Spoluzakladatel a hlavní tvář značky Mana Jakub Krejčík popochází po pódiu a začíná pěkně od píky. Se svými věrnými prý začal dělat jídlo v prášku (Mana Powder), aby omezil stále rostoucí koncentrace metanu a oxidu uhličitého v ovzduší. Jeho velkým producentem jsou totiž miliardy zvířat chovaných na maso.

Dalším milníkem prý pro firmu bylo, když vedle prášku vyvinula nutričně vyvážené nápoje (Mana Drink), které byly pro koncového zákazníka přece jen snesitelnější. „A teď to, k čemu jsme celou tu dobu směřovali. Představuji vám,“ tlačítkem posune prezentaci a na plátně se zjeví burger. „Říkáme mu Mana Burger,“ dodá s úsměvem.

Česká firma stvořila ikonický produkt všech masožravců, jenom úplně bez masa. Navíc ve složení, které jak už je u Many známo, dodá člověku všechny živiny najednou, takže teoreticky nemusí jíst nic jiného než tyhle burgery. „Vyvinuli jsme burger, který má skvělou chuť a strukturu jako skutečné maso, jeho výroba je výrazně šetrnější k životnímu prostředí a energetická náročnost je o polovinu nižší než u výroby hovězího. Ale hlavně jsme dokázali vyvinout rostlinný burger, který je kompletní po nutriční stránce a obsahuje ideální poměr všech živin, které člověk podle vědeckých doporučení potřebuje. Jsme přesvědčeni, že je to v současnosti nejzdravější rostlinný burger na světě,“ říká Krejčík.

Rostlinný Mana Burger na grilu. Foto: Mana

Takže teď přeskočíme všechny další specifikace nové pochutiny a řeknu vám prostě, jestli je možné se s radostí v srdci i na jazyku živit jen tímto pokrmem. Jako zarytý masožravec můžu říct, že nová náhražka chutná překvapivě dobře. Jako maso to není, ale v ústech poznáte, že tvůrci ze společnosti Heaven Labs, která Manu vyvíjí, zapracovali na struktuře, jež je opravdu mletému hovězímu podobná.

Jinak řečeno, s okurkou, houskou a veganským čedarem se to fakt dá. Ovšem jíst tohle jídlo v jednom kuse? Případně prokládat ho tekutou Manou? No, asi nejsem cílová skupina.

I když tvůrci to u běžných strávníků rozhodně nevzdávají. Necílí jenom na vegany, kteří se tak nějak nabízí, ale prakticky na všechny. „My jsme vytvořili produkt, který má uspokojit ty, kteří milují maso. Ty, kteří ho milují za to, co je v něm tak lákavé. My to naprosto respektujeme, jsme s nimi na jedné lodi a věříme, že jsme jim to naším burgerem doručili,“ tvrdí Krejčík.

Nový burger vyvíjela firma tři roky a za jeho přípravu utratila miliony korun. Burger si Mana kompletně vyrábí ve vlastním výrobním závodě v Uhříněvsi, kde zaměstnává vlastní odborníky z potravinářství a biochemie. Rostlinný ekvivalent masa obsahuje směs pěti rostlinných bílkovin (hrachové, rýžové, konopné, mungové a řasové bílkoviny), má vysoký obsah vlákniny i omega-3 z mořských řas, obsahuje nenasycené oleje, 14 vitaminů a 24 minerálních látek.

Rostlinný Mana Burger. Foto: Mana

Naopak má nízký obsah soli, jejíž vysoké množství je některým rostlinným burgerům vyčítáno. Potravina je také bez přidaného glutamátu, bez lepku a jakéhokoliv jiného alergenu. Proto také nebyla použita sója, která je u bezmasých výrobků běžnou ingrediencí.

Středou počínaje spouští Mana objednávky nového burgeru na svém webu. První zákazníci v Česku a v Německu by měli zmražené burgery dostat už v březnu. V závěsu budou i zákazníci z USA, kde před měsícem otevřela Mana pobočku a spustila e-shop. Burgery by se měly ale postupně objevovat i v obchodech a restauracích. Než firma začne svůj burger doručovat, dokončí modernizaci a rozšíření výrobní linky, která bude nově schopna vyprodukovat až dvěstěpadesátkrát více než současný stroj, a pomůže tak firmě lépe uspokojit očekávanou poptávku v roce 2020.

Zároveň s tím společnost buduje ve svém sídle v Uhříněvsi nové zázemí a laboratoře pro své výzkumné a vývojové oddělení, kde vznikají všechny nové produkty Many. Jedná se o investice v řádu deseti milionů korun. Celkem Heaven Labs od svého začátku investoval do nových výrobních technologií a modernizace zázemí více než 55 milionů korun. Od prvních krůčků, kdy Krejčík vyráběl práškové pokrmy ve tchánově garáži a balil je do pytlíků z IKEA, tedy docela slušný skok.

Mana urazila od svého vzniku opravdu velký kus cesty. Poté, co byla v prvních dvou letech k dostání pouze ve vlastním e-shopu, začal její práškovou verzi v roce 2017 prodávat světový e-commerce gigant Amazon. Od roku 2018 už mohou hotový drink Mana koupit zákazníci v běžných hypermarketech, trafikách, na čerpacích stanicích či v potravinách se zdravou výživou. Celkem se jedná o více než tisíc prodejních míst.

Celkem tak už Krejčíkova firma prodala více než 11 milionů porcí jídla do celého světa. Po skromných začátcích, kdy v roce 2014 utržila Mana 23 milionů korun, tak strmě roste i její obrat. V roce 2017 již činil 87 milionů, a loni dokonce 151 milionů korun. Letos Krejčík očekává tržby okolo 200 milionů.

Jak s tržbami zahýbe nový burger, se Krejčík prý nechá překvapit a žádné předpoklady dopředu neříká. Nicméně na tvářích kluků z Many je vidět, že i v souvislosti se vstupem na americký trh by to mohla být slušná jízda.