Pět středoevropských pivovarů ze skupiny SABMiller včetně Plzeňského Prazdroje skončí v rukou japonské pivovarnické skupiny Asahi. Asijský obr potvrdil v klání několika solventních zájemců roli favorita, za evropské pivní značky zaplatí v přepočtu bezmála 200 miliard korun. Tuzemští sázkaři přesto více věřili ve vítězství nejbohatšího Čecha Petra Kellnera.

Výsledek trh nepřekvapil, snad kromě dojednané kupní ceny. Ta se vyšroubovala nad původní odhady o desítky miliard korun. „Je evidentní, že Japonci o aktiva SABMilleru velmi stáli a nedovolili, aby se opakovala situace z roku 2012, kdy prohráli v boji o StarBev se severoamerickými pivovary Molson Coors,“ připomíná si Jiří Šimara, analytik makléřské společnosti Cyrrus, který pivovarnický trh dlouhodobě sleduje.

Čtěte také: Odmítl křeslo v kancelářské zoo, raději vaří pivo pro žíznivý severozápad

Jedině strategický investor z oboru byl podle analytiků schopný nabídnout takhle vysokou sumu. Tím vyřadili ze hry i bohaté finanční investory v čele se skupinou PPF Petra Kellnera.

„Asahi si kupuje svou budoucnost. Vzhledem ke stárnutí obyvatel Japonska klesá i tamní spotřeba piva, na což management reaguje expanzí na nové trhy s potenciálem většího růstu. Jen tímto způsobem si může firma udržet své významné postavení na světovém pivovarnickém trhu,“ všímá si Šimara. Právě Plzeňský Prazdroj bude pro nového japonského majitele vůbec tím nejdůležitějším přírůstkem.

Zároveň neočekává, že změna vlastníka bude mít dopad na samotnou firmu ani na její zákazníky v Česku.

„Myslím, že provozu Plzeňského Prazdroje se změna ve vlastnické struktuře nikterak nedotkne. Firma teprve před nedávnem zdražovala svou produkci a v současnosti není důvodu k dalším úpravám v cenové politice. Na místě dle mého názoru nejsou ani obavy o případné snížení kvality plzeňského piva. Japonci se budou ke značce Pilsner Urquell chovat s náležitou úctou. Přece jen jde o nejcennější aktivum v rámci celého balíku firem, které nyní Asahi přebírá,“ dodává Šimara.

Vedle Prazdroje zahrnuje transakce také polské značky Tyskie a Lech, slovenský Topvar, maďarský Dreher a rumunský Ursus.

I přes jasnou pozici japonského favorita, čeští sázkaři spoléhali spíše na akviziční schopnosti nejmovitějšího Čecha. Sázky na nového majitele evropských pivovarů vypsala společnost Fortuna v polovině listopadu. Od té doby si na výsledek pivního superobchodu zaspekulovalo asi 350 hráčů a jejich celkové sázky dosáhly zhruba 60 tisíc korun.

„Ti, kdo se rozhodli vsadit, zkoušeli spíše uhodnout vyšší kurz, šli proti názoru bookmakerů a nejvíc věřili Kellnerovi. Věřilo mu 65 procent sázkařů,“ potvrzuje Petr Šrain, mluvčí sázkové kanceláře Fortuna.

Na největšího favorita Asahi – kurz začínal na 1,6:1 – mířilo pouze pět procent všech sázek. Na švýcarsko-česko-kanadskou alianci Jacobs Holding, R2G bývalého gumárníka Oldřicha Šlemra a kanadského penzijního fondu PSP směřovalo asi 15 procent sázek a to při kurzu 4:1. Právě tato formace nabídla podle dostupných informací druhou nejvyšší nabídku.

Velký zájem o sázky na PPF nakonec stlačil kurz na vítězství Kellnerovy skupiny ze 4:1 na 2:1 a naopak kurz na Asahi stoupl na konečných 2,05:1.

„Výsledek tedy jednoznačně nahrává bookmakerům, pro vyhodnocení sázek však ještě musíme vyčkat formální stvrzení transakce,“ říká k tomu Šrain.