujme více lidí.

Mandaloriana si přehrajete na službě Disney+.

Jedničkou je s počtem předplatitelů kolem 150 milionů stále Netflix, kvůli konkurenci by ale mohl o 16 milionů účtů přijít. Konkurence totiž na nové akvizice vyhrazuje obří částky. WarnerMedia (HBO Max) si pojistila J. J. Abramse (Star Trek, Hvězdné války, Mission: Impossible) částkou 250 milionů dolarů, i když mu Apple nabízel rovnou půlmiliardu. Amazon se pustil do výroby seriálu ze světa Pána prstenů s miliardovým rozpočtem. A nespí ani Disney. Titulů ale bude za chvilku tolik, že se dost možná pošlapou navzájem a napříč službami.

Zahraniční komentátoři ze serveru Vox si však všímají i dalších zajímavých fenoménů spojených se streamováním. Na nových platformách už málokdy víme, zda je seriál, který sledujeme, právě „in“, protože netušíme, kolik lidí ho sleduje s námi, a každý ho konzumujeme v jiném tempu. Abychom věděli, jaké kulturní zážitky sdílíme s ostatními, musíme jinam. Nový seriál je najednou tak relevantní, jak moc trenduje na Twitteru nebo kolik se k němu váže testů na BuzzFeedu.

Letos se podobný intermediální úspěch podařil několika značkám. HBO jej dosáhla s Černobylem, o němž se v jednu chvíli mluvilo všude, Disney+ se seriálem The Mandalorian, jehož popularitu na sociálních sítích stvrdil Baby Yoda. A konečně, Netflix slaví velký úspěch se Zaklínačem, který se po několika málo dnech od uveřejnění na konci prosince stal šestým nejsledovanějším titulem roku 2019.

Nové tituly to ale mají těžké i z jiného důvodu: musí bojovat s diváckou nostalgií, která paradoxně velí „nekoukat na novinky“. Netflix si toho je vědom, a proto třeba před dvěma lety zaplatil 100 milionů dolarů, aby na jeho platformě mohli být Přátelé k dispozici ještě celý loňský rok. Teď už mají práva WarnerMedia, pro HBO Max je vyšla na pět let skoro na půl miliardy dolarů.

Staré značky pořád táhnou a digitální platformy nám skrze své algoritmy nabízejí takové, které by se nám mohly „líbit“ dle našich minulých preferencí. Režisér Martin Scorsese právě tohle kritizoval, když loni prohlásil, že filmovou zábavu dnes tvoří marketingově upravené produkty. Něco na tom bude – u Disneyho už je momentálně každé vyprávění podobné a podoba marvelovek, hraných adaptací animovaných disneyovek i Hvězdných válek se začíná slévat.

Kdo to všechno zaplatí?

Úspěch Netflixu nicméně ukazuje, že diváci na streamovacích platformách mají zájem i o nové a originální značky. Právě na Netflixu loni kromě filmů Irčan nebo Trojí hranice nejvíc táhly původní seriály Stranger Things, The Umbrella Academy nebo pořady Marie Kondo a komika Davea Chappelleho. Netflix ostatně oproti roku 2018 navýšil investice do původního obsahu o tři miliardy a letos za něj zaplatil rovných 15 miliard – a i tahle investice se prý bude letos ještě navyšovat.

Současná streamovací jednička dluží odhadem 20 miliard dolarů, podle analytiků ji ale dluhy nepotopí právě díky množství nového obsahu a dalším předplatitelům, zejména ve španělsky mluvících zemích. I další hollywoodští hráči navíc masivně dluží: například u Disneyho činí dlužná částka 40 miliard dolarů, jakkoli jeho filmy loni v kinech vydělaly miliard více než 10 a šestka z osmi nejúspěšnějších filmů roku je Myšákovy provenience.

Závody ve streamovacím „zbrojení“ tedy budou pokračovat i napřesrok. HBO zdvojnásobila původní produkci a láká diváky aktuálními tituly Outsider, Avenue 5 či Nový papež. Pro Netflix zase točí velká jména jako David Fincher, Charlize Theron, Meryl Streep či Mark Wahlberg. K poslednímu září měl Netflix 60,6 milionu předplatitelů v USA a 97,7 milionu mimo Ameriku, v Česku by to mělo být kolem 100 tisíc.

U nás možná neplatí Gervaisovo tvrzení, že Netflix sleduje „každý“, ale masivním počešťováním obsahu to firma rozhodně plánuje změnit.