skip to main content
Český byznys

Nevěděli, kudy k lokálním pálenkám. Dnes je prodávají v největším tuzemském e-shopu

3 minuty čtení

Jakub Gottwald a Zdeněk Linc byli v Ostravě na Stodolní ulici a chtěli si dát dobrou místní pálenku. A došlo jim, že v českých barech jen tak lokální kořalku nedostanete – a že vlastně ani nevědí, kde by ji koupili.

Vymysleli proto e-shop Lihovarek.cz, na kterém dnes sdružují čtyřiadvacet malých českých lihovarnických značek. Po dvou letech provozu prodávají stovky lahví měsíčně. 

„Když jste z Moravy, většinou víte, jak se k dobré slivovici dostat. Jako Pražáci si ale můžete tak akorát koupit Jelínka v supermarketu. Navíc, když půjdete do italského nebo rakouského baru, zjistíte, že tam lokální produkce zabírá čtvrtku nebo půlku polic. Tak jsme si říkali, že by bylo super tohle zlomit a dosáhnout podobného stavu i u nás,“ popisuje Linc. 

Původně chtěli alkohol do českých restaurací a barů dodávat, velmi brzy ale zjistili, že stát se distributorem je finančně náročné stejně jako otevřít si kamenný obchod. Internetový prodej se v ten moment ukázal jako ideální řešení.

Jakub Gottwald před dvěma lety objel prvních pět lihovarů, dal dohromady třicet produktů a e-shop připravil jako svatební dar pro Lince. Dnes mají v nabídce čtyřiadvacet značek, například Žufánek, Zubří, Agnes, Radlík nebo Ullersdorf, a páleničáře nepřestávají osobně navštěvovat.

„Každá pálenice je něčím výjimečná, každá z nich má tu svou nejlepší lahev. Například Ullersdorf má skvělou ořechovku, Agnes Zelená Bohdaneč zase hruškovici Muškatelku a Palírna Radlík bezkonkurenční vínovici,“ hodnotí Linc.

Spolu s Gottwaldem tak stojí za projektem, který u nás nemá obdoby. Nejde totiž jen o první a největší e-shop – zároveň podporují vznik dalších značek a snaží se pomáhat s byznysem lokálním páleničářům, kteří do té doby provozovali jen klasické pěstitelské pálenice pro místní ovocnáře.

„Hlavní zásluhu na boomu minilihovarů má samozřejmě Martin Žufánek, protože díky němu ostatní pálenice zjistily, že můžou s vlastní pálenkou prorazit. Tu často do té doby prodávali jen lidem, kteří si přijeli do jejich pálenice vypálit svou vlastní. Ta se ale zároveň nedostala za hranice regionu nebo doslova dvorku,“ popisuje Gottwald, kterého lihovary po svém vzniku samy kontaktují, jako před čtrnácti dny například značka Anton Kaapl.

Za dva roky od vzniku generuje Lihovarek.cz obrat v jednotkách milionů korun, měsíčně přes něj prodají téměř pět set lahví a jedenkrát týdně se jim ozývají právě restaurace, které v jejich nápadu stály úplně na začátku. Těm alkohol přímo dodávat nemůžou, a tak je spojují přímo s lihovarníky.

Těm nejen dohazují kšefty, ale slouží pro ně také jako konzultanti ohledně marketingu, packagingu či cenotvorby. Zúročují tak své znalosti z e-commerce – Linc s Gottwaldem se původně potkali ve Slevomatu a nadále se plně věnují e-commerce: Linc ve firmě Shipvio a Gottwald ve společnosti Shoptet.

„Paliči jsou nadšenci. Jsou skvělí u svých kotlů, rozumí tomu, co dělají, ale většinou dál nedohlédnou. Vlastně ani nemají čas, protože se soustředí především na výrobu a navíc je v lihovarnictví neuvěřitelná byrokracie. Jednomu lihovaru jsem teď například pomáhal sehnat nové lahve z Itálie, jinému zase musíte vysvětlit, že když potřebujete do encyklopedie pálenek dvanáct litrů a on má zrovna 12,3, tak už k sudu opravdu nemůže ani čichat,“ směje se Gottwald, který říká, že sami už mají po dvou letech ve vlastním podnikání větší systém. 

Páleničáři jsou skvělí lidé, kteří umí o tom, co dělají, krásně vyprávět.

„Strašně nám pomohl například vlastní sklad. Do té doby jsem zásilky, které byly u nás doma ve sklepě, chystal co večer asi čtyři hodiny. I když jsem věděl, že mirabelka je za dětským kolem a malinovice leží v bobech, už to prostě dál nešlo,“ směje se Gottwald. 

A předvídá, že do pár let vznikne v Česku dalších dvacet minilihovarů. „Je to ekologický lokální produkt. Máte jablka, která mají nějakou trvanlivost, a když je nemůžete spotřebovat nebo nejsou dostatečně krásná pro supermarket, vypálení je nejlepší možnost, co s nimi udělat.“ 

Momentálním cílem obou nadšenců je teď v Praze otevřít místo, které by fungovalo jako obchod a zároveň jako koštovna. „Představujeme si takové řízeně neřízené degustace, protože páleničáři jsou skvělí bodří lidé, kteří umí o tom, co dělají, krásně vyprávět. Nás debaty s nimi hrozně baví a myslím, že budou bavit i ostatní,“ uzavírá Gottwald.