skip to main content
Módní byznys

Pandemie tvrdě dopadla na Zoot. Šéf je optimista, ale čísla ukazují na vážný problém

4 minuty čtení

Na největší český módní e-shop se po loňské insolvenci valí další zlé zprávy. Koronavirová nákaza napadla i apetit lidí pro nakupování svetříků či kabátů a místo silné jarní sezony Zoot sčítá ztráty. Výrazné ztráty.

„Na tržbách to pochopitelně cítíme, pokles souvisí s panikou. Je to krátkodobá záležitost, otázka je ale, co bude, až panika přestane. Jak bude svět vypadat potom. Toho se bojím víc než těch několika týdnů a měsíců současných restrikcí,“ říká CEO Lukáš Uhl.

Konkrétní čísla nechtěl komentovat, jen poznamenal, že online trh s módou se v Česku propadl podle jeho odhadu o 50 procent. 

Jenže samotný Zoot na tom bude pravděpodobně o hodně hůř. Například v pátek dopoledne bylo podle zdroje Forbesu v interním systému přesně 0 čekajících objednavek na vyřízení na skladě. Den předtím, tedy ve čtvrtek, přišlo celkem zhruba 450 objednávek, které vygenerovaly denní tržbu okolo 600 tisíc korun.

To odpovídá zprávám, které se šíří v zákulisí české e-commerce: že Zoot momentálně jede na 15 procent svého obvyklého výkonu. Jen pro srovnání, v lednu, kdy byl koronavirus v Česku ještě docela okrajové téma, měl Zoot ve všední den objednávek zhruba 3200.

A co je horší, končí březen a měla by začínat jarní sezona, pro Zoot důležité byznysové období.

Lukáš Uhl, CEO společnosti Zoot

Čísla sice vypadají pochmurně, ale Uhl zůstává optimistou. „Budeme v pohodě. Jsme funkční a vidíme současnou situaci i jako příležitost. Zoot se dokáže ostatním e-shopům nabídnout jako prodejní kanál i skladová a logistická kapacita. Máme unikátní pozici v ekosystému díky síti výdejen,“ naznačuje cestu, která by měla pomoci zahladit ztráty.

Podle Uhlových slov pokles tržeb proběhl skokově ve dvou krocích: když vláda vyhlásila nouzový stav a s následným omezením pohybu osob. „Poslední dny už to neubývá, naopak trošku přibývá,“ prohlásil Uhl v pátek.

Příběh Zootu nabral v posledních dvou letech divoké obrátky. Kvůli dlouhodobě ztrátovému hospodaření a vysoké zadluženosti spadl loni e-shop do insolvence a přes nákup pohledávek ho ovládla investiční skupina Natland.

Reklama

Oslabeného tuzemského hráče si však vzaly na mušku mezinárodní módní giganty Zalando a About You a loni díky agresivním slevovým akcím zabraly velkou část trhu.

Zoot pod taktovkou dvojice krizových manažerů Lukáše Uhla a Roberta Vojáčka drasticky zeštíhlel a situace se začala otáčet k lepšímu. Firma se loni v listopadu – vůbec poprvé v historii svého fungování – dostala do zisku, když vydělala 600 tisíc korun. 

Celkově za loňský rok utržila přibližně tři čtvrtě miliardy korun (což nebyl z předloňské miliardy vzhledem k problémům takový propad) a tradičně skončila v minusu.

Pandemie však Zoot znovu sráží na kolena. Uhl jako polehčující okolnost pro hospodaření firmy připomíná, že pád tržeb přinesl i pokles provozních a marketingových nákladů, takže není tak zle. To ale neznamená, že se nebude propouštět.

Související vydání

„Budeme muset sáhnout k úsporným opatřením. Nechci být konkrétní, ještě jsme je neřekli dovnitř firmy,“ říká Uhl. Na otázku, jestli tím myslí propouštění, odpověděl: „Všichni budou propouštět.“

Se zaměstnanci v posledních dnech vede debatu na téma, zda bylo správné rozhodnutí nechat výdejny otevřené, jen s omezenou provozní dobou. Zaměstnanci dali managementu najevo, že by je kvůli zdravotním rizikům raději zavřeli.

„Jistě řada z vás nesouhlasí s mým rozhodnutím nechat výdejny otevřené,“ píše Uhl v e-mailu zaměstnancům, který má redakce Forbesu k dispozici. Zdůraznil v něm, že nehledá skulinky ve vládních nařízeních, ale snaží se zachovat životní funkce své firmy. 

„Vláda nám umožnila fungovat, protože svět musí zachovat své fungování. Když zavřeme a přijdeme o tržby, co bude následovat? Zastavení ekonomiky se jako rakovina prožene celou společností a začne krize,“ stojí v jeho e-mailu. Zaměstnanci ve výdejnách si museli ušít vlastní roušky, ty firemní jsou podle Uhla teprve na cestě z Číny.

Uhl v těchto nelehkých časech spoléhá na pomoc státu. „Kdyby vláda nepomohla firmám, na které opatření tvrdě dopadla, svět, jak jsme ho doteď znali, skončí,“ konstatuje.

„Stát musí mnoha byznysům pomoct překlenout blbé období,“ dodává. A zároveň burcuje: „Každá krize v sobě skrývá příležitost. Jde o to, najít v novém uspořádání způsob fungování. Je potřeba neztrácet nervy a hlavu. A bojovat.“

Reklama
Reklama
Reklama