Z devíti na 45 miliard za tři roky. To je zrychlení plzeňské Škody Transportation pod vládou skupiny PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera. Jde o objem získaných zakázek, které se v loňském roce zastavily na čísle 44,7 miliardy korun. Ještě v roce 2017, kdy PPF firmu zdecimovanou akcionářskými spory a dlouhým prodejem získala, se jen lehce přehouply přes devět miliard.

Na tradiční strojírně, která vyrábí tramvaje, vlaky či trolejbusy a poslední dva roky ji řídí Petr Brzezina, je tak dobře vidět síla Kellnerovy skupiny. Ať už jde o finanční zázemí, které Škodu stabilizovalo a učinilo ji věrohodnější v očích zákazníků, nebo o znalost místních trhů a výkonný lobbing.

„Loňský rok je pro nás mimořádný úspěch, z pohledu zakázek jsme se dostali na objem, který jsme původně čekali až v příštím či přespříštím roce. Potvrdili jsme, že jsme schopni vítězit a být konkurenční na evropském trhu. Zároveň je třeba dodat, že některé nové zakázky jsou charakteru dlouhodobého servisu a budou realizovány v horizontu deseti i více let,“ uvedl pro Forbes předseda představenstva a prezident skupiny Škoda Transportation Petr Brzezina.

Loni tak plzeňská Škoda zvítězila například v tendru na dodávku tramvají pro německý Bonn. Celkem tam má dodat 26 vozidel z platformy ForCity Smart a celková výše kontraktu může dosáhnout téměř čtyř miliard korun. První tramvaje se v Bonnu objeví v roce 2022. Škoda Vagonka uspěla zase v Lotyšsku, kam by měla dodat 32 jednopodlažních jednotek pro příměstskou dopravu, a ve společném konsorciu firmy slavily úspěch také u Českých drah.

„Letošek bude ve znamení realizace získaných zakázek, akcelerace investic a zvyšování technických a výrobních kapacit. Budeme investovat do výroby, technologií, nabírat také nové pracovníky a rovněž zvažujeme nové akvizice,“ říká k letošku Petr Brzezina. Podle něj se skupina drží vytyčené strategie odsouhlasené PPF, kterou je dostat se během následujících dvou let na pravidelné roční tržby kolem jedné miliardy eur. V přepočtu tedy 25 miliard korun. Čísla za loňský rok zatím nekomentoval.