skip to main content
Byznys

Pivní drive-in v karanténě zazářil. Hostivar díky němu udělal tržby, jako by bylo normálně otevřeno

2 minuty čtení

McDonald’s, KFC nebo Bageterie Boulevard mají svůj drive-in, ale pivovar? Ano, jeden v Česku je a v době zavřených restaurací a hospod zažívá zlaté časy. Najdete ho v pražské čtvrti Hostivař a jmenuje se přiléhavě Hostivar, neboť se historici domnívají, že obec dostala jméno po  „člověku zde žijícím, který hostům vařil nebo je chránil“.

Během pandemie koronaviru se před Hostivarem 2 (nedaleký Hostivar 1 pivní okénko pro motoristy nemá) tvořily fronty. Byla v nich auta, chodci i cyklisté, kteří k okénku přijeli buď pro pivo ve specifické plastové lahvi připomínající granát, nebo pro čerstvé pečivo a hotová jídla.

PET lahve Hostivaru, které připomínají granát, jsou dílem designéra Jana Čapka. | Foto Michael Tomeš

„Největší nápor přišel na velikonoční čtvrtek a pátek,“ vzpomíná Martin Kulík, majitel developerské společnosti Rodop a hlavní postava akcionářského spolku, který za skupinou pivovarů Hostivar stojí.

Hostivar 2, který se zkráceně označuje prostě jako H2, v době plošné karantény dělal stejný obrat, jako kdyby bylo normálně otevřeno. „Jeli jsme v plném počtu lidí, přičemž jsme celou tržbu procpali okénkem jeden na jeden metr,“ říká Kulík. „Prodali jsme i stejné množství piv jako před karanténou – zhruba tisíc denně.“

Když Kulík a spol. před třemi roky drive-in kousek od hornoměcholupské železniční zastávky postavili, netušili, jaký byznys s ním na jaře roku 2020 udělají. „Trefilo se to dobře, protože lidé už náš drive-in znali. Teď vidíme plus i v tom, že ho objevilo více lidí a že nám snad jako zákazníci zůstanou,“ věří Kulík.

Jak moc drive-in v době pandemie zabodoval, se ukázalo i ve srovnání se Spojovnou, což je třetí hospoda, kterou Kulík a spol. mají v Kunraticích nedaleko vysokoškolských kolejí. Tam měli otevřené klasické výdejní okénko a oproti H2 udělali jen třetinové tržby.

Reklama

První pivovar Hostivar se otevřel v roce 2013 a šlo v podstatě o akci zdejších obyvatel, kterým chybělo dobré místo, kam zajít na pivo. „Naše prvotní myšlenka byla, že si to děláme pro sebe,“ říká Kulík o 80 akcionářích, kteří se složili na první investici 28 milionů korun. Podnik se rychle stal velmi populárním, takže je těžké si tu večer bez rezervace sehnat místo u stolu. 

Martin Kulík u drive-inu pivovaru Hostivar | Foto Michael Tomeš

Oba Hostivary v sobě nesou architektonický rukopis studia ADR. Jeden z jeho zakladatelů Petr Kolář je Kulíkův spolužák ze střední, hostivařský rezident a také jeden z akcionářů pivovaru. Studio ADR za první Hostivar získalo ocenění Grand Prix architektů v kategorii Novostavba roku a nešlo o jediné ocenění projektu: Hostivar se také stal Minipivovarem roku 2013.

„Od začátku jsme cítili velký zájem. Moc mě potěšilo, že pivovar vzali místní za svůj. Je to radost,“ dodává Kulík s tím, že Hostivary si na sebe bezpečně vydělají a profit vytváří možnost investovat do dalšího vylepšování podniků. První vyplacená dividenda měla přijít až za letošní rok, ale tyhle úvahy zřejmě vezmou kvůli koronaviru za své.

Jednoduchou, až minimalistickou budovu H2 poznáte už zdálky – na střeše sedí červený kovový skelet sochy od Jakuba Flejšara. Není to jediné umělecké dílo v areálu. Uvnitř hospody jsou dva velké nástěnné obrazy od známého moravského umělce Milana Housera a na sousedním golfovém hřišti z greenu vykukují zajímavé kamenné bloky od sochaře Pavla Opočenského.

Kulík by vůbec chtěl areál hostivařského golfového hřiště a blízkého okolí proměnit ve velkou galerii, z níž většina by byla pod širým nebem. Obří stometrovou zeď uvnitř golfového komplexu (ten se na jaře příštího roku rozšíří o druhé devítijamkové hřiště) by měl vymalovat Pasta Oner a v plánech jsou i dvě rozhledny. Ty by měly částečně sloužit jako galerie moderního umění.

„Ale jestli to bude za dva roky, nebo za deset let, to nevím,“ říká Kulík. „Opravdu to nemusíme dělat zítra. Nic mě netlačí.“

Reklama
Reklama
Reklama