Po devíti letech se nejslavnější hokejová liga vrací do Prahy. V pátek večer se v O2 areně střetnou Chicago Blackhawks a Philadelphia Flyers a na pozadí souboje Voráčkova a Toewsova mančaftu se rozehraje i zajímavý byznysový příběh o tom, proč NHL přijde zajímavé pořádat výjezd do Prahy – a proč se českým firmám vyplatí do utkání investovat.

Zájem o NHL v Praze byl letos enormní. Vstupenky v cenovém rozmezí 1990 až 7990 korun se v březnu vyprodaly během dvou hodin. Zbylo už jen několik VIP balíčků, jejichž cena se pohybuje okolo 10 tisíc korun.

„Letos to bude mnohem více vypilovaný produkt než před devíti lety,“ říká Tomáš Petera, sportovní promotér, který se podílel už na předchozím dovozu zápasů NHL do Prahy a letos hraje důležitou roli ve finanční stránce akce. „Celá zápasová show je tentokrát v režii NHL, myslím, že to bude stát za to.“

V roce 2008 už ve vysočanské O2 areně hráli New York Rangers s Tampou a o dva roky později Boston s Phoenixem. Tehdy dvojzápasy NHL pořádala agentura Česká sportovní, v níž měl Petera na polovinu rozdělené podíly s Miroslavem Černoškem. Ti dva se ovšem v roce 2010 (v dobrém) rozešli a kromě toho NHL změnila podmínky, za kterých svůj produkt vyváží za hranice.

Kanadsko-americká liga si dlouho rozmýšlela svou mezinárodní strategii, až se nakonec ustálila na konceptu Global Series, tedy zahajovacího zápasu mimo severoamerické území se dvěma přípravnými zápasy: letos už stihli Blackhawks přípravu v Berlíně a Flyers v Lausanne.

Nová strategie je založená na přímé spolupráci NHL s globální produkční agenturou Live Nations, která po světě organizuje koncerty a jiné velkolepé show, čímž obchází lokální promotéry. Možnost spolupráce se ovšem otevírá při zajišťování partnerů akce, a tak se k NHL v Praze letos dostal právě Petera.

Má na starosti sponzorské dealy, z nichž mu plynou určitá procenta. Dohoda s NHL mu umožňuje k zahajovacímu zápasu přivést tři velké partnery, čtyři střední a pět malých. Letos první kategorii vyčerpal jen ze dvou třetin (SAP a Adidas) a plné nejsou ani další dvě (Czech Tourism, Tesla Batteries, Hankook, Replay, Upper Deck a Tipsport).

„Nenaplnili jsme kapacitu, protože jsme začali se sháněním sponzorů až v únoru, což je relativně pozdě,“ přiznává Petera s tím, že příští rok bude lépe. Podle informací Forbesu se při vyjednávání musí držet ceníkové ceny stanovené dohodou s NHL.

Hlavní partneři, kteří budou mít své logo i na ledě O2 areny, platí zhruba 5,5 milionu korun. Každý sponzor má smlouvu ušitou na míru, takže se míra plnění liší. Například Tipsport zajímalo využití „živých“ dat, která od nové sezony NHL sbírá díky čipům umístěným v dresu každého hráče. Dá se předpokládat, že právě tato data poté využije pro svou kurzovou nabídku. Kdo by si nechtěl vsadit na to, že Jakub Voráček v zápase nabruslí nejvíce kilometrů a Dominik Kubalík vypálí nejtvrdší střelu?

Sponzoři se na celkovém rozpočtu akce (100 milionů korun) podílejí přibližně jednou pětinou, zbytek příjmů plyne z prodeje televizních práv a vstupenek. A nejenom těch přímo na zápas – O2 arena bude zaplněná i na čtvrteční otevřený trénink obou týmů.

„Tahle akce je dobrá pro všechny zúčastněné. Lidé uvidí dobrý hokej, hráče to také baví a pro Prahu je to velká reklama a prestiž,“ říká Petera. 

Jelikož se NHL rozhodla v rámci Global Series vracet do Prahy i v příštích letech, už nyní Petera přemýšlí o příštím ročníku. Rýsuje se možnost, že by do Česka mohl přijet Boston: v kádru Bruins jsou dvě české hvězdy, Davidové Pastrňák a Krejčí. „Moc bych si to přál,“ říká Petera s tím, že další detaily zatím nemůže prozradit.

Petera patří mezi nejvlivnější lidi sportovního zákulisí v Česku a kromě NHL stál a stojí za několika velkými eventy. Do České sportovní přivedl Zlatou tretru nebo pořadatelství Fed Cupu a Davis Cupu. Kromě toho vlastnil fotbalový klub Baník Ostrava a výrazně se angažoval v projektu Praha olympijská. Po několikaleté pauze se opět zapojil do sportovního dění: dnes pořádá například večer bojových sportů MMA a zastupuje tenistku Karolínou Muchovou. Trochu tím navazuje na dobu, kdy jako trenér vedl Petra Kordu, Bohdana Ulihracha nebo Andreu Hlaváčkovou.

Co chystá dál? Podle svých slov vždy vyhlíží budoucnost a pohrává si s myšlenkou vrátit se pod bezedné koše… „Po úspěšném Final Four basketbalové Euroligy, které jsme v roce 2006 pořádali v O2 areně, jsme pokukovali po možnosti uspořádat zápas NBA. Ovšem propočty nám tehdy vůbec nevycházely, vypadalo to nereálně. Teď se o tom dá zase mluvit,“ naráží Petera na rostoucí kupní sílu Čechů (lístky za zápas by mohly být dražší) a pevnou přítomnost Tomáše Satoranského v soutěži (český prvek atraktivní pro domácí fanoušky).

Kromě NBA má Petera v hledáčku i ženský finálový tenisový turnaj Masters, který se letos odehraje v čínském Šen-čenu, a také fotbalový Superpohár UEFA, tedy souboj vítěze Ligy mistrů a Evropské ligy. V posledním případě ovšem Česko limituje nedostatečná infrastruktura: nemáme tu žádný vyhovující stadion s kapacitou nad 20 tisíc diváků.

Na hokejový souboj atraktivních soupeřů je ale národ Jaromíra Jágra připraven více než dobře.