skip to main content

Péřovka, nebo plastovka? Trendy nadýchané bundy plní recyklované materiály

4 minuty čtení

Péřovka vznikla ve 30. letech jako sportovní outdoorová bunda do mrazivého počasí. Ještě než si ji ale stihl její vynálezce Eddie Bauer patentovat, objevily se první luxusní varianty. Třeba úchvatná bílá saténová večerní varianta od Charlese Jamese. A od té doby patří prošívané textilní bundy ke klasice, která, zdá se, nikdy nevyjde z módy.

Péřovky jsou v posledních třech letech jedním z globálně nejprodávanějších zimních fashion produktů. Tu svoji si dnes může najít v podstatě každý, od byznysmenů přes bohémy a fashionisty až po vyznavače funkčního outdooru a workwearu.

V kolekcích na letošní zimní sezonu je tak vedle obligátních outdoorových matadorů jako Northface, Patagonia nebo Moncler měly snad všechny vlivné módní značky. Od Chanelu, Versaceho nebo Prady až po Juicy Couture.

A například v Jižní Koreji se statusovým symbolem staly dlouhé „spacákové“ bundy od těch správných značek. Přezdívá se jim spine breakers, protože jejich vysoké ceny doslova drtí rozpočty rodičů stylových teenagerů.

Za dnešní průvan v korejských peněženkách může nápad Američanky Normy Kamali ze 70. let. Po návratu z kempování s přáteli vzala promrzlá designérka do rukou nůžky a ze spacáku si vystříhala dlouhou prošívanou bundu.

O 10 let později, tedy v letech osmdesátých, udělali z barevných sportovních bund Moncler senzaci pouliční módy zase italští teenageři. Říkalo se jim Paninari, podle milánské kavárny, kde se scházeli. V jednom ze svých hitů z té doby na ně odkazují Pet Shop Boys .

Milánští Paninari jsou obecně z velké části zodpovědní za dnešní trend městského outdooru. Jako první začali ve městě nosit oblečení pro venkovní sporty od brandů jako Moncler, Timberland, Fiorucci, Armani nebo Best Company.

Osmdesátkové péřovky měly zářivé barvy a jejich nadýchanost nahrávala trendu velkých ramen. A syté barvy, ale také výrazné vzory a pro sport nečekané materiály jsou trendy i tuto zimu.

Ale zatímco loni ještě lovcům nejnovějších stylů stačila jednobarevnost a správné logo na prsou, podobně jako to bylo v 90. letech, letos se už očekává mnohem víc a nekončí to jen u kožešinových lemů, třásní, vzorů nebo efektních metalických, saténových a sametových materiálů.

Zásadní je i to, čím jsou nadýchané bundy plněné. Značky jako Everlane, Patagonia nebo Madewell, které jsou oblíbené zejména mezi mileniály se zájmem o etický životní styl, začínají místo peří používat výplně z recyklovaných plastů a polyesteru. Místo českého slova péřovka bychom tak možná měli začít hledat nějaký adekvátnější překlad anglického názvu puffer, třeba nadýchanka, nafoukanka, nabubřelka. Nebo možná rovnou plastovka?

Bunda Everlane

Že jsou péřovky globálně úspěšným produktem, potvrzuje i to, že se do jejich prodeje propisuje i politika. Kanadský label Canada Goose, který loni investoval spoustu peněz a energie do expanze na čínský trh, teď čelí bojkotu čínských zákazníků.

Zpočátku se zdálo, že největší překážkou v úspěchu bude v Číně rozšířená lokální verze značky, pojmenovaná Chinese Goose. Canada Goose musela dokázat, že není kopií, ale naopak předobrazem a kvalitnějším, a proto i dražším a prestižnějším konkurentem čínské značky.

Slibný rozjezd prodejů ale výrazně zasáhlo prosincové zatčení finanční šéfky čínské firmy Huawei Meng Wang-čou na území Kanady. Na čínských sociálních sítích se objevily výzvy k bojkotu značky se slovem Kanada v názvu a řada čínských konzumentů je podle čísel vzala vážně.

Pokud byste rádi zvolili nějaký autentický lokální brand, podívejte se na péřovky podle Pavla Brejchy nebo Tilaku, které jsou navržené i vyrobené v České republice.

Skvěle si umí s péřovkou na míru poradit také designérská značka LAFORMELA. A pokud chcete podpořit nastupující mladý talent, podívejte se na péřovky od Kataríny Mydliarové, které bodovaly v soutěži Van Graaf Junior Talent na Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku.