skip to main content
Jak být lepší

Jak se ubránit nákaze? Pomůžou včely, pálivé papričky nebo utřený mobil

2 minuty čtení

Nikoli Mars, ale koronavirus útočí. Bere útokem byznys, dopravu, turismus, titulky článků. Málo už se ale mluví o tom, že právě probíhá chřipková epidemie.

To, že byste si měli dát pozor na infekce a starat se o sebe a své zdraví preventivně, je zcela zřejmé. Dostatečný odpočinek, pravidelný pohyb, zdravá strava i vyvážený příjem vitaminů jsou staré známé pravdy.

My pro vás ale máme tipy, o kterých jste možná nevěděli:

Myjte si ruce minimálně 20 sekund. Opláchnout nestačí. Výzkum amerického ministerstva zemědělství (USDA) z roku 2018 zjistil, že až 97 procent z nás si myje ruce nesprávně. Pokud si ruce myjete horkou vodou a mýdlem, mělo by být 20 sekund dost času na důkladné očištění od potenciálně škodlivých patogenů. Takže příště, až budete stát u umyvadla, počítejte do dvaceti.

Pravidelně čistěte telefon. Otírejte ho hadříkem napuštěným antibakteriálním roztokem každý den. Tak zabráníte bakteriím z rukou, aby se skrz displej dostaly i na tvář. Stejně tak nezapomínejte na čištění displeje notebooku nebo ovladače – jednoduše jakékoli elektroniky, které se běžně dotýkáte.

Bakterie množící se v roztoku, do kterého byl položen mobilní telefon. | Zdroj Exploring the Invisible

Vyčistěte kabelku. Bakterie se usazují i v našich kabelkách, a nakazit se tak můžete pokaždé, když nějakou vezmete do ruky. V zimních měsících je proto vhodné používat kabelky z kůže nebo snadno omyvatelného vinylu.

Dívejte se na seriály. Podle vědců z Pittsburgh’s Carnegie Mellon University může půlhodinová přestávka na sledování vašeho oblíbeného seriálu snížit riziko vzniku nemoci až o 80 procent.

„Stresové hormony kortizol a adrenalin zpomalují bílé krvinky, takže je pro ně těžší zabíjet napadající viry,“ říká doktor Demers a dovysvětluje, že právě sledování vašeho oblíbeného pořadu vás uvolní během několika minut, a potlačí tak produkci adrenalinu a kortizolu. Jen to nepřežeňte, abyste nebyli vystresovaní z toho, co jste sledováním zanedbali!

Jezte pálivé papričky. Díky konzumaci této potraviny tělo vyprodukuje více bílých krvinek, které chrání tělo před infekcemi. Papričky totiž obsahují kapsaicin, tedy látku, která jim dodává pálivou chuť, umí podpořit metabolismus a podporuje i produkci endorfinů. Nejenže si po chilli papričkách zlepšíte imunitu, ale budete mít i lepší náladu.

Začleňte do svého jídelníčku včelí pyl. Ten jako přírodní doplněk stravy obsahuje aminokyseliny, vitaminy, karotenoidy (barevné rostlinné pigmenty obsahující antioxidanty) a minerály, které všechny působí na posílení imunitního systému těla.

Tak na zdraví a na lepší imunitu!