Ač začal velmi nenápadně, skromným a původně vlastně soukromým nápadem, teď je to jeden z velkých příběhů současné krize způsobené koronavirem. Půvab mu navíc dodává, že jde o příběh typicky český, neboť kampaň Zachraň pivo se týká nejoblíbenějšího nápoje tuzemských konzumentů.

Za iniciativou stojí minipivovar ze středočeského Kytína, který měl nejprve starost, co si má počít se 14 tisíci litry již navařeného piva poté, co mu pandemie uzavřela restauraci, kde ho primárně prodává. Majitele pivovaru Michala Pomahače ale vzápětí trklo, že navlas stejné trable mají i všichni jeho kolegové. A že by – věren svému příjmení – mohl pomoci všem.

„S kamarády a spolupracovníky jsme obvolali spřátelené pivovary, rychle udělali web a prostřednictvím Facebooku dali o nápadu vědět,“ líčí Pomahač. „Na počátku bylo do akce zapojeno devět pivovarů.“

Devět pivovarů? Po necelých třech týdnech od vynucené cedulky „closed“ na dveřích veškerých restaurací jich je na webu Zachraňpivo.cz registrováno 189! S informacemi o poloze, možnosti výdeje, otvírací dobou a nabídkou.

„A dalších zhruba 50 pivovarů se chce připojit, což se také stane, dokonce se mohou sami na web zalistovat, poněvadž tak velký zájem už bylo složité našimi silami zvládat,“ prozrazuje Pomahač, který je příjemně šokován tím, co rozpoutal.

Zachraň pivo? Princip nápadu je jednoduchý: lidé jsou vyzváni, aby si na mapce na webu našli nejbližší pivovar, objednali si tam pivo a skočili si pro něj. Částečně tím zmírní tísnivou situaci minipivovarů vařících nepasterizované čerstvé pivo, které nevydrží dlouho, a nevypije-li se, bude se muset vylít.

A lidé na tuto výzvu masově slyší. Podle Pomahačových zpráv si pro pivo chodí nejen ti, kteří ho brali i v normálních časech, ale také noví zákazníci – zkrátka proto, že chtějí pomoci místu, které dělá jejich okolí lepším.

Jak to funguje v praxi, je vidět právě v Kytíně, malebné vesnici na úpatí Brd. Tamější pivovar, který Pomahač – jehož hlavním byznysem je firma CAG na výrobu dveří se sídlem taktéž v Kytíně – s výjimečným vkusem vybudoval na návsi a otevřel jej v únoru 2017, má v zadním dvoře otevřeno výdejní okénko. U něj stojí víceméně pravidelně ve způsobných rozestupech fronta zákazníků v rouškách. Doma je sundají a napijí se v petkách doneseného piva.

Pivovar má v zadním dvoře otevřené výdejní okénko. | Foto Pivovar Kytín

Vzdor nečekaně velkému počtu zachránců piva se počet piv určených k záchraně zvyšuje. Logicky, poněvadž přibývá zapojených pivovarů. V době vzniku tohoto textu – ve čtvrtek odpoledne – zbývalo k vypití přes 6,5 milionu půllitrů. Fatální jizvu, kterou nyní minipivovary utržily, akce nemůže zacelit, aspoň ji ale „pofouká“, aby nebolela tolik.

K propagaci pomáhají i influenceři, kupříkladu herec a autor populární Gastromapy Lukáš Hejlík. A iniciativy z Kytína už si všimli i za hranicemi: psala o ní britská BBC, zmínky o ní přinesly španělská či francouzská média.

Co víc, celá věc může přerůst do dalšího a zprvu absolutně nezamýšleného rozměru. Pomahače a jeho tým předběžně oslovily internetový obchod Mall.cz a přepravní společnost Liftago s tím, zda by – až se koronavirové časy přeženou – nešlo Zachraň pivo přetvořit v prodejní nástroj, díky němuž by se k zájemcům produkty malých pivovarů nadále dostávaly.

Jde zatím o vzdálenou vizi, ovšem její realizace by mohla přispět k restartu odvětví, jež v současnosti dostává na frak a bude se dlouho vzpamatovávat. „Beru tuto ideu čistě neziskově, jen s vidinou toho, že by se i díky ní třeba nepoložilo tolik minipivovarů, byť některé to bohužel asi nemine,“ říká Pomahač. „Hlavně mám ale radost ze strašně pozitivní reakce, kterou jsme vyvolali.“

Na to je třeba si ťuknout. A také na zdraví, což se v této době hodí víc než kdy jindy. Že k tomu nedojde točeným pivem, nýbrž tím z petky, není v tuto chvíli rozhodující.