skip to main content
Kosmetika

Opustila operní dráhu a vyrábí s otcem přírodní kosmetiku

3 minuty čtení

Ona byla hlasovou koučkou a operní pěvkyní, její otec zase pro změnu špičkovým producentem vážné hudby. Dnes ale společně stojí za slovenskou značkou přírodní kosmetiky Malinna.

Jaroslav Stráňavský po revoluci založil nahrávací studio, kde natáčel převážně vážnou hudbu pro renomovaná světová vydavatelství. Spolupracoval i se Slovenskou filharmonií.

„Když mu bylo zhruba kolem padesátky, začal výrazněji pociťovat krizi v hudebním průmyslu – kvalita nahrávek ustoupila rychlosti a množství produkce,“ popisuje první klíčové momenty velké změny jeho dcera Dominika Doniga. Když se k tomu přidaly i vážnější zdravotní problémy související s psychicky náročným a sedavým zaměstnáním, bylo jasné, že je nutné něco změnit.

„V Americe jsme poznali výrobce čisticích prostředků a biohnojiv na bázi zmýdelněných olejů a otce tato myšlenka nadchla, protože prostředek byl velmi účinný a zcela biodegradovatelný. Z ekonomického, ale i ekologického hlediska však bylo neefektivní importovat ho z USA, tak se rozhodl, že se pokusí vyrobit principiálně podobný produkt i sám,“ vysvětluje pro Forbes.sk Doniga.

Dominika Doniga

Tehdy začaly první pokusy a experimenty. Stráňavský intenzivně studoval, testoval a optimalizoval, aby po letech dosáhl kýženého výsledku – čisticího prostředku ze surových organických olejů a přírodních solí.

Když se o tento produkt začala zajímat Dominika, uvědomila si, že by našel využití i v kosmetice. „Okamžitě jsem jím nahradila všechna mýdla v koupelně, měl totiž lepší a čistší složení než jakýkoli přírodní šampon, co jsem do té doby používala,“ tvrdí.

Zanechala hudební kariéry

Dominika Doniga měla v té době solidně rozjetou kariéru operní pěvkyně. „Tehdy jsem působila jako hlasový kouč na herecké akademii v Innsbrucku a zpívala jsem ve sboru Tiroler Landestheater,“ říká.

Produkt jejího otce v ní však vzbuzoval stále větší zájem a začala ho přesvědčovat, aby se společně přeorientovali na výrobu kosmetiky. „Zlom nastal až tehdy, když vyrobil pokusně první šampony a elixír (dnes ho nazýváme Malinna Elixir Mint) a viděl, jak tyto produkty ovlivňují jeho již značně poškozený organismus,“ vzpomíná.

Začátky samozřejmě nejsou nikdy snadné. Proto Stráňavský začal tyto produkty poskytovat odběratelům, kteří mu uměli zajistit rychlé prostředky na další vývoj. Což jeho dceru netěšilo.

„Nelíbil se mi způsob prezentace našich produktů jinými značkami a cítila jsem, že dokážu dát dohromady lidi schopné odprezentovat tyto produkty tak, aby to odpovídalo jejich kvalitě i příběhu. Rozhodla jsem se tedy opustit Innsbruck a naplno se věnovat budování rodinné značky,“ vysvětluje, proč se v květnu 2017 vrátila na Slovensko.

A značka Malinna mohla začít psát svůj příběh naplno.

Kosmetika, kterou dokážete strávit

„Nejsme tradiční kosmetická výroba. Spíš bych nás přirovnala k výrobě potravinářské – vždyť všechny naše produkty jsou stravitelné,“ říká Doniga s úsměvem. Její otec vymýšlel výrobní postupy roky a dopracoval se k jedinečným metodám zpracování přírodních surovin bez použití syntetické chemie. „Otec důvěrně zná všechny vstupní ingredience, ví, jak se oleje chovají, celý proces důsledně sleduje a umí zareagovat. Proto není snadné naše receptury zkopírovat.“


Součástí portfolia značky Malinna je i Elixir Mint, který je specifický právě tím, že se konzumuje.

Jednotlivé složky pro výrobu produktů dovážejí otec a dcera z celého světa, v rámci možností převážně z Evropy. „Sůl máme například z chorvatského ostrova Nin z biofarmy, kde se ručně sbírá. Bio olivový olej je z oblasti Murcia ze Španělska od unie farmářů, které pomáhá můj blízký kamarád s exportem. Bio esenciální oleje a bio kokosový olej jsou z Indie, ty další – jako konopný a lněný – dovážíme ze zemí EU,“ říká podnikatelka.

Bála se, jestli účinek zákazníky nevyděsí

Portfolio produktů značky Malinna není široké, prioritou je především kvalita. Najdete mezi nimi výživový doplněk Elixir Mint, který se jako jediný konzumuje, a neaplikuje se tedy přímo na pokožku, dále krémy na obličej, tělo a nohy a také sprchové sérum na tělo a vlasy. Právě zmiňovaný elixír se prý těší největší oblibě.

„Je to možná tím, že se spotřebuje rychleji než krémy, ale i proto, že si obecně nejsme ještě zcela vědomi významu pokožky jako orgánu, přes který, podobně jako přes trávicí trakt, umíme přijmout množství látek do těla. Naše séra a krémy ji přesně na to používají. Přes pokožku se účinné složky dostanou rychleji na některá místa v těle než přes trávicí trakt a naopak,“ popisuje Doniga účinky jednotlivých produktů.

S Chistee jako jedna rodina

Protože kosmetika vznikla na základě výzkumu Dominičina otce, který na začátku vyvíjel organický čisticí prostředek, jeho myšlenky a poznatků se ujal Peter Faltus. Na základě těchto poznatků tak rozvíjí vedle Malinny značku Chistee, která se zaměřuje právě na segment čisticích prostředků.


Uprostřed Dominika Doniga, vpravo Jaroslav Stráňavský, vlevo Peter Faltus, který se věnuje sesterské značce Chistee.

„Malinna se stará o organismus, Chistee o prostředí, ve kterém funguje, v tomto se pro spotřebitele doplňují. Obě značky používají postupy, které vymyslel můj otec,“ vysvětluje propojení Doniga. Kromě know-how jejího otce, který se stará o další vývoj pro obě značky, však sdílejí i kamennou prodejnu a část výrobních prostor.

Stavějí výrobní halu

Malinna se poměrně rychle etablovala na slovenském trhu a aktuálně chystá několik novinek.

„Připravujeme šampony na vlasy, zpěňovače na odličování a čištění pokožky, a zejména nový doplněk stravy, který je skutečně převratný, co se týče účinku na organismus a obsahu vstřebatelných živin,“ říká bývalá pěvkyně.

Značka zatím působí na slovenském a českém trhu, momentálně je také ve výstavbě výrobní hala v české obci Branice, která posune výrobní kapacity na zcela novou úroveň. Podle týdeníku Trend představují náklady na halu přibližně 400 tisíc eur (asi 10,2 milionu korun).

„Po stabilizaci a zaběhnutí výrobní haly se chystáme rozšířit prodej i na jiné země EU,“ dodává Doniga.