Je to vysněná služba pro všechny muže, kteří neradi chodí nakupovat oblečení a zároveň jim není jedno, jak vypadají. Buď vyplní online dotazník, nebo stráví několik minut na telefonu a pak si už jen pár dní počkají, než jim domů dorazí balíček s oblečením.

Ten podle jejich přání a rozpočtu sestaví profesionální stylistka, která jejich požadavek přijala. Co se klientům líbí, to si nechají a zaplatí, zbytek pošlou zdarma zpátky.  

Zhruba takto funguje Genster, online stylingová služba pro muže Michaely Kloudové, která právě získala sdílenou investici od venture kapitálového fondu Presto Ventures (dříve Bohemia Venture Capital) a investora Vojty Ročka.

Ten do žižkovského startupu, který sází na stereotypní předpoklad, že muži neradi nakupují a ocení, když to někdo udělá za ně, vstoupil už loni a nyní svůj vklad navýšil. Konkrétní částku nechtěla ani jedna ze stran prozradit, řádově jde ale o nižší desítky milionů korun.

„Online personalizace je podle nás budoucností fashion retailu. Podobný byznysmodel již navíc v západním světě funguje a zákazníci ve střední a východní Evropě na produkt netrpělivě čekají. Vzhledem  k dosavadním výsledkům Genster dokázal, že právě tým okolo Míši Kloudové má tuhle službu v našem regionu mužům nabídnout,“ vysvětluje důvody investice zakladatel Presto Ventures Přemysl Rubeš.

A podobně to vidí i Vojta Roček, který předloni v jednom z největších českých exitů posledních let prodal analytický startup Stories.BI americké firmě Workday a volné peníze od té doby investuje do zajímavých projektů. „Tým Gensteru přebírá zodpovědnost v oblasti, která je pro spoustu mužů důležitá a zároveň složitá, a dokáže jim tak pomoct. Navíc je fajn podporovat projekt s tak velkým růstovým potenciálem,“ míní.

Projekt inspirovaný americkou službou Stitch Fix, jejíž stylistky oblečení rozesílají už skoro 10 let, vznikl před dvěma lety a založila jej bývalá mediální manažerka Unileveru Michaela Kloudová a spoluzakladatel grafického studia Ask Designers Ryan Cole.

Sympatickou blondýnku, která s módním byznysem neměla nic společného, k nápadu na stylingový projekt tehdy nevědomky postrčil její přítel, když potřeboval pomoct s tím, jak se dobře obléknout.

Kloudová se v té době zotavovala ze zranění po pádu z koně, přemýšlela, co se svou kariérou dál, a ucítila příležitost. A zdá se, že sázka na to, že muži neradi bloumají po obchodech, se jí a Coleovi vyplatila.

Od února 2018, kdy se Genster oficiálně rozjel, rozeslali už přes 1600 balíků dohromady s více než 10 tisíci kusy oblečení, bot a doplňků a z každého získali v průměru 4500 korun. Víc než půlka klientů se k nákupům přes jejich službu vrací a rekordman má doma dokonce už 12 balíčků. A i když největší skupinu zákazníků zatím stále tvoří manažeři a podnikatelé, na které startup od začátku cílí, druhou nejpočetnější skupinou, jež tu byznysovou prý už skoro dohnala, jsou ale ajťáci.

„Je to další stereotyp, ale myslím, že jim vyhovuje jak to, že s námi nemusí nikam chodit, tak to, že nemusí s nikým mluvit. Jejich počet totiž začal růst poté, co jsme vedle možnosti zavolat si se stylistkou zavedli i online dotazník,“ směje se Kloudová.

Její stylistky oblékají třeba podnikatele Jiřího Psotu z firmy Yieldigo či olympijského vítěze v pětiboji Davida Svobodu, ale také některé politiky, moderátory či lékaře. Samotný název Genster je spojení slov gentleman a hipster. „A to je i naše primární cílovka. Mladý muž mezi 28 a 40 lety z velkého města, který ví, jak je oblečení důležité pro celkový dojem, ale neví, co nosit. Velký zájem však vidíme i u mužů nad 50 let,“ dodává.

S novou investicí se chce Kloudová soustředit na další růst a chystanou expanzi do nejbližšího zahraničí, v plánu má ale i větší práci s daty, která Genster o svých klientech sbírá proto, aby se zasílané oblečení co nejvíc trefilo do jejich vkusu.

„To největší, do čeho bychom se letos chtěli pustit, je ale zavést do našeho fungování princip cirkularity,“ popisuje startupistka nápad, jak do svého podnikání dostat trochu udržitelnosti, který pozitivně přijali i její investoři.

„To znamená, že musíme přesvědčit muže, kteří u nás nakupují, aby nám buď s vratkou, nebo jen tak poslali zpátky svoje staré oblečení, které už nenosí, ale které je pořád v dobrém stavu a někdo další ho může ještě využít. Tedy, Genster jim skříně nejen pomůže naplnit, ale i vyčistit.“

Nápadů na to, jak s vráceným oblečením pracovat, má zapálená podnikatelka spoustu, zatím se ale snaží ekologické dopady svého byznysu mírnit alespoň tím, že testuje využívání znovupoužitelných obalů. 

A kromě toho všeho má pro letošek ještě jednu osobní výzvu – zkusit si sestavit a nastylovat svůj vlastní balíček pro klienta. „Dala jsem si to jako novoroční předsevzetí, mám z toho pořád velký respekt, ale už je načase, abych se do toho taky pustila. Ale určitě to projde kontrolou stylistky,“ směje se zase Kloudová.

Když bude mít štěstí na nenáročného klienta, nebude to možná ani tak těžké. Jak se svým týmem za dva roky existence Gensteru zjistila, čeští muži (nebo minimálně ti, kteří využívají jeho služby) jsou ve svých požadavcích většinou dost konzervativní. Jejich nejoblíbenější barvou je černá a nejčastěji nakupují trička. A možná trochu překvapivě boty.