YouTube každoročně roste a roste. Za posledních 10 let se stalo jedním z největších a nejvlivnějších médií na světě a denně se na něm objeví miliardy nových videí – od banálních a jednoduchých přes praktická nebo edukativní až ke komerčním. Význam YouTube v dnešní době dobře dokazuje i fakt, že začalo být schopné dělat celebrity z neznámých lidí pouze tím, že na něm postují svá videa.

Jaká jsou ta nejpopulárnější za rok 2015? Pokud byste tipovali, že na předních pozicích se budou držet hudební klipy, nespletli byste se. Tady je ovšem potřeba dodat, že YouTube do svého Top listu hudební videa nezařazuje a má pro ně vlastní kategorii. Té aktuálně vévodí See You Again od Wiz Khalify (přes 1 200 000 000 zhlédnutí) a Sugar, kapely Maroon 5 (s necelou miliardou zhlédnutí).

Nejlepší desítka nehudebních klipů vypadá následovně:

10. Mean Tweets Jimmyho Kimmela – Prezidentský speciál (35 376 239 zhlédnutí)

I když u nás ještě úplně neprorazily, jsou „Zlé nebo jízlivé tweety“ v USA velmi populárním formátem, který používá spousta známých pořadů, včetně proslulé show Jimmyho Kimmela. Jde o krátký sestřih, v němž Kimmelův host čte ty nejjízlivější nebo nejvtipnější komentáře na svou osobu, které o něm lidé napsali na svých účtech. Všichni Američané proto byli napjatí, jestli produkce talkshow udělá u prezidentského dílu výjimku. Nestalo se tak, a i když tweety pro Obamu pravděpodobně prošly lehkou korekcí (žádný opravdu drsný se v sestřihu neobjevil), staly se prezidentské Mean Tweets desátým nejpopulárnějším videem na YouTube letošního roku.

9. DashCam Confessional – Policie Dover (37 928 079)

Záběry policie se obvykle dostávají do popředí zájmu spíš tehdy, když se v jejím zákroku objeví nějaká kontroverze. V tomto případě je to ale jinak. Strážci zákona z amerického Doveru ve státě Delaware se rozhodli ukázat svým spoluobčanům, že jsou taky jenom lidé, a v sérii videí s názvem „Co se děje v policejním autě, když se nikdo nedívá“ zveřejnili na svém Facebooku, jak jejich kolegové trsají za volantem na hity z rádia. Že byl tento nápad trefa do černého, potvrzuje lavina pobavených komentářů, které zaplavily stránky doverské policie i samotné YouTube. Největší místní celebritou se stal policista Jeff Davis, který to rozjíždí při písničce Shake It Off od Taylor Swift.

8. Británie má talent – Callum Scott (40 139 429)

Osmou příčku obsadilo hudební video, i když ne tak docela. Jde o vystoupení Angličana Calluma Scotta v soutěži Britain’s Got Talent. Za vysokým počtem zhlédnutí pochopitelně stojí dojemný příběh. Callum se totiž přihlásil do soutěže se svou sestrou, která šla na řadu před ním, a extrémně znervózněl, když neuspěla. On ale zazpíval tak, že dojal i vyhlášeného drsňáka Simona Cowella, který ho zlatým tlačítkem poslal rovnou do bojů o prvenství.

7. Chlápek v obřím balonku – The Slow Mo Guys (42 782 413)

Určitě už jste někdy viděli jedno z těch skvělých videí, jak něco letí, praská, rozpadá se nebo teče v extrémně zpomaleném čase. Za většinou těchhle perliček stojí parta vtipálků, kteří si říkají The Slow Mo Guys a jejich letošní nejsledovanější kousek, kdy se jeden z nich nasouká do obřího balonku a hadicí do něj pouštějí vodu tak dlouho, dokud nepraskne, se stal pro letošek sedmým nejpopulárnějším videem na YouTube.

6. Karaoke Justina Biebera v autě – James Corden Late Late Show (45 361 077)

Na světě není moc dalších lidí (včetně těch nejkontroverznějších politiků), kteří by vyvolávali podobné emoce jako tenhle kanadský hezounek. Jedni ho fanaticky zbožňují, druzí mu nemůžou přijít na jméno. Proto asi není překvapení, že když James Corden ve své show, v níž má pravidelnou rubriku „karaoke s celebritou v autě“, vypustil do světa tohle video, strhla se kolem něj na YouTube hotová vřava.

5. Šílená karaoke bitva v show Jimmyho Fallona – Jimmy Fallon, Kevin Hart, Will Ferrell (55 322 893)

Znovu talkshow a znovu karaoke, tentokrát ovšem trochu jinak. Jimmy Fallon si se svými hosty dává „Lip Sync Battle“ běžně a mívá v ní i větší celebrity, ale Will Ferrell je na tomhle poli sakra těžký soupeř. Sám totiž dlouhá léta vystupoval jako večerní komik, a tak se do souboje obul s takovou vervou, že jeho sledovanost už letos žádný Fallonův host nepřekonal.

4. Love Has No Labels – Ad Council (55 783 777)

Mezi čtyři nejlepší se tohle video dostalo možná trochu překvapivě, ale jako všechno, co má silný sociální podtext, prostě frčí. Jde o kampaň americké společnosti Ad Council, která pomocí jednoduchého triku nechala lidi zamyslet se nad tím, jaké předsudky doopravdy mají. Podobné projekty mají na YouTube prakticky vždycky silnou fanouškovskou základnu.

3. Kanadský žertík s plastovými míčky – Roman Atwood (58 334 180)

Roman Atwood bude asi jeden z těch tátů, kterého by chtělo mít doma každé dítě. Sám je totiž pořád evidentně tak trochu kluk. Těžko říct, jestli jeho manželka sdílí tohle nadšení, ale na videu, které se za rok 2015 stalo bronzovým nejsledovanějším, nevychází z údivu. Atwood se totiž rozhodl, že nebude jen tak sedět na gauči a nechá celé přízemí jejich domu naplnit dětskými plastovými balonky. Výsledek předčil dokonce i slavnou „kuličkovou“ scénu ze sitcomu The Big Bang Theory.

2. Clash Of Clans – Liam Neeson (90 725 761)

Super Bowl – finálový zápas amerického fotbalu – je ve Spojených státech absolutní špička. Jediným případem, kdy neměl v době svého vysílání nejvyšší možnou sledovanost, bylo, když se souběžně vysílal poslední díl seriálu M.A.S.H. – v roce 1983. Reklamu v přestávkách Super Bowlu by proto chtěl mít každý, protože ji zkrátka každý uvidí.

Přestože taková propagace stojí neuvěřitelné peníze, pořídila si ji letos online hra Clash of Clans: Revenge. „Půjčila“ si k tomu herce Liama Neesona a zparodovala jeho populární scénu z filmu 96 hodin. Vtípek se brzy dočkal mnoha dalších předělávek a autoři Clash of Clans si mohou mnout ruce. Video už na YouTube vidělo více než 90 milionů lidí.

1. Silento – Watch Me (Whip / Nae Nae) – Tianne King (121 610 775)

A paradoxně nejkontroverznějším účastníkem celého žebříčku je jeho vítěz. Zaprvé jde o hudební klip (byť jeho produkce se brání tím, že jde spíš o propagaci kampaně Watch Me Dance On) a zadruhé se setkává s názorem, že je k uzoufání nudný, byť nabízí pohled na roztomilé děti skotačící v ulicích New Yorku. Skoro se až nechce věřit, že ve sledovanosti poráží populární Neesonovu reklamu o více než 30 milionů zhlédnutí. S takovým počtem na takovém serveru, jako je YouTube, jej ale nelze brát na lehkou váhu.