skip to main content
Jak být lepší

Optimisté žijí déle. Zkuste cvičení, která naučí optimismu i vás

3 minuty čtení

Potvrzeno. Nová několikaletá studieBoston University School of Medicine prokázala, že optimistický náhled na svět úzce souvisí s délkou života.

Konkrétně zjistila, že ti nejoptimističtější účastníci (ti, kteří věřili v nadějnou budoucnost a také v to, že mají schopnost ovlivnit věci, které se jim v životě dějí), se dožívali až o 15 procent vyššího věku a také vykazovali násobně větší pravděpodobnost, že se dožijí 85 let. 

Jak přesně optimismus s délkou dožití souvisí, jasné není. Někteří odborníci se domnívají, že lidem pomáhá překonat stresující životní situace, jiní zase, že optimističtí lidé mají obecně zdravější životní styl.

„Studie má vysokou relevanci, protože ukazuje, že pozitivní přístup k životu má potenciál zvyšovat délku dožití,“ shrnuje jedna z jejích autorek. „A co je nejzajímavější – díky různým technikám se dá optimismu relativně snadno naučit.“ Nevíte, jak na to? Pomoct by vám mohla následující cvičení.

Cvičte vděčnost

Jedním ze způsobů, jak zlepšit pozitivní přístup k životu, je vyjadřování vděčnosti. Nemusíte nutně s každým vstáváním děkovat za to, že jste se probudili, jde spíš o docenění klidně i obyčejných věcí, které vám dělají radost: dobré ranní kávy nebo skutečnosti, že máte práci.

Zkuste se každý den obdarovat. Nemyslete na to, neplánujte to, prostě si dejte dárek, například šálek výborné kávy.

Zkusit můžete cvičení mindfulness kouče Chada-Meng Tana s názvem hledání plátků štěstí. „Právě teď mám žízeň, tak si dám trochu vody,“ řekl serveru CBC News. „A až to udělám, okusím plátek štěstí v čase i prostoru. Není to žádný ,wow zážitek‘, je to prostě milé a příjemné.“

„Tenké plátky štěstí najdete všude. Jakmile si jich začnete všímat, zjistíte, že s radostí a spokojeností můžete počítat vždycky,“ míní Tan. Když si z jejich hledání uděláte zvyk, vaše hlava začne myslet pozitivně automaticky. 

Zapisujte si, co hezkého jste prožili

Vděčnost není jediným způsobem, jak být šťastnější. Dobrou náladu si můžete dlouhodobě udržet i tím, že si budete připomínat to hezké, co se vám děje. 

Cvičení je velmi jednoduché: sepište si před spaním tři věci, které vás daný den potěšily. Dobře jste se naobědvali, potkali svého starého známého, někdo se na vás usmál v obchodě, někdo vás pochválil? Šup s tím do notýsku nebo třeba do aplikace 3 Good Things, která se vám každý večer připomene, a dokonce vám umožní si svým „deníčkem štěstí“ listovat.

Výzkumníci prokázali, že lidé, kteří si tyto záznamy vedli, se po 10týdenním experimentu cítili nejenom šťastnější, ale také více fyzicky v pohodě.

Foto: Unsplash

Zkuste si nestěžovat

Je logické, že stěžováním si pozitivní přístup ke světu neprocvičíte. Nejenže častým lamentováním učíte hlavu vnímat věci negativně, ale také tím neblaze ovlivňujete své zdraví a náladu kolem sebe. 

Zkuste si proto dávat pozor na to, jak často, proč a na co si běžně stěžujete. Pokud zjistíte, že stěžování je váš denní chléb, dejte si naši týdenní výzvu s jednoduchým úkolem: ani jednou za následujících sedm dní si nepostěžujete. Přijde vám to nemožné? Patrně mezi optimisty nepatříte, ale můžete to změnit!