skip to main content
Dobrá karma

Ochutnali jsme burger bez masa, ve který věří i Bill Gates

3 minuty čtení

Ta iluze je na první pohled dokonalá. Kuchař na pánvi otáčí osmažené placičky, kolem kterých prská tmavá šťáva. Z kuchyně se line příjemná vůně…

Ale tady podobnost s hovězím burgerem končí – hned poznáte, že aroma je maličko jiné. Jako když mleté maso smícháte ještě s nějakou ingrediencí. Snad proto se placičky jmenují Beyond Meat.

Chutná trochu jako masovo-zeleninový karbanátek. Což není na škodu, naopak to chuť ozvláštní.

Burgery bez masa vyrábí stejnojmenná americká značka od května 2016. A rychle se staly hitem: k dostání jsou v amerických supermarketech, restauracích, hotelech i na stadionech. Celosvětově už se jich prodalo přes 25 milionů.

A teď se konečně dostávají i do Česka. Objevily se ve velkoobchodní nabídce Makra (jeden kus vychází zhruba na 50 korun), v dubnu je zařadili do stálého menu i ve veganské restauraci Forky’s. V Česku je tedy Beyond Meat k sehnání ve formě polotovaru i jako hotové jídlo.

Značka, která představuje odlišný přístup k oblíbenému jídlu, přilákala i hvězdné investory: například Billa Gatese, Leonarda DiCapria či Dona Thompsona, bývalého CEO McDonald’s. Hlavními ingrediencemi jsou hrachový protein a červená řepa, která dává burgeru krvavou barvu, a bramborový škrob a kokosový olej, díky nimž je vláčný.

Beyond Meat uvádí, že oproti běžnému hamburgeru je na výrobu jednoho bezmasého třeba o 99 procent méně vody, o 93 procent méně půdy a o polovinu méně energie, vyprodukuje se také o 90 procent méně skleníkových plynů.

A jak tedy chutná? Kdybyste si nedávali pozor, při ochutnávce si ani nevšimnete, že nejíte klasický burger. Struktura je masu velmi podobná, placičky jsou dokonce uprostřed „krvavé“.

Jen když se na chuť soustředíte, poznáte, že před vám neleží opravdový hamburger. Chutná spíš jako masovo-zeleninový karbanátek. Jenže to není na škodu, naopak to chuť ozvláštní. A především po konzumaci nemáte pocit těžkého žaludku.

I milovníci masa na ochutnávce, kterou pořádala Asociace společenské odpovědnosti společně s Českou veganskou společností, prohlašovali, že by si Beyond Meat klidně v burgrárně objednali. Nejdřív ze zvědavosti, podruhé znovu – protože jim chutná.

A někteří vegani prý dokonce Beyond Meat odmítají konzumovat, protože jim až moc připomíná maso. Potřebují milovníci burgerů slyšet lepší reklamu?