skip to main content

Neviditelní a mocní. Jak stylisté mění módní průmysl

3 minuty čtení

Hollywoodské hvězdy i jinak veřejně činné osobnosti moc dobře rozumějí tomu, že na významné, všemi médii ostře sledované akce se nemohou spolehnout pouze na vlastní vkus. Image řady z nich je pečlivě budovaná záležitost.

Stylisté jsou tak důležitým mezičlánkem mezi slavnými klienty a módními domy. Nejenže vybírají, co si jejich VIP klienti oblečou na červený koberec, ale také řeší s módními a klenotnickými domy, za jakých podmínek jejich kolekce obléknou.

Ještě relativně nedávno přitom profese stylisty neexistovala, nahrazovali ji sami módní návrháři. Jenže pak přišel rok 2002 a s ním úspěšné televizní reality show v hlavní roli s Paris Hilton a jinými „hvězdičkami“. Bulvár měl díky nim snadnou kořist a fotil je na každém kroku.

A tak se zrodilo impérium stylistky Rachel Zoe, která je oblékala nejen na červený koberec, ale i mimo něj. Sama pak vystupovala ve vlastní reality show, založila vlastní módní brand, navrhla kolekci pro americký řetězec Target a momentálně se věnuje navrhování dětských kočárků a psaní knih.

View this post on Instagram

#margotrobbiein #chanel

A post shared by Kate Young (@kateyoung) on

Hollywood mezitím ovládli jiní.

Být stylistou v posledních deseti letech znamená přinášet značkám velký byznys, tvrdí Leslie Fremar, která se stará o šatník Julianne Moore, Charlize Theron, Léy Seydoux nebo Scarlett Johansson. Celebrita, která vynese model, je totiž „obrovský živý billboard“.

Je tedy na denním pořádku, že designérská esa posílají skici svých modelů, aby se stylistka mohla dopředu rozhodnout, zda se pro její klientku na danou příležitost hodí. Když si Fremar z návrhů vybere, módní dům vytvoří model celebritě na míru. Takový proces může trvat i půl roku a zapojí se do něj přitom desítky lidí.

Novou vlnu obrovské popularity a renesanci kariéry aktuálně zažívá zpěvačka Céline Dion. A ani kvůli tomu nemuseli natočit Titanic. Stačilo jen se stylově obléknout a navštěvovat všechny důležité módní přehlídky. Za její velkou proměnou stojí stylista Law Roach. Obrátila se na něj sama zpěvačka, když cítila, že jejímu stylu dochází dech. Roach se pustil do práce a výsledkem jsou velmi extravagantní, ale zároveň inspirativní modely, které na Dion obdivují prestižní časopisy i fanoušci na sociálních sítích.

Módními ikonami ale nemusí být jen aktéři showbyznysu. V žebříčcích nejlépe oblékaných žen se pravidelně umísťuje bývalá americká první dáma Michelle Obama. Stylistu si najala krátce po nástupu svého manžela Baracka do prezidentské funkce. Podle svých slov totiž pochopila, že „to, co má na sobě, lidé probírají více, než co vypustila z pusy“. Ikram Goldman tehdy Michelle Obama doporučil, aby nosila hlavně oblečení amerických návrhářů, výrazné šperky a kromě módních domů zahrnula do svého šatníku i high streetovou značku J. Crew, aby byla blíž obyčejným americkým ženám. Vyplatilo se.

Také špičkoví podnikatelé si přejí být na módním výsluní. Už totiž dávno neplatí úzus, že miliardáři ze Sillicon Valley nosí jen šedá trička a džíny jako Mark Zuckerberg nebo černé roláky jako Steve Jobs.

Z mnoha startupů se staly velké technologické firmy a jejich lídři jsou díky pozornosti médií vnímáni jako celebrity. A podle toho musí vypadat. Jedním příkladem za všechny je ředitel Amazonu Jeff Bezos, kterému se díky jeho novému sportovně elegantnímu šatníku a  „účesu“ v kuloárech přezdívá Vin Diesel.

Před a po: Jeff Bezos v devadesátkách jako začínající podnikatel a Jeff Bezos 2.0.

Elon Musk chce ovládnout vesmír možná také za pomocí vytříbenějšího looku: pleš je tatam a podnikatel připomíná moderního Indianu Jonese v módní kožené bundě s límcem.

Elon Musk v éře PayPalu a Elon Musk ve verzi SpaceX.

O klienty z úspěšných technologických startupů se stará hlavně stylistka Victoria Hitchcock. Bývalá modelka působila jako marketingová konzultantka v Silicon Valley, až pochopila, že zdejší firmy k úspěchu v dnešním světě potřebují navždy vykázat šedé mikiny s kapucí ze svých šatníků. Jejími zákazníky jsou top manažeři z Microsoftu, IBM, Applu, Googlu i Uberu. Hitchcock sama říká, že svým klientům pomáhá, „aby se z chlapců stali muži“. Fashion konzultace organizuje hlavně po Skypu – jak jinak.