Pracovní oběd končí a na řadě je placení. Kdy se máte nechat pozvat a kdy byste se měli naopak o placení postarat vy? Pokud si tím nejste jistí a na konci schůzek většinou jen nesměle přihlížíte, zopakujte si platící etiketu.

Platím já:

  • Když jsem na obědě s někým, kdo mi v práci pomohl nebo když mi bez nároku na odměnu poradil.
  • Když svolávám schůzku a žádám od dotyčného laskavost nebo službu.
  • Když z výsledné schůzky budu profitovat více já (nebo moje firma) než druhý přítomný.
  • Když obědvám s klienty, kteří jsou pro mou společnost důležití, a chci si s nimi udržet výjimečný vztah.
  • Když sedím u stolu s klienty/zástupci firmy, kteří za mě a mé kolegy platili minule.
  • Když jsem šéf a zvu na oběd své podřízené.
  • Pokud jsem na schůzce s někým, s kým jsme si pracovně rovni, a já vybral restauraci.

Nechám se zvát:

  • Pokud jsem já ten, kdo druhé straně pomáhá nebo radí.
  • Když jsem na schůzce s obchodním klientem, se kterým se vzájemně potřebujeme, a já jsem platil minule.
  • Když jdu na pracovní oběd s někým, kdo se mnou chce zahájit pracovní spolupráci. I když se v tomto případě se očekává, že platí druhá strana, vy byste měli ze slušnosti nabídnout poloviční účast.
  • Když mě kolega pozval na oslavu povýšení nebo na oslavu získání podílu ve firmě.

Uděláte dojem:

  • Když se postaráte o účet, aniž by to musela druhá strana řešit.
  • Když dopředu řeknete, že je pracovní oběd/večeře na vás. Vy i druhá strana budete vědět, na čem jste, a vyhnete se tak nepříjemnému přetahování se o účet.
  • Pokud jste se nanašli ani v jedné kategorii, navrhněte placení půl na půl.
  • Když je na řadě druhá strana, při placení připomeňte, že příště jde účet za vámi.
  • Když po společném pracovním obědě pošlete e-mail nebo sms s poděkováním za pozvání.

Naopak se vyhněte:

  • Placení za každé situace. Pokud byste se měli s protistranou střídat, respektujte to. Vaše placení v druhých může evokovat snahu mít vše pod kontrolou. Doslova za každou cenu.
  • Hádání se o účet. Pokud vám druhá strana řekla, že má placení na starosti, nehádejte se. Tedy, pokud nejste ve Španělsku.
  • Stěžování si na vysoké ceny. Pokud jste restauraci vybrali vy, je to vaše mínus, že jste si nenastudovali menu. Jestli jste v podniku, který vybrala protistrana, měla by se o účet postarat ona, takže vaše stěžování stejně nic nevyřeší.
  • Objednání si toho nejdražšího z menu, pokud víte, že nejste s placením na řadě. Nemusíte si nutně dávat to nejlevnější. Stačí jen, když nebudete druhou stranu chtít co nejvíc využít.

Poslední tip: Dejte si na pracovním obědě sdílené jídlo. Třeba misku nachos nebo variaci chodů pro více lidí. Důvod? Sdílení jídla urychluje vyjednávání. Tak dobrou chuť!