skip to main content
Rozhovor

Odložte telefony a jděte ven, vyzývá šéf fitness aplikace Strava

4 minuty čtení

Stačí pár minut konverzace s Jamesem Quarlesem, abyste dostali chuť vyběhnout z kanceláře nebo z bytu a začít se hýbat.

Šéf fitness aplikace Strava, kterou používá přes 40 milionů aktivních lidí z celého světa, je zkrátka CEO na svém místě, který vás dokáže nadchnout. A ať už je to dokonalé selfpromo, nebo skutečný zápal, možná i díky němu Strava každý měsíc registruje téměř milion nových uživatelů.

Pokud jste se s ní ještě nesetkali, Strava je mobilní a webová aplikace, která zaznamenává váš běh, plávání nebo třeba jízdu na kole. Stačí spárovat se zařízením typu chytrých hodinek, vytvořit profil a během pár chvil můžete své výsledky sdílet, porovnávat s přáteli a vzájemně se hecovat.

Než Quarles začal v roce 2017 vést Stravu, tři roky působil jako regionální ředitel Faceboku pro Evropu a následně v Instagramu zcela od nuly rozjel byznysovou (čti reklamní) větev. Teď má jiný, ale o nic míň ambiciózní cíl – udělat ze Stravy aplikaci číslo jedna pro veškerý pohyb. A také nás vytrhnout ze spárů scrollování.

Jakou největší manažerskou lekci jste si odnesl ze svého působení ve Facebooku a Instagramu?

Je toho spousta, ale určitě bych zmínil stanovování konkrétních cílů. Na začátku roku jsem ve Stravě sepsal sedm věcí, kterých chci za rok dosáhnout, a nasdílel jsem je celé firmě. Také jsem řekl svému manažerskému týmu, aby udělal to samé. Díky této maličkosti neustále kontrolujeme, zda jdeme správným směrem, a když přijde na hodnocení výkonu, máme se od čeho odpíchnout.

A co hlediska samotného sestavování týmu?

Pokud má firma růstové ambice, je extrémně důležité najmout seniorního člověka, i když je zatím malá. Když jsem přišel do Instagramu a uviděl okolo sebe tolik seniorních lidí, měl jsem pocit, že jsme všichni značně „overqualified“. Během relativně krátké doby jsme však vyrostli ze stovky lidí na několik stovek a rázem jsem pochopil, jak moc dobrý leadership potřebujeme. Zakladatelé Instagramu si to uvědomili velmi brzy, za což je obdivuji. Nepřemýšleli o lidech na aktuální náplň práce, myšlenkově byli tři roky napřed.

Většina startupů čeká příliš dlouho. Můžete se tak dostat do fáze, kdy se byznys tluče s růstem. Je velmi snadné rychle růst a pálit peníze.

Aplikací úspěšných jako Instagram je jen pár. Co podle vás odděluje průměrný produkt od skvělého?

Skvělé produkty a aplikace jsou snadné na ovládání, což paradoxně není vůbec snadné udělat, protože to mnohdy znamená osekat funkce. Je to ale naprosto klíčová vlastnost – uživatel musí okamžitě vědět, kam kliknout a co to udělá. Když se podíváte na Instagram, Stravu a podobně úspěšné aplikace, je až překvapivé, jak banálně ovladatelné jsou.

Do jaké míry zohledňujete zpětnou vazbu od uživatelů? A jak by se měla promítat do tvorby produktu?

Oddělil bych zpětnou vazbu a vhled, který upřímně preferujeme mnohem víc. Vhled znamená, že posloucháte, co lidé říkají, ale zároveň je studujete. Jak asi víte, lidé neshánějí to, co skutečně potřebují, protože si tu další věc ještě nedokážou představit. Jakmile porozumíte jejich motivacím a výzvám, můžete získat vhled a stavět produkt okolo něj.

Zpětná vazba je zase vhodná, pokud máte prototyp, dáte ho lidem osahat a následně se ptáte, zda se jim líbí, či nelíbí, případně co by udělali jinak. Určitě bych ale nic nestavěl na základě zpětné vazby.

Začal jste v Instagramu rozvíjet byznys dva roky poté, co ho Facebook koupil. Jak poznat, kdy je ten správný čas?

Předně si myslím, že většina startupů čeká příliš dlouho. Ve Stravě začali monetizační model budovat už šest měsíců po svém spuštění. Pokud budete čekat příliš dlouho, dostanete se do fáze, kdy se byznys tluče s růstem. Na vaši otázku tedy odpovím následovně – na nic nečekejte. Je velmi snadné rychle růst a pálit peníze.

Strava ale zatím také není v zisku, že?

To je pravda.

A kdy byste se chtěli dostat do černých čísel?

Ano, máme plány i milníky, ale v současnou chvíli se soustřeďujeme na budování komunity. Jestli budeme pokračovat tempem růstu, kdy každých 40 dní přivítáme milion nových uživatelů, bude velmi snadné okolo toho rozvíjet byznys.

James Quarles byl hlavním řečníkem letošního Startup World Cup & Summit. Foto: archiv akce

V současnou chvíli nám příjmy plynou ze tří zdrojů. První a hlavní je upgrade aplikace, druhý je prodej dat o běžeckých a jízdních trasách třetím stranám a v posledním případě to jsou spolupráce s různými sportovními značkami.

Proč by ve vašem případě měla přijít ziskovost tak snadno?

My neplatíme za žádný obsah, ten generují organicky sami uživatelé. Neplatíme žádné licence, nic takového. Naše náklady jsou servery a zaměstnanci, a s rostoucí uživatelskou základnou tak dramaticky nerostou.

Kolik procent uživatelů platí za prémiový účet a jakým tempem jejich počet roste?

Takové detaily nezveřejňujeme. Když ale vezmeme tempo, jakým se nám zvětšuje uživatelská základna, náš byznys roste rychleji.

Budoucnost Silicon Valley je distribuovaná do různých center po celém světě.

Jak těžké je dneska pro Stravu přilákat nové talenty? Předpokládám, že situace v Silicon Valley, kde sídlíte, není úplně příznivá…

Náklady na bydlení přestávají být únosné. Pokud jste nebyl součástí LinkedInu, Googlu, Twitteru či jiných miliardových IPO, nemůžete si dovolit vlastní bydlení. Z mého pohledu se i proto do Silicon Valley nestěhují noví lidé. Technologické firmy však pořád rostou a potřebují další mozky, proto se všichni přetahují o stejné lidi, což samozřejmě kromě ceny bydlení šponuje nahoru i mzdy.

Cesta, kterou se některé firmy včetně nás vydávají, je otevírání nových vývojových poboček mimo Kalifornii. Máme například dva kompletní IT týmy v Denveru a ověřili jsme si, že se tam lidé z celé země nemají problém přestěhovat. 

Takže budoucnost Silicon Valley leží mimo Silicon Valley?

Budoucnost Silicon Valley je distribuovaná do různých center po celém světě.

Co přesně znamená, že budujete sociální síť?

Lidé nás často nazývají sociální sítí pro sportovce, ale je to trochu komplikovanější. Běhání v sobě obsahovalo sociální aspekt dávno předtím, než se narodil Mark Zuckerberg. Sportování bylo vždy o komunitě. Řekl bych proto, že chceme být jakýmsi centrem pro aktivní životy lidí.

Vezměte si, že zásadní metrikou sociálních sítí je čas, který na nich uživatelé stráví. My chceme lidi od všech obrazovek naopak odlepit. Říkáme jim, ať odloží telefon a jdou ven.

Jak jste se vůbec dostal do Stravy? Pracoval jste v technologickém gigantu, který je pro mnohé pracovní štací snů…

Pro mě je prací snů Strava, ačkoli jsem původně ani nepoužíval apku. Jednoho dne mě oslovil recruiter s nabídkou, a tak jsem se na Stravu podíval blíže. Viděl jsem několik ingrediencí, které podle mě indikují přelomovou firmu.

Zaprvé je to globální komunita, která organicky narůstá, a s tím související product-market fit. Zadruhé mě zaujala síla značky, kdy se Strava už dnes stává synonymem aktivního života. Další přísadou je pro mě ekosystém. Ve fitness odvětví působí celá řada firem jako Apple, Garmin, Fitbit, Polar či Peloton a všechny jsou naši partneři, s jejichž zařízeními můžete zaznamenávat pohyb do Stravy.

No a nakonec to jsou osvícení investoři, kteří nechtějí exitovat za dva roky, protože jim končí investiční horizont. Chtějí budovat sportovní značku pro 21. století. Stejně jako my.