skip to main content
Forbes Woman

Plášť se jmény režisérek i obnošené šaty. Oscarové róby letos ovládla politika a téma udržitelnosti

Kdysi se říkávalo „víc je víc a na Oscarech vůbec nejvíc“. Platilo, že oscarové róby bývaly těmi největšími, nejopulentnějšími, nejbarevnějšími a nejvýraznějšími z celého roku.

Právě skončený 92. ročník udílení cen americké Akademie filmového umění a věd ale potvrdil, že tato doba minula. Na červeném koberci vládla letos uměřenost. Herečky vsadily převážně na tóny bílé, černé a stříbřité – a tradičně také na značky, s nimiž spolupracují dlouhodobě. Co která herečka na červeném koberci předvede, je pro daný brand reklama takřka k nezaplacení.

I když doslova vzato: herečky samozřejmě zaplaceno dostávají. Byť trochu jinou formou, než byste zřejmě čekali.

Uveďme si pár konkrétních příkladů z letošního oscarového ceremoniálu. Charlize Theron, nominovaná za hlavní roli ve filmu Bombshell, oblékla na míru šité klasické černé šaty Dior. S francouzským módním domem je spojena dlouhodobě, ostatně i jako tvář jeho parfému J’Adore Dior.

Foto David Fisher / Shutterstock

Herečky dlouhodobě spojené s konkrétní značkou mají uzavřené i poměrně striktní kontrakty, jejichž součástí je nezřídka zákaz oblékat na večerní gala jiné značky než róby daného módního domu. Odměnou je jim pak možnost vybírat z takřka nepřeberného zásobníku módních kreací dané značky.

Podobně nastavenou spolupráci má i další populární herečka Margot Robbie, nominovaná letos za vedlejší roli ve filmu Bombshell. Dlouhodobě spolupracuje s módním domem Chanel, je tváří jeho parfému i kosmetiky, a tak není překvapením, že na nedělní Oscary oblékla – rovněž černé – šaty od Chanelu.

Foto Amy Sussman / Getty Images

S Diorem má dlouhodobou smlouvu i oscarová vítězka z roku 2011 Natalie Portman. Tvář jeho parfému Miss Dior na letošní Oscary oblékla šaty od Dioru, byť jimi letos dala najevo nesouhlas. Černo-zlaté vyšívané šaty doplnila na červený koberec dlouhým pláštěm či kápí, jejíž lem zdobily zlaté výšivky jmen.

Nešlo o jména náhodná: Natalie Portman si na šaty nechala našít jména režisérek, které měly sice v minulosti film v oscarových nominacích, samy však na Oscara nominovány nebyly.

Foto Jordan Strauss / Invision / AP

Něco takového se totiž mužům režisérům stává jen málokdy. Pokud posbíral váš film pět a více nominací a nominován je i v kategorii Nejlepší film, téměř s jistotou máte i šanci na režijní cenu, zatímco v případě žen jsou režisérky opomíjeny.

Nechvalně proslulé pravidlo potvrdil i letošní ročník: nová adaptace slavného románu Malé ženy spisovatelky Louise May Alcott získala letos hned šest oscarových nominací. Režisérka Greta Gerwig však z Oscarů vyšla s prázdnou, když se nedočkala ani nominace. I proto její křestní jméno s několika dalšími zdobilo „protestní plášť“ Natalie Portman.

Reklama

Ta je ostatně svými oscarovými gesty proslulá. Roku 2011 došlo pár dní před slavnostním večerem k obřímu skandálu v Paříži. Šéfdesignér módního domu Dior John Galliano na terase hotelu ve čtvrti Marais tehdy v opilosti sprostě urážel přítomné hosty, počastoval je řadou zcela nepublikovatelných antisemitských urážek a byl ze své židle okamžitě odvolán.

Natalie Portman, sama rodačka z Jeruzaléma, tehdy obratem rozvázala domluvenou módní spolupráci a nachystanou oscarovou róbu od Diora si prostě odmítla obléknout. Oscara za Černou labuť pak ve vysokém stupni těhotenství převzala v narychlo připravených, překrásných tmavofialových empírových šatech značky Rodarte.

Zachránit Natalii Portman v hodině dvanácté, a navíc s takovou porcí publicity? To je reklama, o jaké se Rodarte nesnilo, a o mladou losangeleskou módní značku byl rázem na Oscarech zájem.

Naopak ani na Oscarech si už několikátý rok „neškrtla“ druhdy veleúspěšná značka Marchesa. Vypracované večerní róby této značky přitom v minulosti na Oscarech pravidelně předváděly všechny prvoligové hvězdy, od Scarlett Johansson přes Naomi Watts až po Anne Hathaway.

Jenže za módním domem stojí Georgina Chapman, dnes už exmanželka souzeného producenta Harveyho Weinsteina. Právě on herečky k výběru manželčiných šatů v časech své – i její – největší slávy často přesvědčoval a dělal své tehdejší partnerce po léta všemožnou reklamu.

S jeho pádem však přišel i pád módního impéria jeho ženy. Ačkoli se Georgina s Harveym před dvěma lety rozvedla a zapřísahala se, že její byznys nemá s exmanželovými sexuálními a finančními skandály co do činění, nad její reputací zůstal viset pochopitelný stín.

Pro červený koberec oblékají herečky speciální stylisté, kteří si na tomto oboru vystavěli celou kariéru. Za každým lookem stojí celý tým lidí, od šatů a bot přes šperky, make-up, vlasy a doplňky. Záleží na každém, i tom nejmenším, detailu. Cena jednoho outfitu se odhaduje průměrně na 10 milionů korun – některé kreace vycházejí z přehlídek, jiné jsou herečkám šity na míru dle jejich přání.

Módní domy pak běžně pronajímají celá apartmá v nejluxusnějších hotelích v Los Angeles, v nichž vybraným herečkám poskytují privátní konzultace a prezentace svého nejnovějšího módního zboží. Obléci Reese Witherspoon, Natalii Portman, Julii Roberts, Nicole Kidman, Charlize Theron, Margot Robbie nebo Umu Thurman představuje pro každý módní brand vyznamenání.

Stále častěji se na červeném koberci objevuje i další trend. Organizátoři cen Britské filmové akademie Bafta letos například vyzvali všechny nominované herce a herečky, aby se na červený koberec dostavili nikoli v nových šatech, ale v modelu, který už měli na sobě při jiné příležitosti.

A byť Oscary takové pravidlo letos nevyhlásily, i do hollywoodského Dolby Theatre si některé hvězdy vzaly už starší šaty – dříve nošené nebo třeba vintage, tedy ze starších kolekcí.

Penelope Cruz se tak o nedělním večeru blýskla ve starší róbě značky Chanel a vintage Chanel měla na sobě i zmíněná Margot Robbie. Na lesku to hvězdám rozhodně neubralo!

Reklama
Reklama
Reklama