skip to main content
Světový byznys

Obří polská lanovka, rakouský hotel a Ještěd na zavření. Rattaj rozkrývá plány

5 minut čtení

Pestrobarevné popartové kulisy, hudební mix techna a rokenrolových pecek Beatles. A do toho všeho Igor Rattaj tančící v převleku Elvise.

Na Slovensku byste v sobotu večer marně hledali rušnější místo než rozjetý klub Happy End v Jasné v Nízkých Tatrách. Opening zimní sezony největšího slovenského zimního střediska pod taktovkou společnosti Tatry Mountain Resorts je zkrátka událost, kterou si firma i její zakladatel a klíčový akcionář Igor Rattaj náležitě užívají.

A jede se dál. Jeden z největších provozovatelů zimních středisek ve střední Evropě už za týden otevírá sezonu v české horské jedničce – Špindlerově Mlýně. Nově navíc zajíždí své čerstvé alpské akvizice Mölltal a Ankogel v rakouských Korutanech. Zejména s ledovcovým Mölltalem má TMR velké plány.

„Rakouská střediska hodně rozšiřují naši sezonu. I v těch vysoko položených centrech, jako jsou Tatry, fungujeme od začátku prosince do poloviny dubna, zatímco na ledovci je sezona celoroční,“ vysvětluje provozní ředitel TMR Čeněk Jílek.

„Naše vize je proměnit ten ledovec v takové československé Chorvatsko v zimním balení. Zkrátka ledovec, který si vezmou Češi i Slováci za svůj,“ nastiňuje vizi společnosti. První, koho chce TMR do Alp nalákat, jsou držitelé sezonních karet, kterých má skupina celkem 28 tisíc.

Další cílovkou pro korutanská střediska jsou pak sportovní lyžaři. TMR má za sebou první námluvy s alpským oddílem Svazu lyžařů ČR. Uvažuje, že svazovou kartu prováže se svým věrnostním GoPassem, a české závodní lyžaře si tak dokonale připoutá. Vedle toho cílí i na kluby ze Slovinska a Chorvatska, jež to mají do Korutan výrazně blíž.

Aby ale Mölltal a Ankogel uspěly, musí pohnout s výstavbou ubytování. První v plánu je tak hotel s až tisíci lůžky, jehož projekt i potřebný pozemek byly součástí kupní ceny mölltalského areálu. Vedle toho chce TMR řešit někdy až moc drsné počasí na tamní třítisícovce.

„Rozkreslujeme rozvoj sjezdovek a lanovek o patro níž, ve dvou tisících metrech, kam lyžaře vyveze lanovka tunelem. Jde nám o to, aby se dalo ve středisku lyžovat, i když je úplně nahoře nesnesitelně,“ říká Jílek. Rakouské cíle jsou neskromné, během prvních sezon by chtělo TMR zvýšit návštěvnost ze 120 na 200 tisíc lidí.

Kde se naopak skupině nedaří, je český Ještěd. Areál na svazích nad Libercem není sice ztrátový, ale jestli se nepodaří postavit sjezdovku Skalka, s jejíž vidinou si TMR areál pronajalo, není dlouhodobě udržitelný.

Foto Zdeněk Fiedler

„Kupovali jsme to s tím, že sjezdovka byla v územním plánu. Dlouhodobě se nám ji ale nedaří prosadit a nemáme ani posouzení vlivu na životní prostředí EIA. Uvažujeme o tom, že od toho dáme ruce pryč. Už nyní připravujeme všechny věci na odchod z Liberce, pokud projekt příští rok nezrealizujeme,“ přiznal Jílek.

Nic takového nehrozí v případě Špindlerova Mlýna, kde se TMR podařilo po pěti letech dohadů a dvou zamítnutých EIA prosadit propojení lyžařských areálů Medvědín a Svatý Petr. Jílek coby dlouholetý šéf střediska mluví o této věci v superlativech.

„Je to ojedinělý projekt, myslíme si, že v Česku už nikdy nic takového nevznikne. Pro nás to znamená hrozně moc, protože tam skutečně přepíšeme historii českého lyžování,“ myslí si.

Ve Špindlu, kam ročně přijede půl milionu lidí, nelze očekávat další zvyšování návštěvnosti, která už je nyní naprosto na hraně. Co by ale propojení areálů přinést mělo, je rovnoměrné vytížení sjezdovek.

TMR ho chce docílit i takzvaným flexi pricingem, tedy cenovou politikou skipassů odvozenou od nákupu letenek. Cena skipassů tu bude každý den jiná, záležet bude na poptávce, počasí a dalších faktorech. Příznivou nabídku pak vychytají ti, kdo nakoupí s předstihem. Otálející lyžaři zaplatí klidně i třikrát víc.

Radost dělá TMR i polský Szczyrk na severní straně Beskyd. Areál vystavěný během dvou let na zelené louce má už 400 tisíc návštěvníků, další dvě lanovky a dvě sjezdovky v plánu a navrch získá jednu specialitu.

„Po dvou letech příprav jdeme do třetí ostré sezony, zainvestovali jsme 60 milionů eur, ten projekt je čirá radost. Máme velkou podporu města a svezli jsme se i na hladu Poláků po nových lyžařských centrech,“ pochvaluje si Jílek. „Momentálně s městem pracujeme na čtyřkilometrové lanovce, která by měla přepravovat lidi ze záchytného parkoviště přímo do střediska.“

Když se vrátíme na začátek, slovenská Jasná drží už několik let pozici nejnavštěvovanějšího lyžařského areálu na Slovensku. Trpí ale nedostatkem ubytovacích kapacit – stále je tu jen okolo tří tisíc lůžek, pro srovnání pětkrát méně než ve Špindlerové Mlýně.

TMR v Jasné připravuje hotel a staví kolonii takzvaných chaletů, tedy luxusních horských chat pro náročnou klientelu. Rozhodně nejviditelnější projekt tu má ale na svědomí konkurence: pětihvězdičkový hotel Damian, za kterým stojí mimo jiné společnost I.D.C. Holding.

Ani snahy největšího slovenského výrobce cukrovinek, známého především značkou Sedita a jejími tatrankami, ale nezhatily Rattajův elvisovský tanec. Zimní sezona zahájena!