Aktuální vydání magazínu Forbes

Nová exkluzivní kolekce H&M dokazuje, jak důležitá je extravagance a okázalost

Pošli to dál

Nejnovější módní kolekce, která dorazila do obchodů H&M napříč světem (k dostání je i v Praze) a na níž švédský řetězec spolupracoval s Jeremym Scottem, kreativním ředitelem módní značky Moschino, je v prodeji sice jen pár dní, už ale přitáhla do obchodů davy lidí. V Británii dokonce H&M v jednu chvíli zkolabovaly webové stránky, takovému čelily náporu.

Čtěte také: Nákupy s přidanou hodnotou. Proč Zara tak dobře ví, jak přilákat zákazníky

Šílenství rozpoutané kolem nové kolekce znamená pro H&M výrazný posun k lepšímu.

Dvě poslední exkluzivní kolekce, na kterých řetězec spolupracoval se značkami Kenzo (2016) a Erdem (2017), neměly mezi zákazníky očekávaný ohlas – možná i proto teď H&M vsadilo na extravagantní kreativitu v podání Moschina.

Tato značka je mnohem okázalejší a odvážnější než její předchůdci. Američan Scott proslul tím, jak umně si hraje s ikonami popkultury – od McDonaldu po Barbie – a využívá je v kreacích své stejnojmenné značky i v tvorbě pro italský módní dům Moschino.

Nejen jeho návrhy, ale i fakt, že bývá neustále viděn ve společnosti hvězd, jako jsou zpěvačky Nicki Minaj, Miley Cyrus či Madonna, jej řadí k několika málo lidem z módní branže, jejichž jména jsou dnes téměř tak hodnotná jako značky, pro které pracují.

H&M se naposledy dostalo takové pozornosti, když spolupracovalo s Alexandrem Wangem a Pierrem Balmainem. Scott se dokáže skvěle trefit do toho, co právě letí – jeho návrhy jsou odvážné, až bombastické, s výrazným logem a tělovým střihem.

A co je tajemstvím jejich úspěchu? Scottovi slavní a zbožňovaní kamarádi v kombinaci s výrazně mladým střihem všech bund a mikin s kapucí, bot a nejrůznějších doplňků.

Ostatně právě tohle se teď ukazuje i v kolekci pro H&M: pompézní zdobení cvočky a zlaté šperky, odvážné kožené boty a mikiny a bundy s výrazným logem. Vzhledem k ohlasu, jaký to všechno vyvolalo nejen na sociálních sítích, ale i v médiích, má tahle kolekce našlápnuto k tomu, být přinejmenším tak úspěšná, jako byla ta už zmiňovaná od Wanga a Balmaina nebo od Versaceho či Karla Lagerfelda.

Na každý pád trvá takový zájem vždy jen rok, po který trvá spolupráce s tím či oním návrhářem. Přičemž ne pokaždé je to sázka na jistotu. Vzpomeňme jen na loňskou spolupráci H&M s kanadským designérem Erdemem Moraliogluem, jehož věci jinak přitahují velký zájem jak módních periodik, tak obchodníků.

Zatímco na londýnském fashion weeku patří jeho zdobné kreace a bohatě vyvedené výšivky k nejobdivovanějším, ve světě mainstreamu, jakým H&M je, už to tak slavné není.

Problém je, že jeho styl a návrhy nabízejí jen omezenou škálu variací, což výrazně redukuje možnosti využití v různých kategoriích zboží, které mohou oslovit mladší klientelu. Podobné to ostatně bylo i s kolekcí japonsko-francouzského brandu Kenzo, jehož svérázné vzory a potisky nedokázaly H&M generovat předpokládaný odbyt. Takže uvidíme, jak se bude dařit aktuálnímu pokusu.

Řetězec H&M spojuje síly se slavnými návrháři už od roku 2004, tehdy napoprvé rovnou s ikonou módní branže Karlem Lagerfeldem. Jeho exkluzivní kolekce se vyprodala během několika minut. Aktuálně je jak v e-shopu H&M, tak v obchodech k mání na 112 kousků oblečení a prádla vzešlých z návrhů Jeremyho Scotta z Moschina.

Podívejte se sami na výběr toho nejlepšího, co je k mání – od růžového kabátku přes podprsenku s napodobeninami drahokamů, purpurové botky s řetězy kolem kotníků či patentovaný batůžek přes rameno v podobě zabaleného kondomu, nemluvě už o bohatě zdobené bundě pro pudly (aby váš mazel vypadal stejně nóbl jako vy).

Čtěte také