skip to main content

Pět skandinávských úlovků, které vás usadí – pohodlně, originálně a s důvtipem

3 minuty čtení

Stockholm Design Week, na kterém se předvádějí novinky designových značek a tvůrců, se za víc než 15 let své existence etabloval jako jedna z významných událostí ve světě designu, která se navíc neomezuje pouze na Skandinávii. A to je v konkurenci pařížského Maison et Objet a milánského Salone del Mobile co říct.

Mezi mnoha novinkami, které výrobci, designéři a školy na přehlídce letos vystavili, byla řada nejrůznějších židlí. A protože právě židle je jednou z ikon skandinávského designu, vybrali jsme ty, které si zaslouží zmínku a pozornost.

Röhsska, design Fredrik Paulsen pro Blå Station

Autorem židle je truhlář, výtvarník a designér v jedné osobě Fredrik Paulsen. Jméno získala podle předního švédského muzea designu, které se letos znovu otevře pro veřejnost. Jde o veskrze domácí výrobek – navržený a zhotovený ve Švédsku podle tamních standardů a nároků na udržitelný rozvoj. Rám pochází ze 150 let staré břízy ze Skåne. Židli vyrábí rodinná značka Blå Station.

Focus Pod, design Note Design Studio pro Zilenzio

Přestože severský design většinou provází estetika přímých linií, strohosti a minimální barevnosti s důrazem na černou a bílou, tým ze stockholmského Note Design Studia takové pojetí narušuje. Jeho kancelářská lenoška, která je zároveň pracovním místem i zástěnou do rozlehlejších prostor, připomíná spíš výtvory italských značek. Zilenzio je přitom brand skrz naskrz švédský a jeho zakladatelky Marie Lindqvist-Pahlstad a Jenny Helldén našly jednoduchý recept pro otevřené kanceláře: tlumení hluku pomocí nábytku a svítidel.

S-1500, design Snøhetta pro Nordic Comfort Products

Všestranné norsko-americké studio Snøhetta se v uplynulých měsících zabývalo mimo jiné zkoumáním složitého putování plastů světem. Rozhodli se tu proto obracet pozornost spotřebitelů od nových umělých hmot k recyklovaným a ve Stockholmu představili takto zhotovenou židli. Sedák je vyroben z použitých rybářských sítí ze severního Norska, kovový rám z recyklované oceli. Uhlíková stopa produktu je tak nesrovnatelně nižší než u konkurence.

Contour Chair, design Børge Mogensen pro Carl Hansen & Søn

Stará láska nerezaví a klasika se neokouká. Návrhář Børge Mogensen patřil k vlně dánské moderny, která v polovině minulého století zcela proměnila vnímání nábytku pocházejícího ze Skandinávie. Rodinná firma Carl Hansen se po 70 letech vrací k Mogensenově křesílku, které bylo ve své době revoluční odklonem od masivního dřeva a použitím lisované překližky. Poměrně jednoduchý tvar povyšují dekorativní výřezy v opěrce.

Tearoom Club Chair, design Nick Ross pro Menu

Je to klasika stará jako lenošivé odpolední vysedávání u konvice plné voňavého čaje. Skotský designér Nick Ross se na ni ale dokázal podívat současnýma očima a pro dánského výrobce Menu vytvořil vlastní podobu pohodlného křesílka. Obdařil ho jednoduchými geometrickými tvary a povrchem, který už na pohled láká k usednutí. A je celkem jedno, zda to bude v privátním klubu, v hotelu, nebo obývacím pokoji.