skip to main content

Pankáči Master & Master budují evropskou designovou značku. Jdou na to s kovovým drátem

3 minuty čtení

Přestože deska jednacího stolu měří čtyři metry a pohodlně se kolem ní usadí celkem početný tým, stůl samotný působí díky subtilním kovovým podnožím nezvykle lehce. Jako by na nich deska levitovala. Ve skutečnosti se však ani nehne.

Podnože z ocelové kulatiny, zdánlivě nepříliš sofistikovaný produkt, se staly v posledních letech jednou z ikon českého designu. A taky bestsellerem moravské firmy Master & Master. Ta před pár dny získala ocenění Výrobce roku v soutěži Czech Grand Design a její zakladatelé mají nakročeno k ambiciózní expanzi.

„My jsme takoví pankáči z Moravy,“ pochechtává se Ondřej Zita, jeden ze spolumajitelů Master & Master, v pražském showroomu své značky. V nevelkém krámku na Letné je k vidění i osahání portfolio, jež po sedmi letech existence tvoří zhruba dvacítka produktů.

Ať už jde o stoly, policové systémy, či věšáky – čistý a přesvědčivý rukopis značky je zřejmý na první pohled. Společnými jmenovateli jsou u Master & Master subtilnost, jednoduchost a precizní řemeslné zpracování. A taky ohýbaný kovový drát, se kterým to vše začalo.

Značka vytvořila za sedm let asi dvacet produktů. | Foto Master & Master

Ondřej Zita v roce 2012 končil studia grafického designu na pražské VŠUP a spolu s kamarádem Luďkem Šteiglem se poohlíželi, co dál. „Kolega Michal Maláška z produktového designu vyrobil pro sebe do školního ateliéru podnože a nám se zdálo, že by to mohl být kousek s potenciálem zasáhnout evropský trh,“ říká Zita. Zní to jako promyšlená strategie, ze začátku ale šlo opravdu spíš o podnikatelský punk.

„Jako svůj diplomový projekt jsem tehdy dělal online katalog grafických trendů. Tak jsme tam umístili reklamní banner na podnože,“ vzpomíná Zita. Portál měl slušnou návštěvnost i mezinárodní dosah a mířil na tu správnou cílovku, kterou elegantní, praktický a levný produkt nadchl.

Najednou se začaly sypat objednávky z Německa, Belgie i dalších evropských i zámořských destinací. „Nastavili jsme nesmyslně nízké ceny a až za pochodu zjišťovali, že když zaplatíme poštovné, jsme najednou ve ztrátě,“ směje se nad počáteční nešikovností Zita. Byznysovou abecedu ale dvojice záhy přelouskala a zhruba za dva roky rozjela vlastní výrobu pod značkou Master & Master v Zábřehu na Moravě.

„Z podhůří Jeseníků oba pocházíme,“ vysvětluje Ondřej, proč je to táhlo do regionu. Luděk Šteigl, který v Master & Master odpovídá za technickou stránku, je vyučený truhlář, řemeslné zkušenosti sbíral v Londýně. „Takže od začátku bylo jasné, že nechceme být jenom přeprodejci, ale že rozjíždíme evropskou značku s lokální českou výrobou,“ prohlašuje Zita.

Reklama
Křeslo Cocon | Foto Master & Master

Sice s ambicemi, ovšem bez velkých analýz a byznysplánů vsadili na přímý prodej přes e-shop. Pravidelně taky nakládali dodávku a obráželi evropské design markety. „Přímé kontakty se zákazníky byly pro nás fakt cenné, viděli jsme, na co lidé reagují,“ vzpomíná Ondřej Zita. Navíc se jim podařilo rozšířit povědomí o značce za hranice, první roky tak většina objednávek přicházela z ciziny.

To už podnože nabízeli ve variabilních sestavách s deskami stolů – od malých odkládacích stolků až po masivní stoly do kancelářských zasedaček. A postupně přidávali další produkty: policové a úložné systémy, závěsné štendry, věšáky. Vše probíhalo ve značně uvolněné atmosféře, ale zároveň ve spolupráci se zvučnými jmény a s důrazem na špičkovou řemeslnou kvalitu.

Venkovní lavička Steps | Foto Master & Master

Ocenění Výrobce roku obdrželi Master & Master za dva nejnovější produkty: křesílko Cocon pro ně navrhla jedna z nejvýraznějších postav domácí designérské scény Lucie Koldová. Venkovní lavičku Steps zase české duo Hermann & Coufal designovalo pro město Štrasburk. Spolupráci rozjíždějí Master & Master s Janem Čapkem nebo bývalým rektorem VŠUP Jiřím Pelclem. Portfolio chtějí typově rozšířit a zaměřit se hlavně na sedací a kancelářský nábytek. Mezi vyvíjenými prototypy jsou ovšem i kovová svítidla.

„Na současný roční obrat kolem 10 milionů korun jsme se dostali takovým volným, řekl bych organickým vývojem. Někdy nás až samotné překvapovalo, jak to jde snadno,“ hodnotí ušlou cestu Zita. Teď firma balancuje na hraně momentálních výrobních kapacit. „Máme tolik zakázek, že už to s dílnou o 10 lidech přestáváme zvládat,“ dodává.

Aktuální vydání magazínu

Je zjevné, že pokud se chtějí Master & Master zařadit mezi relevantní evropské výrobce bytového designu, musí se posunout dál. „V Zábřehu na Moravě se nejspíš více zaměříme na vývoj a zakázkovou výrobu, sériovou produkci budeme outsourcovat. Rozšíříme marketingové kanály. A nebráníme se ani investorovi zvenku,“ vyjmenovává plány Ondřej Zita. Pokud se dvěma mistrům podaří svůj byznys vybrousit stejně jako vzhled produktů, mohou si za pár let říct: A je to!

Reklama
Reklama
Reklama