Pečené kuře v seně z Esky, lasagne z Manú Praga, hovězí stroganov ze Chateau St. Havel nebo čtvrtka kachny s karlovarským knedlíkem z Babiččiny zahrady. To všechno si v zavřených restauracích nemůžete dát – ale můžete si to nechat poslat domů přes novou službu Rohlík Bistro, která oficiálně odstartovala dnes.

Nový počin Tomáše Čupra a jeho týmu funguje jinak než rozvážkové služby typu DámeJídlo či Woltu. Jídlo je po uvaření zachlazeno v takzvaném shockeru (velké lednici s přívodem prudkého studeného vzduchu), a vydrží tak čerstvé dva až tři dny.

„Díky zašokování si udrží svou chuť a texturu a doma po rozmrazení chutná stejně jako v restauraci,“ tvrdí Tomáš Čupr, šéf a většinový majitel Rohlík.cz.

Realizace nápadu na novou službu byla v režii jeho nejbližších spolupracovníků, zejména trojice Martin Dlouhý, Olin Novák a Mariana Sochorová. Jimi oslovení majitelé a šéfkuchaři byli ve většině případů nadšení.

Do Rohlík Bistra je aktuálně zapojena dvanáctka prémiových pražských restaurací a gastrofirem, včetně Kantýny, Hliněné bašty, Corsa Praha, Piva Karlín nebo Perfect Canteen. Další by měly brzy přibývat.

„Je to jedna z mála možností, jak tyhle zlé časy přežít,“ okomentoval novou službu Emanuele Ridi, známý televizní šéfkuchař a majitel restaurace Manú Praga. „Máme take-away a jsme na Woltu, ale i tak jsme minus 90 procent na tržbách. Uvidíme, jestli s tím Rohlík pomůže, abychom naše lidi udrželi v práci.“

Emanuele Ridi | Foto David Turecký

Ridi odhaduje, že se restaurace neotevřou minimálně do června a i poté pojedou ve velmi omezeném režimu. „Třeba u stolu pro šest budou moct být jen dva lidé. Jenže to nesedí do ekonomiky gastronomických podniků. Navíc je otázkou, jestli lidé za takového stavu vůbec budou do restaurací chodit. V současné situaci je velmi složité cokoli předvídat.“

Vydání Forbesu Misionář

Známý restauratér Tomáš Karpíšek do nové služby zapojil hned tři své podniky: Esku, Lokál a Kantýnu. „Bereme to jako skvělou příležitost, jak dostat naše jídla k lidem domů, a děkujeme Rohlíku, jak rychle reaguje na potřeby trhu. Zásadní bude, aby si lidé jídla doma dokázali správně ohřát a pochutnali si,“ podotýká Karpíšek.

Právě on byl spolu se Zdeňkem Pohlreichem, Janem Punčochářem či Radkem Kašpárkem mezi signatáři otevřeného dopisu premiérovi, v němž stálo varování, že většina gastronomických podniků je kvůli opatřením spojeným s koronavirem ve vážném ohrožení.

„Chtěli jsme do byznysu restauratérů přidat trošku předvídatelnosti a zároveň jsme se s kolegy začali bavit o tom, jak udělat doručování jídel efektivněji než v běžném rozvozu, kdy jede horký pokrm hodinu v polystyrenovém boxu. Proto jsme zvolili metodu šokování a next day delivery,“ zmiňuje Čupr systém, kdy si objednáváte jídlo dnes do 18 hodin a dostanete ho další den ve vybraném dvouhodinovém slotu.

Jídla nerozvážejí kurýři Rohlíku, nýbrž taxikářská služba Liftago. „My jsme tvůrci technologické platformy, která dala dohromady nevytížené taxikáře a restaurace.“

Čupr očekává, že až se služba naškáluje, rozjede se marketing a odladí porodní bolesti, může Rohlík Bistro rozvážet několik tisíc jídel denně. K tomu by mělo přispět i navýšení počtu zapojených restaurací, aktuálně jsou blízko dohodě například skupina Zátiší Sanjiva Suriho nebo vyhlášené karlínské bistro Krystal.

„Je třeba zdůraznit, že nejdeme na kvantitu, není cílem tam mít stovky restaurací,“ dodává Čupr s tím, že Rohlík Bistro funguje „s udržitelnou marží pro restaurace“ – výrazně menší, než si berou tradiční rozvážkové služby.