Alza, Rohlík, Košík, Exiteria (MT-Nábytek.cz), Bonami, CountryLife, Notino (dříve Parfums.cz)… Tyhle e-shopy jistě znáte. A ony zase moc dobře znají firmu 108 AGENCY. Tu zase asi neznáte vy, že? Přitom i ona je nedílnou součástí jejich růstu. Stojí za ní velký fanda současných českých streetartových umělců Jakub Holec. I on měl ke grafice, graffiti nebo street artu blízko, nakonec však pronajímá sklady, výrobní haly a kancelářské prostory nejen českým, ale i světovým značkám. A je v tom dobrý. Jeden z „nej“ na českém trhu.

„E-commerce má dneska opravdu velkou poptávku, jde o plochy v řádech statisíců metrů čtverečních. A my máme skoro všechny velké české hráče,“ začíná přibližovat současný hlad po pronájmu průmyslových nemovitostí v Česku, v tomto případě zejména skladů.

Jeho konzultačně-realitní firma 108 AGENCY, které vdechl život před osmi lety a dnes se jí pod rukama ročně protočí pozemky a nemovitosti za miliardy korun, hledá firmám vhodné prostory pro zintenzivnění tepu jejich podnikání. Prostě ty obří plechové krabice lemované manipulačními rampami a ohraničené parkovacími plochami, které nejčastěji míjíte kolem dálnic a hlavních silničních tahů, nebo v areálech bývalých průmyslových prostorů (tzv. brownfieldů).

Čtěte také: Byznys, co má říz. Příběh od kovadliny, kde zvoní mramorové čepele

V tom jeho firma dokázala vyrůst v jedničku na trhu průmyslových nemovitostí, když předstihla mezinárodní společnosti typu JLL, CBRE nebo Colliers.

„V posledních dvou letech jsme v průmyslových nemovitostech lídrem trhu. Letos jsme měli rekordní rok, prodali jsme skoro milion metrů čtverečních průmyslových pozemků a zrealizovali prodej nebo pronájem bezmála půl milionu metrů komerčních ploch,“ vypočítává Holec s tím, že v současnosti jeho tým řeší například zájem čínských firem typu 4PX, dceřiné firmy Alibaby, která zde chce stavět logistické centrum obsluhující západoevropské trhy.

„Zkušenosti máme ale i s Autokelly, Bentelerem, Grammerem, Aholdem, Lidlem,“ vypočítává Jakub, u kterého nechybělo málo a místo byznysmena mohl být umělcem.

Dnes pětatřicetiletý otec dvou dětí své dospívání prožil ve středočeském Mělníku, který v té době zasáhla vlna hip hopu a s ním spojeným graffiti. I Kuba na ní začal čile surfovat. Navíc měl vždy blízko i k pražské scéně, kde se narodil a v teenagerovských letech poznal dnešní známé výtvarníky a umělce Pastu Onera nebo Honzu Kalába (v jehož ateliéru vznikaly přiložené fotografie), se kterými se dodnes vídá a udržuje s nimi přátelský vztah.

ok002

Jakub Holec se ve svých teenagerovských letech věnoval graffiti a obecně street artu.

„Kdybych nerozjel byznys, myslím, že bych se street artem uživil. Teď už se snažím scénu a kluky podporovat jen jako konzument jejich děl,“ říká Jakub v sídle své firmy na pražském Žižkově, jejíž zdi opravdu zdobí obrazy nejen zmíněných umělců, ale i jeho vlastní. „To ale málokdo ví,“ směje se.

Jakub chtěl jít původně studovat architekturu. Jak sám říká, právě kvůli graffiti se ale nedostal přes přijímačky, a tak nastoupil na ČVUT, kde vystudoval obor podnikání a řízení ve stavebnictví. Po škole se připojil k české pobočce realitně-poradenské společnosti King Sturge, kterou později zcela pohltil její konkurent JLL. A právě tam poprvé přičichl k tomu, jak se točí peníze v oblasti pronájmu výrobních hal, skladů a kanceláří nebo obchodních prodejen. Po dvou letech ale firmu opustil.

Čtěte také: Milionový Hip Hop Kemp. Jak vznikl hudební byznys pro pět set tisíc lidí

„Neumožnila mi realizovat se,“ vrací se k odchodu. „Nesmyslem třeba bylo, když mi tvrdili, že nemají 20 tisíc na prezentaci nemovitostí na internetu, kde jsem viděl potenciál,“ vysvětluje důvody, proč v roce 2009 šel podnikat na vlastní pěst.

Jenže v té době do Česka v plné síle vstoupila ekonomická krize, která přinesla propad průmyslové aktivity a tvrdě dopadla i na developerské skupiny. Komukoliv se Jakub svěřil se svým záměrem rozjet vlastní byznys zrovna v tomto oboru, ťukal si na čelo.

„Firmu jsem nakonec založil v nejlepším možném roce. Hráči na trhu se totiž nastalé situace zalekli, škrtali, rozdávali výpovědi a krize nakonec rozbořila zavedené obchodní vztahy,“ vysvětluje. „V té době z Česka odcházelo mnoho expatů zpět do Anglie nebo Spojených států a pro nově dosazené české manažery bylo příjemnější domlouvat obchod v rodném jazyce,“ zamýšlí se nad důvodem, proč jej první klienti, které zpočátku obvolával, neodmítli.

holec_jakub_22_upr

Jakub Holec ve své současné roli jako šéf realitně-kozultační firmy 108 AGENCY.

Firmu 108 AGENCY (číslovka 108 je složeninou umístění iniciál zakladatele firmy v abecedě) zakládal zcela sám a k jejím prvním klientům patřily Husqvarna, Benteler nebo Plzeňský Prazdroj. A jelikož je Česká republika stále významným dopravním hubem a stále také hlavně evropskou montovnou, od založení firmy šel počet zaměstnanců i celý byznys „stoosmičky“ vzhůru.

Dnes má celý tým 25 členů, kteří s Jakubem díky své aktivitě mimo jiné zamezují růstu nezaměstnanosti v regionech. Třeba jako před čtyřmi lety na Žatecku, když z tamní průmyslové zóny Triangl odcházel japonský Panasonic LCD a vyprazdňoval stroji naplněné haly při obavách tamních obyvatel a politiků, že se v době dozvuků recese jen těžko znovu zaplní. A právě tehdy Jakub přivedl na Žatecko německého automotive dodavatele Grammer a pronajal mu rovnou celých 36 tisíc metrů čtverečních, čímž mohl celou výrobu sestěhovat pod jednu střechu a přivést do kraje investice i pracovní místa.

Nebylo to ale tak jednoduché. Nejdříve bylo potřeba zajistit prodej budov Panasonicu investorovi CTP Invest, od kterého je poté mohl dlouhodobě pronajmout Grammeru. „Stále to beru jako svůj majstrštyk – skloubit takto tři firmy dohromady a všechnu administrativu kolem, navíc ve velmi krátkém čase,“ vzpomíná Jakub na tento úspěšný tříměsíční projekt. Od té doby podobné dealy opakuje 108 AGENCY každým rokem.

Firma se ale už několik let nesoustředí jen na pronájem průmyslových prostor. Postupem času se začala logicky dívat i na kanceláře, skoupila portály Skladuj.cz, Najdikanceláře.cz nebo Investuj.cz a vrhla se i do správy budov a poradenství v oblasti investičních nemovitostních transakcích a pozemků.

Během doby se odhodlala i k expanzi na slovenský trh a díky kombinaci zmíněných faktorů se firmě za poslední dva roky téměř zdvojnásobily výnosy. „Vlastně každý rok od založení zdvojnásobujeme výnosy oproti roku předešlému,“ říká Jakub s tím, že ty loňské se budou pohybovat ve vyšších desítkách milionů korun.

Pražská firma se do budoucna chce udržet na pozici lídra v oblasti pronájmu průmyslových nemovitostí a prim chce hrát i v segmentu kanceláří, ačkoliv je tento trh dost saturovaný. Čeká ji ale jeden z dalších milníků. Jakub rozjel firmu sám bez investorů v zádech a nyní se s ní dostává do další etapy.

jakub_8636

„Jsme nyní v přerodu ze startupu do firmy s fungujícími manažerskou strukturou,“ vysvětluje nastávající trojnásobný otec, který si zároveň uvědomuje, že nejlépe proinvestovaný čas je ten s rodinou.  I proto zrovna najíždí na svůj tzv. zimní režim, během kterého tráví mnoho prodloužených víkendů na horách se svými ratolestmi. A v létě si také dopřává relax, letos třeba osmitýdenní rodinnou dovolenou. „Děti jsou zatím v předškolním věku, a tak je plánování dovolené jednoduché,“ komentuje Jakub.

I když se zpočátku snažil i v době relaxace všechny problémy spojené s byznysem řešit na dálku, časem přišel na to, že když se neozve někomu obratem zpět, problém se nakonec stejně vyřeší i bez něj.

„Práce je nekonečná, a tak v ní každý může trávit nekonečně mnoho času. Mně ale pauzy od práce opravdu naučily, že nikdo není v práci tak nepostradatelný, jak si o sobě myslí,“ dodává na závěr.