Kontext: Jeremy Clarkson v Top Gearu definitivně končí. Vedení BBC se rozhodlo, že poslední incident mezi slavným moderátorem a produkčním pořadu nebude tolerovat a ředitel BBC Tony Hall Clarksonovi ve středu předal výpověd, respektive mu neprodloužil smlouvu, která vyprší na konci března. Televize nyní hledá nového moderátora. Clarksonovi kolegové James May a Richard Hammond bez něj odmítli dál pokračovat. Budoucnost slavné motoristické show je tak hodně nejistá. Ian Morris, spolupracovník Forbesu, krátce po posledním incidentu sepsal, co zažil, když pro Top Gear pracoval.


Než jsem začal pracovat na volné noze, tak jsem několik let strávil v BBC a měl jsem i to štěstí, že jsem mohl pracovat pro Top Gear, konkrétně jsem se staral o jeho web. Nikdy dřív jsem neměl potřebu o téhle etapě mého života psát, nyní mi to ale přijde víc než vhodné.

Takhle zhruba probíhal běžný pracovní den: natáčení ve studiích poblíž Guildfordu většinou začínalo kolem druhé odpoledne a trvalo několik hodin. Celou tuhle dobu jsme všichni trávili ve velkém leteckém hangáru na Dunsfold Park. V létě tam bylo příliš horko a v zimě zase moc velká zima – to je důvod, proč v publiku vidíte buď jen lidi navlečené v kabátech, anebo naopak polonahé a potící se. Pro diváky je natáčení snesitelné jen díky tomu, že tam jsou pěkná auta a slavní moderátoři, kteří si s nimi – a myslím to naprosto vážné – povídají. V televizní branži to nikdo jiný nedělá, ale pokud jdete do Top Gearu, tak si můžete být jisti, že si s jeho hvězdami promluvíte. A to už za to horko nebo zimu stojí.

A jaké tyhle hvězdy – tedy kromě Jeremyho Clarksona i James May a Richard Hammond – jsou? Můžu mluvit jen za sebe, ale moje osobní zkušenosti s nimi nebyly zrovna příjemné. James May jednou například vypadal, že mě zastřelí, když jsem se zasmál tomu, co řekl o své kočce. Myslel jsem si, že vtipkuje, ale on nevtipkoval.

top g america done

A i od ostatních členů týmu jsem slyšel spoustu nepříjemných historek. Pamatuji se, že obzvlášť velká noční můra bylo jedno z prvních natáčení v Americe. Hodně lidí ze štábu si tehdy stěžovalo na Jeremyho, který trval na tom, že se všechno bude dělat podle něj, a oni údajně neměli ani čas, aby se najedli. Jeremy tehdy taky třeba chtěl, aby mu na střechu auta dali mrtvou krávu, což se nesetkalo s příliš velkým pochopením.

I tak ale většina lidí Clarksona nekritizovala a brala ho. Ano, byl útočný, těžko se s ním pracovalo a nikdo ho neuměl zvládnout – ale talentovaní lidé takoví prostě jsou a všichni jsme to přijímali. Tady bych měl taky zmínit, že nebýt Jeremyho Clarksona, tak by Top Gear nebyl tím, čím dnes je – to on společně s producentem Andym Wilmanem vymysleli tenhle formát a oživili tak jeden z nejstarších, ale také nejnudnějších pořadů BBC.

Bude to asi znít divně, ale i přes to, co se kolem Top Gearu děje a co se o něm povídá, lidé, kteří se na něm podílejí, jsou vlastně rodina. Pracoval jsem ve spouště televizí, většinou jsem se vždycky věnoval webu, takže jsem byl vždycky tak trochu stranou, ale Top Gear měl jednoznačně jeden z nejúžasnějších a nejpřátelštějších týmů, na jaké jsem kdy narazil.

top g studio done

Paradoxně nejraději vzpomínám na muže, se kterým se Clarkson nyní údajně popral – na Oisina Tymona. Je to už pár let, co jsme spolu pracovali, ale rozhodně jsem nebyl sám, kdo ho měl rád. Oisin začínal u Top Gearu zhruba ve stejnou dobu jako já, někdy kolem roku 2003, a to znamená, že dnes s Clarksonem pracuje už minimálně deset let. I proto je pro mě současná situace tak podivná a těžko pochopitelná.

Navíc – Jeremy se vždycky o celý tým staral. Bylo to patrné i při předposledním skandálu Top Gearu, když štáb musel narychlo opustit Argentinu, protože jedna z SPZ používaných aut podle tamních úřadů odkazovala na válku o Falklandy. Z toho, jak tehdy Jeremy mluvil, bylo naprosto jasné, že má o své kolegy strach.

A jaký byl můj nejhorší zážitek s Jeremym Clarksonem? Ve skutečnosti nic hrozného, nelíbilo se mu CD, které jsem nechal v autě, jež testoval. Když jsem se ho zeptal, co na něj říkal, tak mi sprostě vysvětlil, že vůbec nic.

Připomeňte si ty nejbláznivější momenty z Top Gearu 

Ať už se ve skutečnosti stalo cokoliv, jedna věc je jistá – Clarksona teď čeká hodně nepříjemných telefonátů s Mayem, Hammondem i producentem Andym Wilmanem. A ani oni asi tentokrát nebudou moc slušní. Přes veškerou pohodu a nadhled, které Clarkson dává najevo, je situace dost vážná a všem jde o hodně – kolem samotného pořadu totiž existuje celý – a hodně výnosný – Top Gear průmysl. BBC vyčíslila jeho hodnotu – včetně výnosů z vysílání v zahraničí a vedlejších produktů – na 50 milionů liber. Top Gear je největší show svého druhu na světě, vysílá se skoro v každé zemi a je to i jeden z pořadů, které si lidé nejvíc stahují na internetu. Přijít o tohle všechno by bolelo každého.

O práci ale může přijít i zbytek týmu a BBC může ztratit své zlaté vejce. Její vedení teď stojí před v podstatě neřešitelným úkolem. Pokud jeden zaměstnanec uhodil druhého, dost těžko si ho může televize nechat, i když je to velká hvězda, protože by ostatním dala najevo, že někteří lidé si jsou rovnější.

Tohle všechno mě vede k jedinému, i když dost podivnému závěru. Možná toho už bylo – a myslím tím hlavně pro Clarksona – prostě dost a práce na Top Gearu ho už nebaví. Nebylo by to tak překvapivé, pořad se vysílá dlouho, mnohem déle, než kdokoliv ze současných autorů doufal, a když znudění lidé hledají cestu ven, můžou sáhnout i po extrémním řešení. Možná už toho má Jeremy plné zuby a chce jít dělat někam jinam nějakou jinou show a útočné chování a hádky s BBC jsou cestou, jak toho dosáhnout. Asi bych měl taky zmínit, že všichni tři moderátoři by měli podepsat nové smlouvy, jimiž by se Top Gearu upsali na další tři roky…

Tak jako tak, Oisina Tymona mám rád a kdokoli, kdo by ho praštil, i kdyby to byl muž, ke kterému jsem vzhlížel, si zaslouží jen opovržení. I proto doufám, že to, co se stalo, nebylo tak horké, jak to média líčí.

Autorem článku je spolupracovník Forbesu Ian Morris