Apple vyrazil do boje proti reklamám na internetu, potažmo proti provozovatelům webových stránek a v konečném důsledku může změnit web tak, jak ho známe dnes.

Co se stalo? Na červnové konferenci Worldwide Developers předvedla společnost nový operační systém iOS9 s chytřejší osobní asistentkou Siri a využitelnější peněženkou. Nepodělila se ale o všechno. Teprve až v dokumentech, které po konferenci vydala, „utopil“ Apple další, mnohem zajímavější informaci o inovaci iOS9 (k dispozici bude v září) – a sice, že vývojáři aplikací budou moci nově vytvářet software, který by v mobilní verzi webového prohlížeče Safari blokoval reklamu.

Apple o Safari 9.0 uvádí: „Nová verze Safari zavede do iOS doplňky blokující obsah. Blokování obsahu poskytne vašim doplňkům rychlý a účinný způsob, jak blokovat cookies, obrázky, zdroje, vyskakovací okna a další obsah,“ což odborné i zpravodajské weby vykládají jako možnost blokovat reklamy.

Čtěte také: Apple Music neohrozí jen Spotify, má na to, zlikvidovat i hudební vydavatelství

Blokování reklam přitom není nic nového, jak podotýká časopis Wired. Pro uživatele není neobvyklé stáhnout si doplňky, které v libovolných prohlížečích na noteboocích a stolních počítačích reklamy nepovolují. Lidé si tak hlídají soukromí, zkracují doby stahování, šetří baterii a samozřejmě se chrání před otravnými vyskakovacími okny a dalšími webovými reklamními formáty. Podle profesní organizace inzerentů Interactive Advertising Bureau se tahle praxe rozšířila natolik, že ohrožuje digitální vydavatele, marketéry i dodavatele zábavného webového obsahu.

ios 9

A teď, zdá se, přišla po počítačích na řadu i mobilní zařízení. A jak podotýká bloger Charles Arthur, blokování reklam v září zasáhne klíčovou mobilní platformu.

Lidé tráví na svých telefonech čím dál tím víc času a Apple nad tím chce mít kontrolu. Uživatelé iPhonů si mohou stáhnout libovolný prohlížeč, nicméně v USA používá většina majitelů mobilů a tabletů vlastní prohlížeč Applu, tedy Safari. Pro iOS a Android sice už existují omezené možnosti blokace reklamy, ale teď poprvé Apple blokování mobilní reklamy oficiálně schvaluje.

Čtěte také: Jeden den s Apple Watch: V čem je jejich síla a kde naopak pokulhávají 

„V nejhorším případě půjde Apple proti celému ekosystému digitálních vydavatelů a inzerentů,“ cituje Businessinsider nejmenovaného analytika z Wall Street.

iphone i os9

Jak píše Wired, červnová konference ukázala, že Apple chce uživatele iPadů a iPhonů dostat z internetu. Chce, aby věci četli, hledali, sledovali a poslouchali prostřednictvím certifikovaných aplikací. Ty Apple vyrábí, schvaluje a profituje z nich. Předtím ale musí přimět provozovatele zábavných stránek a vydavatele, aby posílali obsah tam, kde ho Apple potřebuje mít. A strategické kroky Applu, které mají znehodnotit web ve prospěch aplikací, tedy možná přimějí dodavatele a tvůrce obsahu závislé na reklamách hrát s Applem, aby se na trhu udrželi.

Reklama neexistuje proto, aby sledovala a otravovala spotřebitele. Zpravodajským i zábavným webům platí náklady. Google, Facebook a Twitter žijí z reklamy. YouTube, Hulu a Wired žijí z reklamy. Apple nikoliv. Přestože má vlastní inzertní platformu iAd, Applu vynáší především jeho hardware a daleko za ním jsou výnosy z iTunes a App Storu.

Čtěte také: Apple má v hotovosti neuvěřitelnou sumu peněz: skoro 5 bilionů korun

Proto má Apple dobrý důvod, aby lidé získávali co nejlepší zkušenosti s používáním jeho hardwaru. Safari bez reklam je pro uživatele mnohem přitažlivější prohlížeč. Uživatelé Androidu si už nyní mohou stáhnout software na blokování reklam nebo prohlížeč, který už takový software má. A pokud se odpor k reklamám šíří, tak je Apple dost chytrý na to, aby nabídl alternativu a tím se konkurenčnímu operačnímu systému vyrovnal.

Blokování reklam nahrává konkurenčnímu boji Applu s Googlem i jinak. Joshua Benton z projektu pro budoucnost žurnalistiky Nieman Lab si všímá, jak může poslední krok Applu poškodit vydavatele. Příjmy Googlu závisí téměř výlučně na reklamě. Podle jednoho odhadu může tento druh doplňků blokujících reklamy připravit Google o miliardy dolarů.

verge i phone

Chce-li Apple skutečně dostat uživatele z webu a ke svým aplikacím, bude potřebovat obsah z webu. A to se mu povede, když se ukáže, že nejvíc peněz tvůrci obsahu vydělají, nechají-li Apple dělat prostředníka mezi nimi a jejich publikem.

Navzdory blokování reklamy v Safari zatím neexistují žádné signály, že by Apple chtěl reklamu blokovat i pro svou novou zpravodajskou aplikaci News. Společnost možná sází na to, že pokud bude pro vydavatele čím dál tím těžší získat výnosy z reklamy na mobilních zařízeních, budou ochotnější vydávat zprávy přímo přes News.

Kromě toho je možné, že ztráta mobilního webu vydavatele tolik bolet nebude, soudí Wired. Přestože se totiž čtenáři přesunuli k obrazovkám svých mobilních zařízení, vydavatelé zatím nezjistili, jak na nich vydělat. New York Times na mobilních zařízeních získává desetinu z celkových výnosů navzdory tomu, že většina čtenářů je na mobilech čte.

Pro vydavatele může blokování reklam jen zrychlit přechod ke sponzorovanému nebo vlastnímu obsahu anebo přechod k vlastním placeným aplikacím jako nadcházející What’s News od Wall Street Journal.

bez reklam

A navíc – čtenáři budou muset o možnosti blokovat reklamy – jež bude placená – vědět a aktivně ji sami zapnout. Změna oproti současnosti nemusí být tak dramatická.

Pokud ale přece kvůli blokování reklam začnou vydavatelé více záviset na platformách třetích stran jako Apple News, Facebook Instant Articles a Snapchat Discover, může to zkonsolidovat pravomoc těchto společností určovat, co jsou zprávy a co ne.

Velkým vydavatelům systém neublíží, odumírat ale mohou začít malí, kteří vytvářejí různorodost webu. Malí vydavatelé, blogeři a okrajové weby nebudou mít takovou váhu, aby získali viditelné umístění při vyhledávání ani partnerství s třetími stranami, které se možná stane podmínkou úspěchu.

Web jako takový tedy není mrtvý, ale mění se. Uspěje-li Apple, aplikace obsadí centrální část trhu. Apple sází na to, že spotřebitelé půjdou za tím nejlepším, za tím, co má nejsnadnější obsluhu a s čím budou mít nejlepší zkušenosti. Ale nic není zadarmo. Web je roztříštěný, nesouvislý a nekontrolovatelný. Uživatelům se zdá, že je zadarmo. Nicméně reklamy jsou tím, co udržuje tvůrce obsahu v chodu.