skip to main content
Jak být lepší

Ondřej Krátký z Liftaga: Nechci vyhořet a pak o tom přednášet

2 minuty čtení

Ondřej Krátký, spoluzakladatel a CEO mobilní platformy Liftago, píše o tom, jak mu byznys usnadňuje chytrý mailbox, kreslení obrázků a jak mohou kreativní stránce pomáhat Instastories.

Jsem typ člověka, kterého baví ukazovat, že každou překážku jde překonat, a chci jít ostatním příkladem v tom, jak je důležité se nevzdávat. Takže jsem několik posledních let budování Liftaga byl skoro nonstop v „performance“ módu. Postupně zvětšuju objem věcí, které dokážu zvládnout, ale dlouho mi zvyšování vlastní efektivity sloužilo jen k tomu, abych toho dělal ještě víc.

To není sebechvála. Jsem si dost jistý, že nechci vyhořet a pak o svém vyhoření někde přednášet. Nepřijde mi to cool – spíš stupidní. Jedna věc je dokázat si chyby přiznat a poučit se z nich, ale druhá věc je být na to hrdý. A já bych byl radši hrdý na to, že jsem se tomu dokázal vyhnout. Jasně, může se to stát, ale radši bych, aby k tomu nedošlo.

Dlouhodobě se proto snažím do svého byznysového života zařazovat věci, které by mi pomohly zefektivnit ho natolik, abych pak měl mimo byznys prostor na to, být neorganizovaný. Jednou z cest k tomuhle cíli je pro mě koncentrovat mentálně podobné činnosti do vymezených časových slotů.

Související vydání

S tím mi teď skvěle pomáhá mailbox Superhuman, který mi doporučil Lubo Smid z STRV. Je to placená služba, která ušetří daleko víc času, než kolik sama stojí (30 dolarů měsíčně). Třeba tím, že díky používání klávesových zkratek vyřešíte, odložíte nebo připomenete celý mailbox za hodinu a víte, co vás čeká, a ostatní nečekají na vás.

Superhuman vás sám učí, co máte zmáčknout, abyste ho využívali co nejefektivněji. Sám taky řadí věci podle důležitosti. Díky tomu si nezahlcujete mozek, odložíte věci na dobu, kdy na ně máte kapacitu a prostor, a zároveň nezapomínáte.

Reklama

Moje vlastní největší vychytávka je ale kreslení obrázků. Šetří neskutečné množství času. Spousta lidí je totiž vizuální, aniž si to uvědomují, a názorné předvedení jim pomáhá vstřebávat informace rychleji. První byznysovou prezentaci jsem nakreslil, když mi ve vlaku po cestě na přednášku umřel počítač. Ukázalo se ale, že tyhle ilustrace lidem víc otevírají oči vůči tomu, co chci předat, a že je dobré o věcech jenom nemluvit a nepředpokládat, že jim lidé rozumějí. Takže teď kreslím opravdu často, na cokoli, co je po ruce, klidně na ubrousek v kavárně.

Nejde mi přitom o kvalitu té dané ilustrace. Zpočátku jsem chtěl mít svoje obrázky perfektní, ale zjistil jsem, že jednoduchost má větší hodnotu. Takže se jenom postupně zrychluju. Kreslím cíle svých vizí na přednášky, nedávno jsem Tomáši Havrylukovi z Alzy kreslil, kam s Liftagem směřujeme, aby si to dokázal představit… Nakreslit se dá skoro všechno.

A ještě jedna věc mi pomáhá jak v profesní, tak v osobní části života: Instagram. Nejsem rozhodně žádný instagramer, ale vytvářím celkem dost Instastories a můj instagramový účet je pro mě způsob trénování v tom, co lidi zajímá a baví, jak fungují sociální sítě.

A zároveň je to pro mě způsob relaxování. V duchu si sice občas říkám, že si lidi budou myslet, že prd dělám, ale pak si řeknu, že si taky můžou trhnout nohou. :-) Instastories vytvářím spontánně, nepřemýšlím dopředu o tom, co budu dělat zítra. Je to pro mě trénink rychlosti, důvtipu a metafor a vlastně odvahy dělat blbé vtipy s rizikem být nepochopený. Tohle rychlé vymýšlení blbostí mi neuvěřitelně pomáhá stejně rychle řešit kreativní problémy v byznysu. Humor, metafora, zkratka jsou navíc skvělý způsob, jak zrychlit předávání informací. A tím být nejen v práci lepší.

Reklama
Reklama
Reklama