Jestli se někoho filmaři nemohou v poslední době nabažit, je to Stephen King. Jen loni vznikly čtyři filmové adaptace jeho knih a dalších sedm se chystá, autorovu tvorbu ale Hollywood taví i do seriálů.

Po druhé řadě trochu rozpačitě přijímaného Castle Rocku se s novou minisérií ve velkém stylu hlásí i HBO. Jmenuje se Outsider, vychází ze stejnojmenné, jen dva roky staré knihy a po jejích prvních několika dílech se zdá, že televize narazila zlatou žílu.

Tvůrci totiž velice umně žonglují s motivy temných, zachmuřených, realistických kriminálních případů z periferie, do nichž ale pomalu vpravují nadpřirozené prvky. Máme tady obligátně skleslého, avšak striktně racionálního detektiva Ralpha Andersona (Ben Mendelsohn), který je přivolán k bestiální vraždě dítěte na malém městě.

Svědci, záznamy z kamer i otisky prstů ukazují na jasného, poněkud nečekaného pachatele, kterým je místní vážený trenér baseballu. Jenže případ se bizarním způsobem zamotá. 

Trenér má totiž nevyvratitelné alibi, neboť v době zločinu byl desítky kilometrů daleko, což potvrzují videozáznamy i další svědkové. Najednou neexistuje jiné vysvětlení než švihlá hypotéza, že trenér musel být na dvou místech zároveň.

Ralph, který dost možná zničil život nevinnému člověku, tak dostává k ruce soukromou vyšetřovatelku Holly Gibney (Cynthia Erivo), která díky své asociální genialitě začne v příběhu plnit roli Lisbeth Salander z Mužů, kteří nenávidí ženy. 

Cynthia Erivo v roli vyšetřovatelky Holly Gibney.

Minisérie Outsider však do prvních epizod na rozdíl od severských detektivek nevplétá společenské problémy, její umístění na malé město ani neslouží k žádnému sociálnímu komentáři o zchudlé, rozdělené Americe. Místo toho jsou tady vraždy, které by vyděsily i klauna z To, a podivný muž, kterého přitahují smutek a bolest vyvolané zločiny. Co se z paranormálního elementu nakonec vyklube, ukážou až další epizody, zatím ale v Outsiderovi funguje lépe než v překombinovaném, rozplizlém Castle Rocku.

V novince tvůrci občas dávkují všudypřítomný zmar a depresi v tlumených, desaturovaných barvách až příliš vehementně, přesto je její pomalu budované, soustředěné napětí maximálně pohlcující. A po čtyřech dílech se o Outsiderovi dá říct, že showrunner a scenárista Richard Price (The Wire, Jedna noc, The Deuce) stvořil možná nejlepší kingovskou adaptaci poslední doby.