Datum 2. září letos vychází na první školní den. Leckdo z něj má těžkou hlavu a nemáme tím na mysli jen děti a dorostence, kteří zapadnou zpátky do školních lavic. Kvalitu vzdělání v Česku a výběr vhodného zařízení pro své potomky řeší stále více rodičů. Alternativní, mezinárodní, výkonové, kreativní… přívlastků a variant škol se nabízí řada.

Tahle kritéria si při výběru zvolila trojice důležitých person českého byznysu:

Petr Kasa, zakladatel Pilulka.cz a Kasa.cz

foto: Jiří Turek a Jana Jabůrková

dcera nastupuje na střední školu, mladší syn chodí na základní

Když jsme hledali základní školu, hledali jsme takovou, která bude klást důraz na dovednosti a ne na obsahové znalosti. Děti chodí do školy, kde sice neumějí na 100 procent vyjmenovaná slova, ale snaží se porozumět smyslu a fungování světa. Snaží se kriticky myslet a nevěřit všemu, co slyší v televizi nebo čtou v novinách. Ptají se, proč věci fungují tak, jak fungují a ne jinak. Děti chodí do školy rády a největším trestem pro ně je, když by měly být jeden den doma. Naopak při střetu ze spolužáky z „normálních škol“ jsou někdy vystavováni situacím, kdy nechápou, proč některé děti dělají něco jinak, jen proto, že se to tak dělá.

U střední školy jsme pak pro dceru hledali něco v podobném duchu jako základní školu. Jako variantu jsme řešili i osmileté gymnáziium. Nakonec jsme se domluvili, že rozhodnutí necháme na dceři a ona řekla, že to chce zkusit. Od září nastupuje, pokud jde o systém výuky, do jedné z nejpokrokovějších škol.

Martina Březinová, group executive, Neeco

foto: Jiří Turek a Jana Jabůrková

syn se chystá do první třídy

Náš syn jde letos do první třídy, takže téma volby školy bylo poslední rok aktuální. Chtěli jsme pro něj školu, kde se nebude jen učit, ale bude i chápat. Školu, kde kromě studijních dovedností, posílí i dovednosti sociální. Školu, kde bude od první třídy v dvojjazyčném prostředí. Školu, kam časem dojde pěšky a hlavně do které se bude těšit.

Viktor od dětství chodí do Montessori školy Andílek a tak jsme v podstatě vše našli už v jeho dvou letech. Viktor si mohl letos od března vyzkoušet prvních pár měsíců „nanečisto“, takže ví, do čeho jde, a my taky. Dívali jsme se i po státních školách v okolí, ale Andílek byl nakonec jasná volba. Montessori pedagogice věříme a také věříme jeho učitelce Radce.

Andrea Ferancová, spoluzakladatelka investiční společnosti Espira Investments

oba synové jsou na prvním stupni

Protože jsem nenapravitelný perfekcionista, strávila jsem obzvláště výběrem školek spoustu času. Nejdůležitější pro nás nakonec byla atmosféra. Nejen učitelé, ale i paní uklízečky a všichni byli milí a usmívali se. Jsem vděčná za to, že jsme měli to štěstí a mohli pro ně takovou školku vybrat.

Dnes je našim synům 8 a 10 a jsou na prvním stupni. Jedná se o soukromou školu, kde je vyučování v anglickém jazyce, to ale nebyl úplně hlavní důvod. Chtěli jsme především školu s mezinárodním prostředím, kde budou potkávat děti z jiných kultur a kde je cílem rozeznat jejich potenciál a to, co je baví a na co jsou nadaní, a posunovat je v těchto oblastech dále. Nechtěli jsme školu, která klade důraz jen na akademické znalosti. Důležitá je kombinace a rovnováha obou směrů, tedy hards skills (akademických znalostí) a soft skills (sociálních dovedností). Jsem ráda, že tímto směrem naše škola jde.