skip to main content

Osm hodin spánku už nestačí. Přidejte, vzkazují spánkoví odborníci

2 minuty čtení

„Budík vám zazvoní za osm hodin,“ píše se na obrazovce mobilu a vy jste s klidným svědomím usínali, že vás čeká ideální doba odpočinku. Bohužel, zřejmě ani to nestačilo. Chcete-li naspat dostatečné množství, budete si muset podle aktuálních zjištění vyšetřit ještě půl hodiny navíc. Osm a půl je teď nových osm.

Co je to za změnu, divíte se? Spánkový výzkum je totiž stále relativně nový. Vědci se tématem pořádně zaobírají teprve posledních 70 let, a tak se jejich poznatky neustále zpřesňují.

Tělo doopravdy spí pouze 90 procent času, co je v posteli. Zbylý čas buď teprve upadá do spánku, nebo se zvolna probouzí. A tak i když si myslíte, že spíte každý den osm hodin, ve skutečnosti je to jen zhruba 7,2 hodiny. Pořád tedy platí, že byste ideálně měli spát osm hodin – ale abyste toho dosáhli, musíte ještě půlhodinu přidat.

Že si to nemůžete dovolit? Nebo že se budíte uprostřed noci? To je přirozené. Naštěstí existuje ještě jeden způsob, jak se k ideálnímu množství prospaných hodin dostat: zdřímnout si během dne! Dvaceti- až třicetiminutový power nap přitom není žádným moderním výmyslem.

Ne nadarmo znají třeba Španělé siestu, která je zdravější než prolévání se poobědovým kafem. „Na osm hodin v kuse jsme ani nebyli stvoření,“ říká spánkový výzkumník Dan Gartenberg a doporučuje spánek rozdělit.

Řada lidí si přitom myslí, že osm a půl hodiny ani zdaleka nepotřebuje. Donald Trump údajně spí čtyři hodiny a mnoho dalších politiků či šéfů velkých firem to má podobně. Ačkoli někteří z nich mohou tvrdit, že se cítí dobře a že jim menší množství stačí, není to pravda.

Spánková deprivace je ošidná věc a kombinace nedostatku spánku a stresového zaměstnání může mít velmi špatné následky pro zdraví. Problémem je, že dokud nevíte, kolik hodin spánku doopravdy potřebujete, nejste schopni přesně určit, zdali deprivací trpíte.

Vědci doporučují jednoduchý test: odjeďte na dovolenou, zapomeňte na starosti, vypněte všechny budíky a nechte tělo spát, jak dlouho potřebuje.

Po pár dnech by se mělo srovnat z každodenního zápřahu a probrat se po tolika hodinách, kolik je pro něj přirozené. Věřte nám, že po čtyřech to nejspíš nebude.