Pokud uvažujete o tom, že byste nějak využili rostoucího vlivu esportů, sáhněte rovnou po tom nejlepším, co je k mání, což je FaZe Clan. Klub profesionálních hráčů videoher dnes na sociálních sítích YouTube, Twitter a Instagram sleduje 19 milionů fanoušků. To je jen pro ilustraci mnohem víc, než dají dohromady například baseballový klub New York Yankees (6 milionů) s týmem amerického fotbalu NFL Dallas Cowboys (7,2 milionu fanoušků).

Před měsícem začal FaZe Clan s prodejem franšíz. Prvním držitelem licence se stal klub Atlanta Esports Venture z ligové soutěže Call of Duty League, jenž teď nese jméno Atlanta FaZe. Jak velkou váhu mají dnes týmy elektronického sportu, dokládají sponzorské smlouvy, které FaZe Clan uzavřel s automobilkou Nissan nebo s výrobcem energetického drinku Gfuel na sedmimístné částky.

Prodej franšízy do Atlanty je pro devět let existující klub FaZe prvním obchodem svého druhu. Tým sdružuje 40 profesionálních hráčů, kteří soutěží v šesti rozdílných hrách. FaZe Clan má dnes hodnotu zhruba 240 milionů dolarů, díky čemuž mu v aktuálním Forbes žebříčku nejhodnotnějších esportovních klubů patří čtvrté místo. „Nevyměnil bych náš byznys za žádný jiný z toho žebříčku,“ říká Lee Trink, jeden ze zakladatelů FaZe a jeho výkonný šéf.

K nafoukanosti má důvod. Ligové soutěže v esportech dnes na celém světě sleduje 454 milionů lidí a do tří let by se podle nedávných analýz mělo tohle číslo zvýšit ještě minimálně o dalších 190 milionů lidí. Profil průměrného fanouška odpovídá mladému bělochovi s ročním příjmem 70 tisíc dolarů, který místo televize sjíždí streamovací platformy, jako jsou Twitch, YouTube nebo Mixer.

Objem investic do elektronických sportů, ať už jde o sponzoring, reklamu, nebo prodej vysílacích práv, se od roku 2017 téměř zdvojnásobil a dosáhl 897 milionů dolarů.

Shrnuto, podtrženo: celosvětové příjmy z esportu letos dosáhnou 1,1 miliardy dolarů, což je oproti loňskému roku nárůst o plných 27 procent. Největší podíl na tom má Severní Amerika, přesně 40 procent. Forbes dnes v téhle branži eviduje 13 firem s hodnotou více než 100 milionů dolarů. Když jejich hodnotu sečteme a zprůměrujeme, dojdeme k částce 217 milionů dolarů, což je oproti loňsku nárůst o 52 procent.

Miliardář Mark Cuban, majitel basketbalového klubu Dallas Mavericks, nicméně tvrdí, že vlastnit esportovní klub ve Spojených státech je „strašidelný byznys“. Cuban nesnáší změny, ke kterým tvůrci her často přistupují, tvrdí, že tím nabourávájí systém hodnocení; současně zpochybňuje hodnotu amerického trhu ve srovnání s asijským.

Cuban vlastní esportovní klub v lize NBA 2K, dosud prý ale nemusel platit žádný franšízový poplatek a veškeré výdaje jsou jasně dané. A současně investoval do sázek na výsledky esportovních klání.

Nadšenci do esportu jeho námitky neberou. Firma Envy Gaming letos v lednu od investorů získala 20 milionů dolarů a dnes vlastní kluby Dallas Fuel a Dallas Empire z ligy Overwatch League, které budou nově od roku 2020 hrát společně s dalšími 10 mančafty v soutěži Call of Duty. Gen.G pak v dubnu nashromáždila rekordních 46 milionů dolarů. Mezi investory jsou herec Will Smith nebo menšinový vlastník basketbalového klubu NBA Los Angeles Clippers Dennis Wong.

„Popravdě, zájem byl velký, museli jsme přehodnotit, kdo jsou pro nás nejvhodnější partneři,“ řekl výkonný šéf Gen.G Chris Park. A k samotné investici dodal: „Ale říkali jsme si, že je důležité mít dost prostředků, abychom mohli investovat do zajímavých příležitostí.“

A těch dnes není málo. Je mezi nimi například nedávná smlouva s NBA, která Parkovi umožnila založit esportovní klub NBA 2K v Šanghaji, vůbec první klub v rámci téhle soutěže mimo Severní Ameriku.

„Máme něco, co ve Spojených státech sleduje mnohem víc lidí – především z řad mladých fanoušků – než tradiční sporty, tak jak je známe my,“ konstatoval Ken Hersh, šéf Envy a minoritní vlastník baseballového klubu Texas Rangers.

Ligové soutěže v esportech tu nejsou dlouho, ale nějakou historii už za sebou přece jen mají. Call of Duty a Counter-Strike jsou tu například už dvě dekády a League of Legends nedávno uzavřela jubilejní desátou sezonu.

Žebříček Forbesu zahrnuje kluby s hodnotou převyšující hranici 100 milionů dolarů. Příjmy jsou za rok 2019, jsou to odhady, které vycházejí z rozhovorů s vedením klubů a s investory. V částce jsou zahrnuty peníze od sponzorů, podíly na příjmech ligových soutěží, z prodeje klubových suvenýrů, z eventů a v neposlední řadě i z vypsaných prémií za vítězství v lize (z této poslední částky se odečítají podíly hráčů, počítá se jen to, co zůstává klubu).

Zdroje zahrnují rovněž odhady analytiků a sponzorů. Tři týmy, které v žebříčku figurovaly loni, vypadly, včetně Infinite Esports, jehož novým majitelem je Immortals Gaming Club, a klubu Echo Fox, který doplatil na interní spory a v podstatě skončil.

12. místo / OverActive Media / 120 milionů dolarů

Změna oproti roku 2018: nebyl v žebříčku

Odhadované příjmy: 5 milionů dolarů

Franšízy ligových soutěží – týmů: League of Legends European Championship (LEC) – Splyce, Overwatch (OWL) – Toronto Defiant, Call of Duty (CDL) – Toronto Ultra

Týmy bez franšíz: Fortnite, Smite, StarCraft II

12. místo / Misfits Gaming / 120 milionů dolarů

Změna oproti roku 2018: nebyl v žebříčku

Odhadované příjmy: 8 milionů dolarů

Franšízy ligových soutěží – týmů: LEC – Misfits Gaming, OWL – Florida Mayhem, CDL – Florida Mutineers

Týmy bez franšíz: Fortnite, Marvel vs. Capcom, Clash Royale

11. místo / NRG Esports / 150 milionů dolarů

Změna oproti roku 2018: nebyl v žebříčku

Odhadované příjmy: 20 milionů dolarů

Franšízy ligových soutěží – týmů: OWL – San Francisco Shock, CDL – Chicago Huntsmen

Týmy bez franšíz: Fortnite, Rocket League, Clash Royale, Smash, Apex, Gears of War, Dragon Ball Fighterz

10. místo / 100 Thieves / 160 milionů dolarů

Změna oproti roku 2018: 70 milionů dolarů

Odhadované příjmy: 10 milionů dolarů

Franšízy ligových soutěží – týmů: League of Legends Championship Series (LCS) – 100 Thieves

Týmy bez franšíz: Counter-Strike, Fortnite

9. místo / G2 Esports / 165 milionů dolarů

Změna oproti roku 2018: 60 milionů dolarů

Odhadované příjmy: 22 milionů dolarů

Franšízy ligových soutěží – týmů: LEC – G2

Týmy bez franšíz: CS:GO, Rainbow Six, Rocket League, PUBG, Apex, Fortnite, Hearthstone, Sim Racing

8. místo / Envy Gaming / 170 milionů dolarů

Změna oproti roku 2018: 75 milionů dolarů

Odhadované příjmy: 8 milionů dolarů

Franšízy ligových soutěží – týmů: OWL – Dallas Fuel, CDL – Dallas Empire

Týmy bez franšíz: Overwatch Contenders, CS:GO, Fortnite, PUBG, Paladins, Super Smash Bros.

7. místo / Fnatic / 175 milionů dolarů

Změna oproti roku 2018: 55 milionů dolarů

Odhadované příjmy: 16 milionů dolarů

Franšízy ligových soutěží – týmů: LEC – Fnatic

Týmy bez franšíz: CS:GO, Dota 2, Fortnite, Rainbow Six, Apex, Clash Royale, Rules of Survival, Street Fighter V

6. místo / Gen.G / 185 milionů dolarů

Změna oproti roku 2018: 75 milionů dolarů

Odhadované příjmy: 9 milionů dolarů

Franšízy ligových soutěží – týmů: League of Legends Champions Korea – Gen.G, OWL – Seoul Dynasty, NBA 2KL – Shanghai

Týmy bez franšíz: Overwatch Contenders, Fortnite (Team Bumble), PUBG, Apex Legends, Clash Royale

5. místo / Immortals Gaming Club / 210 milionů dolarů

Změna oproti roku 2018: 110 milionů dolarů

Odhadované příjmy: 11 milionů dolarů

Franšízy ligových soutěží – týmů: LCS – Immortals, OWL – Los Angeles Valiant, CDL – OpTic Gaming Los Angeles

Týmy bez franšíz: Royale (Immortals), CS:GO (MIBR), Rainbow Six (MIBR)

4. místo / FaZe Clan / 240 milionů dolarů

Změna oproti roku 2018: nebyl v žebříčku

Odhadované příjmy: 35 milionů dolarů

Franšízy ligových soutěží – týmů: žádný

Týmy bez franšíz: CS:GO, PUBG, Call of Duty, Fortnite, Rainbow Six Siege, FIFA

3. místo / Team Liquid / 320 milionů dolarů

Změna oproti roku 2018: 120 milionů dolarů

Odhadované příjmy: 24 milionů dolarů

Franšízy ligových soutěží – týmů: LCS – Team Liquid

Týmy bez franšíz: CS:GO, Dota 2, StarCraft2, Fortnite, Rainbow Six Siege, Clash Royale, PUBG, Apex, Hearthstone, Smash Melee, Smash Ultimate, Street Fighter V, Tekken, Quake, Team Fight Tactics

1. místo / Team SoloMid / 400 milionů dolarů

Změna oproti roku 2018: 150 milionů dolarů

Odhadované příjmy: 35 milionů dolarů

Franšízy ligových soutěží – týmů: LCS – Team Solomid

Týmy bez franšíz: League of Legends Academy, PUBG, Fortnite, Hearthstone, Smash, Overwatch, Rocket League, Apex Legends, Magic: The Gathering, Rainbow Six Siege, Teamfight Tactics

1. místo / Cloud9 / 400 milionů dolarů

Změna oproti roku 2018: 90 milionů dolarů

Odhadované příjmy: 29 milionů dolarů

Franšízy ligových soutěží – týmů: LCS – Cloud9, Overwatch – London Spitfire

Týmy bez franšíz: CS:GO, Fortnite, Hearthstone, PUBG, Rainbow Six, Rocket League, Super Smash Bros., Teamfight Tactics, WoW