Čtvrteční večer vyhlíželi fanoušci videoher s napětím. Že se dočkají představení mnoha nových titulů, to se dopředu čekalo. Ale na samotný závěr streamu nazvaného Future of Gaming ukázala společnost Sony i novou konzoli, PlayStation 5. A s tím počítal málokdo.

Překvapivé bylo nejen odhalení samotné, ale i podoba nového zařízení, která je radikálně odlišná od předchozích modelů. Místo tradiční černé tentokrát Sony vsadilo na bílé zařízení s černým, modře podsvíceným vnitřkem. Pozoruhodný je ovšem hlavně jeho tvar, který působí takřka mimozemsky. Však i šéf PlayStationu Jim Ryan přiznal, že to je „dosud nejvýraznější design“, jaký pro konzoli připravili.

Pro videoherní svět je to zásadní událost. Konzole PlayStation od Sony a konkurenční Xbox od Microsoftu výrazně definují podobu hraní na řadu let dopředu. Microsoft už svou konzoli nové generace představil, nazývá se poněkud krkolomně Xbox Series X, a také ona překvapila svým kvádrovým tvarem.

Nyní přišlo s odpovědí Sony, ač stejně jako jeho konkurent neuvedlo přesné datum vydání (počítá se s koncem tohoto roku) ani cenu. Víme nicméně, že kromě tradiční verze konzole s mechanikou na disky nabídne i o něco hubenější variantu bez ní, spoléhající čistě na digitální obsah.

Sony také představilo řadu doprovodných zařízení jako ovladače, nové HD kamery, dálkové ovládání, bezdrátová sluchátka či dokovací stanici pro ovladače. S detailními informacemi zatím šetřilo, plánuje je uvádět při dalších akcích ve zbytku roku.

Bohatá však byla prezentace nových her, z nichž se vyjímá vylepšená verze veleúspěšné městské akce GTA V, které se již prodalo asi 130 milionů kopií. Remaku se dočká i nesmlouvavá hra na hrdiny Demon’s Souls, zaujal také nový díl postapokalyptické série Horizon s podtitulem Forbidden West, horor Resident Evil 8, závodní Gran Turismo 7 či marvelovka Spider-Man: Miles Morales s novým pavoučím hrdinou.

„Dnešek byl pro nás důležitý v tom, že jsme chtěli ukázat obří skok, který PS5 představuje oproti současné generaci. A měly to za nás udělat hry,“ řekl Jim Ryan pro server CNET. Právě atraktivita titulů, které vzniknou exkluzivně pro jednu či druhou konzoli, může jejich souboj rozhodnout.

V minulé generaci byl úspěšnější PlayStation 4, celosvětově se ho prodalo asi 108 milionů, zatímco Xboxu One jen 49 milonů, čímž zaostal i za přenosným zařízením Switch od firmy Nintendo (53 milionů). Jak dopadne tohle kolo?