Začátek září je již tradičně spojován s uvedením nových iPhonů. A stejně jako očekáváte Tima Cooka na pódiu, tak trochu i tušíte, jaké budou nové telefony iPhone.

A v tomto směru Apple nepřekvapil.

Parta z Cupertina nepředstavila nic revolučního, přesto jasně ukazuje celému trhu, jak pomalu vylepšovat vlastní produkty a přitom udržet své zákazníky, aby si je dál spokojeně užívali. Protože to je jeden z bodů, které dnes Apple definují – dodat zákazníkovi to, co potřebuje a co nebude chtít opustit. Hardware, software, služby.

Asi jste čekali rychlejší iPhone, výkonnější iPhone, více kamer, lepší noční režim, delší výdrž baterie a řadu dalších vylepšení, která se objevila v konkurenčních produktech před měsíci.

Co si budeme povídat, iPhone není produkt, který vás každý rok bude šokovat zásadními novinkami, jež změní celý trh. Ta doba je již dávno pryč a Apple nemá potřebu své zákazníky zahlcovat funkcionalitami, které je potřeba vysvětlovat. Jde o o to, pomalu vylepšovat a udržovat provázanost mezi produkty. 

iPhone víceméně vypadá pořád stejně a bezpochyby bude dělat krásné obrázky a dost možná nový A13 Bionic čip bude umožňovat opravdu posouvat celý fotosegment do „počítačové fotografie“, kam celý trh pomalu míří se všemi vymoženostmi, jako je například HDR či vytvoření devíti snímků najednou a jejich následné slepení do jednoho skvělého obrázku.

Co mě osobně zaujalo, byla možnost točit video všemi více kamerami najednou (aplikace Filmic), což je krásná ukázka schopnosti technologie, kterou dost možná běžný uživatel iPhonu nikdy neobjeví nebo nevyužije. Jen pro vaši představu, iPhone má aktuálně 8,5 miliardy tranzistorů, původní Mac jich měl 68 tisíc. A jeden z klíčových úkolů tohoto neuvěřitelného výkonu je směrován k tomu, aby uživatel dostal lepší fotku.

iPhone je pořád jeden z nejlepších chytrých telefonů na trhu, jen už jej pravděpodobně nemusíte kupovat každý rok nový. Tedy pokud vám nejde o nejlepší fotky. A nové barvy. Pokud hledáte dobrý poměr ceny a výkonu, iPhone 11 je ten pravý.

Apple Watch se stávají tím Apple produktem, který sice pomaleji než iPhone, ale přesto získává na důležitosti a konkurence zatím neumí nabídnout nic, co by jej sesadilo z trůnu. Apple je již tolik nepozicuje jako fitness doplněk, ale na piedestal staví zdraví uživatele. Zde mohou v následujících letech opravdu přinést revoluci, zvlášť pokud se Applu podaří přidávat senzory, které dnes patří spíše do oblasti medicíny. Zatím tam nejsme. Ale i když možná nepotřebujeme každý rok nový iPhone, zdraví má pro velkou část populace hodnotu, za kterou si ochotně připlatí.

Apple Watch aktuálně v USA budou nabízet i možnost přihlásit se do řady studií, které mohou pomoci hledat závislosti mezi zdravím jedince a například pohybovou aktivitou. Data, která je velmi těžké získat u tak široké veřejnosti ve spojení se zaměřením na ochranu soukromí jako jednu z hodnot značky, dávají smysl a mohou přinést výstupy, které ovlivní celý trh.

Klíčovou funkcí Apple Watch je Always on Display, kdy se podařilo udržet displej rozsvícený po celou dobu nošení hodinek pomocí chytré práce s frekvencí displeje (stále vydrží celý den na jedno nabití). Apple Watch jsou chytrý produkt, který má šanci růst a přivádět nové uživatele do Apple ekosystému.

Stejnou funkci plní i nový iPad, jehož sedmá generace byla představena. A upřímně, nejde ani tak o hardware, ale především o iPad OS, který bude vypuštěn koncem září a který na iPad přináší funkce, jež známe spíše ze světa počítačů (podpora externích disků, plný webový prohlížeč apod.). iPad je pro novou a zároveň tu nejstarší generaci to, čemu většina lidí mezi 20. a 40. rokem říká počítač. Jen je jednodušší, bezpečnější a umí reagovat na dotyk a práci s tužkou. S cenou pod 330 dolary je to další vstupní model pro nové uživatele a stejně jako Apple Watch dává smysl.

Hardware jsme probrali, software trochu taky, co nám ještě zbývá? Služby! Abychom uzavřeli celý kruh, Apple potřebuje dodat obsah, který už není jen o operačním systému a aplikacích. Dnes jde i o neomezené sledování seriálů a filmů pod hlavičkou Apple TV+ (mimochodem, jedná se o Apple exkluzivní obsah) a Apple Arcade – měsíční předplatné pro neomezené hraní her na všech Apple produktech (iPad, iPhone, Mac i Apple TV). Oboje po pěti dolarech za měsíc. Pro celou rodinu. A když si koupíte nový Apple hardware, rok zdarma. Cena hodně pod úrovní toho, co by člověk od Applu očekával. 

Možná iPhone nemá všechny funkce jako konkurenční telefony. Sice nepřišel nový zázračný produkt ani pověstné „one more thing“ (kterého se asi už nedočkáme, protože na něj měl trademark Steve Jobs), ale Apple je mašina, která dokáže lidem prodat i drobná vylepšení a vysvětlit jim, proč právě ten její ekosystém je ten nejlepší. A kdyby někdo pochyboval, může dostat za pár dolarů měsíčně služby, jejichž kombinaci bude jinde hledat těžko. A to není vůbec málo na firmu, která je přes 40 let v byznysu s tranzistory.