Před 13 lety musela propouštět stovky zaměstnanců a firma, kterou založil před více než 150 lety její prapradědeček, málem zkrachovala. Teď ale Zuzana Ceralová Petrofová řeší opačný problém.

Čtěte také: Mistři klavírníci. Umění opravovat piána se u Rendlů dědí už přes sto let

Hradecký výrobce klavírů Petrof, kterého řídí a spoluvlastní, totiž roste tak rychle, že ho brzdí jenom nedostatek lidí. „Poptávka je z celého světa tak velká, že bychom mohli vyrábět mnohem víc, ale chybí nám zaměstnanci. Hledáme je, kde se dá, ale marně,“ krčí rameny Ceralová Petrofová.

Zuzana Ceralová Petrofová

Její firma by se i proto letos měla se svým obratem pohybovat kolem 230 milionů korun a v Hradci by se mělo vyrobit kolem 1700 kusů hudebních nástrojů. Drtivá většina z nich (94 procent) zamíří do zahraničí, nejvíc do Asie (55 procent), kde najdete i nejdůležitější trh – tedy Čínu.

Důkaz, že se Petrofu daří nejvíc v jeho novodobé historii, teď můžete koneckonců vidět sami na vlastní oči. Dnes večer se totiž na okraji Hradce slavnostně otevře Petrof Gallery, obchodní a kulturní centrum, které vyrostlo přímo v areálu továrny v jedné z někdejších výrobních hal.

[gss ids=“52490,52488,52481,52482,52484,52485,52486,52487″]

Petrof do něj přesunul svůj nablýskaný showroom, vznikla tady i kavárna s výstavním prostorem a hlavně koncertní sál s kapacitou až 500 hostů, kde by se měly pravidelně pořádat koncerty. Unikátní projekt přišel firmu na téměř 70 milionů korun a pro Ceralovou Petrofovou je to splněný sen.

„Doufám, že by nás prapraděda pochválil,“ usměje se spolumajitelka slavné značky uprostřed místnosti, kde stojí největší koncertní klavír z nejvyšší řady Antonín Petrof, který vyjde na 4,3 milionu korun. „Jsme hodně zaměření na export, takže k nám často jezdí klienti ze zahraničí, a nám došlo, že vlastně nemáme žádné reprezentativní prostory, kde je přivítat,“ vypráví.

Nápad vdechnout nový život hale, která v Petrofu sloužila naposledy jako sklad, dostala někdy před pěti lety. Samotná stavba a rekonstrukce pak zabraly poslední dva roky.

„Chceme se víc otevřít veřejnosti. Spousta Hradečáků k nám chodí, můžou si projít výrobu, ale vždycky nám na závěr takové prohlídky chyběla nějaká krásná tečka. A tu už teď máme,“ usmívá se Ceralová Petrofová. „Nechceme konkurovat filharmonii nebo divadlům, ale podobně středně velký koncertní sál v Hradci chyběl, takže věřím, že si na svůj provoz vydělá,“ dodává.